EU-merker

17 artikler

Hvor finner jeg mer informasjon?

Du kan få informasjon fra en rekke ulike kilder, innbefattet dekkprodusenter, Europakommisjonens nettsider (http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm) eller dekkforhandleren din.

Hva gjør du hvis du mistenker at dine egne dekk ikke stemmer med klassifiseringen?

De nasjonale myndighetene har ansvar for overvåkning og etterlevelse av klassifiseringen. For eksempel av tilsynsmyndigheten Trafikverket samt "dekkrazziaer" som utføres av politiet. Kontroller er med på å hindre at forbrukere, transportforetak og dekkforhandlere villedes. Målet er…

Hvor kan kundene finne relevant informasjon som hjelper dem å velge riktig dekk?

Kundene kan rådføre seg med en dekkforhandler, besøke produsentens hjemmeside og undersøke ulike dekktester.

Hva menes med rullemotstand?

Rullemotstand viser til den totale energien dekket bruker på å skaffe seg veigrep. Rullemotstanden påvirker drivstofforbruket, og dermed også CO2-utslippene. Rullemotstanden står for rundt 20 % av bilens drivstofforbruk. Dekk med lav rullemotstand forbruker mindre drivstoff.

Hva er effekten av vannplaning?

Våtgrep er en viktig sikkerhetsfaktor – særlig for sommerdekk. Det sier noe om hvor god kontroll dekket har på en våt veibane. EUs dekkmerkingssystem angir bremselengden på våt asfalt ved 80 km/t.

Hvordan blir dekkegenskaper som f.eks. drivstoffeffektivitet, våtgrep og kjørestøy definert og testet?

De nye dekktestene defineres nøyaktig av de respektive testerne. Hver dekkprodusent har ansvar for å vurdere og klassifisere selve dekket. Vurderingen gjøres ut fra veldefinerte testmetoder som De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa (UNECE) har godkjent.

Gir dekkmerkingssystemet all viktig informasjon som trengs for å velge riktig dekk?

Det finnes også en rekke andre faktorer som må tas høyde for når dekkytelsen skal vurderes. For eksempel egenskaper på vått og tørt underlag, holdbarhet på is, håndtering av vannplaning og sliteevne.

Hva er våtgrep og hvordan bedømmes det?

Våtgrep beskriver håndteringen av vått underlag. Våtgrep innebærer i praksis kortere bremselengde på vått underlag, bedre kjøreegenskaper eller mer kontrollerte kjøreegenskaper i regnvær.

Hvordan er vinterdekk tatt hensyn til i EUs dekkmerkingssystem?

Merkingssystemet omfatter ikke piggdekk, kun piggfrie vinterdekk. Bruk derfor ikke dekkmerkingen som eneste sammenligningsgrunnlag når du velger vinterdekk. Sjekk objektive sammenligningstester og be om hjelp fra en godkjent dekkforhandler.

Hvor viktig er den eksterne "passeringsstøyen"?

Veiunderlaget har alltid mye å si for støymengden som bilen genererer. Desibelverdien er ikke et nøyaktig mål på lydnivået. Alle dekk lager f.eks. mye støy når de brukes på grov asfalt om våren.

Hvorfor er det viktig å oppnå bestemte klassifiseringer?

EUs dekkmerkingssystem vil i fremtiden påvirke hvilke dekk forbrukerne velger. Gode verdier påvirker særlig kjøpet av sommerdekk. Når det gjelder vinterdekk, vil klassifiseringen imidlertid kunne være misvisende i enkelte tilfeller. De nye dekkmerkingene tar f.eks. ikke høyde for vinterforholdene so…

Hvilken hensikt har EUs dekkmerkingssystem?

EUs dekkmerkingssystem er laget for å hjelpe forbrukerne å velge riktig dekk. Merkingssystemet oppmuntrer til bruk av mer drivstoffeffektive, sikrere og mindre utviklede dekk.

Hvordan kan forbrukerne dra nytte av dekkmerkingssystemet?

EUs dekkmerkingssystem forenkler valget av nye dekk i EU. Målet for merkingen er å fremme dekk som har høyere kvalitet og dermed er tryggere å kjøre med.

Omfattes alle dekk av EUs dekkmerkingssystem?

Systemet omfatter ikke piggdekk, regummierte dekk, reservedekk eller dekk til racer-/veteranbiler.

Hvor finner forbrukerne informasjon om merking?

Klassifisering og verdier er tilgjengelig på hjemmesidene og i brosjyrene til dekkprodusentene. Produsentene plikter å merke dekkene enten med en etikett på slitebanen eller en påtrykt, tydelig merking.

Hvilke egenskaper angis gjennom EUs dekkmerkingssystem?

Rullemotstanden påvirker drivstofforbruket og har dermed direkte konsekvenser for miljøet. Våtgrepet er viktig for sikkerheten, og sier noe om hvordan bremsene presterer på vått underlag.

I hvilken grad kan føreren selv påvirke tre av egenskapene som vurderes i EUs dekkmerkingssystem?

De definitivt viktigste faktorene for sikkerhet og økonomisk kjøring er kjørestilen og riktig lufttrykk.