Alle burde ha mulighet til å velge dekkene de føler er best egnet ut fra de aktuelle kjøreforholdene samt egen kjøreopplevelse og -stil. I raskt omskiftelig vintervær er det svært viktig å ha dekk man kan stole på.
Les artikkel
Kundene kan rådføre seg med en dekkforhandler, besøke produsentens hjemmeside og undersøke ulike dekktester.
Les artikkel
Rullemotstand viser til den totale energien dekket bruker på å skaffe seg veigrep. Rullemotstanden påvirker drivstofforbruket, og dermed også CO2-utslippene. Rullemotstanden står for rundt 20 % av bilens drivstofforbruk. Dekk med lav rullemotstand forbruker mindre drivstoff.
Les artikkel
Våtgrep er en viktig sikkerhetsfaktor – særlig for sommerdekk. Det sier noe om hvor god kontroll dekket har på en våt veibane. EUs dekkmerkingssystem angir bremselengden på våt asfalt ved 80 km/t.
Les artikkel
De nye dekktestene defineres nøyaktig av de respektive testerne. Hver dekkprodusent har ansvar for å vurdere og klassifisere selve dekket. Vurderingen gjøres ut fra veldefinerte testmetoder som De forente nasjoners økonomiske kommisjon for Europa (UNECE) har godkjent.
Les artikkel
Det finnes også en rekke andre faktorer som må tas høyde for når dekkytelsen skal vurderes. For eksempel egenskaper på vått og tørt underlag, holdbarhet på is, håndtering av vannplaning og sliteevne.
Les artikkel
Våtgrep beskriver håndteringen av vått underlag. Våtgrep innebærer i praksis kortere bremselengde på vått underlag, bedre kjøreegenskaper eller mer kontrollerte kjøreegenskaper i regnvær.
Les artikkel
Merkingssystemet omfatter ikke piggdekk, kun piggfrie vinterdekk. Bruk derfor ikke dekkmerkingen som eneste sammenligningsgrunnlag når du velger vinterdekk. Sjekk objektive sammenligningstester og be om hjelp fra en godkjent dekkforhandler.
Les artikkel