Hvor finner jeg mer informasjon?
Du kan få informasjon fra en rekke ulike kilder, innbefattet dekkprodusenter, Europakommisjonens nettsider (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm) eller dekkforhandleren din.
Du kan få informasjon fra en rekke ulike kilder, innbefattet dekkprodusenter, Europakommisjonens nettsider (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm) eller dekkforhandleren din.
De nasjonale myndighetene har ansvar for overvåkning og etterlevelse av klassifiseringen. For eksempel av tilsynsmyndigheten Trafikverket samt "dekkrazziaer" som utføres av politiet. Kontroller er med på å hindre at forbrukere, transportforetak og dekkforhandlere villedes. Målet er…
Kundene kan rådføre seg med en dekkforhandler, besøke produsentens hjemmeside og undersøke ulike dekktester.
Rullemotstand viser til den totale energien dekket bruker på å skaffe seg veigrep. Rullemotstanden påvirker drivstofforbruket, og dermed også CO2-utslippene. Rullemotstanden står for rundt 20 % av bilens drivstofforbruk. Dekk med lav rullemotstand forbruker mindre drivstoff.
Våtgrep er en viktig sikkerhetsfaktor – særlig for sommerdekk. Det sier noe om hvor god kontroll dekket har på en våt veibane. EUs dekkmerkingssystem angir bremselengden på våt asfalt ved 80 km/t.
De nye dekktestene defineres nøyaktig av de respektive testerne. Hver dekkprodusent har ansvar for å vurdere og klassifisere selve dekket. Vurderingen gjøres ut fra veldefinerte testmetoder som De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa (UNECE) har godkjent.
Det finnes også en rekke andre faktorer som må tas høyde for når dekkytelsen skal vurderes. For eksempel egenskaper på vått og tørt underlag, holdbarhet på is, håndtering av vannplaning og sliteevne.
Våtgrep beskriver håndteringen av vått underlag. Våtgrep innebærer i praksis kortere bremselengde på vått underlag, bedre kjøreegenskaper eller mer kontrollerte kjøreegenskaper i regnvær.
Merkingssystemet omfatter ikke piggdekk, kun piggfrie vinterdekk. Bruk derfor ikke dekkmerkingen som eneste sammenligningsgrunnlag når du velger vinterdekk. Sjekk objektive sammenligningstester og be om hjelp fra en godkjent dekkforhandler.
Veiunderlaget har alltid mye å si for støymengden som bilen genererer. Desibelverdien er ikke et nøyaktig mål på lydnivået. Alle dekk lager f.eks. mye støy når de brukes på grov asfalt om våren.
EUs dekkmerkingssystem vil i fremtiden påvirke hvilke dekk forbrukerne velger. Gode verdier påvirker særlig kjøpet av sommerdekk. Når det gjelder vinterdekk, vil klassifiseringen imidlertid kunne være misvisende i enkelte tilfeller. De nye dekkmerkingene tar f.eks. ikke høyde for vinterforholdene so…
EUs dekkmerkingssystem er laget for å hjelpe forbrukerne å velge riktig dekk. Merkingssystemet oppmuntrer til bruk av mer drivstoffeffektive, sikrere og mindre utviklede dekk.
EUs dekkmerkingssystem forenkler valget av nye dekk i EU. Målet for merkingen er å fremme dekk som har høyere kvalitet og dermed er tryggere å kjøre med.
Systemet omfatter ikke piggdekk, regummierte dekk, reservedekk eller dekk til racer-/veteranbiler.
Klassifisering og verdier er tilgjengelig på hjemmesidene og i brosjyrene til dekkprodusentene. Produsentene plikter å merke dekkene enten med en etikett på slitebanen eller en påtrykt, tydelig merking.
Rullemotstanden påvirker drivstofforbruket og har dermed direkte konsekvenser for miljøet. Våtgrepet er viktig for sikkerheten, og sier noe om hvordan bremsene presterer på vått underlag.
De definitivt viktigste faktorene for sikkerhet og økonomisk kjøring er kjørestilen og riktig lufttrykk.