Tomi Tauriainen er ansvarlig for Maakasi Oys kjøretøyer som frakter sprengt stein ved Orivesi-gruvene i Finland. Selskapet har testet Nokian R-Truck-dekk og tilsvarende Noktop-mønstre i tre år.
Tauriainen har merket en klar forbedring, særlig gripeevnen: "Vi kjører rundt ni kilometer i nedoverbakke når vi skal ned til 1205 meter under bakkenivå. Før pleide de tomme lastebilene å glippe, men Nokian R-Truck bevarer grepet."
Underlaget kan være steinete og skarpt på anleggsstedet. I tillegg til godt grep er slitestyrke, punkteringsmotstand og kuttbestandighet de viktigste egenskapene til et dekk (ifølge Tauriainen). "Samlet sett, med disse egenskapene, knuser Nokian Tyres konkurrentene."
Tauriainen anbefaler dekket til dumpere på gruveanlegg, tunellanlegg og steinbrudd – men også til veitransport: "I enkelte tilfeller kan 30 kilometers kjøring på veien være for stor belastning for dekk til gruvebruk, som kanskje ikke en gang er godkjent for kjøring på vei. Nokian R-Truck derimot er også egnet til bruk på vei."
Kjøretøy
Volvo FMX og Mercedes Benz Actros
Dekk
Nokian R-Truck, Noktop 86
Selskap
Maakasi Ltd, Oulu, Finland