Dekkprodusentene utvikler stadig nye piggdekk som genererer mindre gatestøv. Sommeren 2013 trådde det i kraft en ny piggdekklov i Sverige som krever at piggdekkene gir mindre veislitasje og dekklyd. Piggdekk som er produsert iht. den nye loven, gir rundt en fjerdedel mindre veislitasje (finske Autor…
Les artikkel
Det europeiske miljøbyrået (2016) (1) og Verdens helseorganisasjon (2013) (2) anser de små partiklene med under 2,5 mikrometer diameter (PM2,5) som en større helserisiko enn de store innpustbare partiklene med 10 mikrometer diameter. Det som gjør de små partiklene farlige, er at de kan trenge inn i …
Les artikkel
Faren er stor for at det ville blitt flere ulykker på vinterføre. En undersøkelse som Trafikverket utførte i 2010 (3), viser at piggdekk reduserer dødsulykkene med 42 % for biler uten ABS-bremser og antispinnsystem. Trafikverket anbefaler derfor bruk av piggdekk på slike biler. Med en større andel p…
Les artikkel
Den største risikoen og de farligste konsekvensene er knyttet til de små partiklene (PM2.5) – særlig i byområder der eksponeringen er størst. Disse fine partiklene skriver seg fra bl.a. langdistansetrafikk, eksosutslipp, vedfyring og industriutslipp. Dekk er ikke en partikkelkilde.
Les artikkel
På visse gater i Stockholm, Uppsala og Göteborg er det forbudt å bruke piggdekk. Resultatene av piggdekkforbudet er ikke bare positive. I stedet for at antall PM10-partikler ble redusert, så man i Uppsala f.eks. en økning i de mer skadelig NOx-partiklene. I Stockholm har det blitt færre PM10-partikl…
Les artikkel
EU-kommisjonen har truet Sverige med bøter hvis partikkelinnholdet i visse områder ikke reduseres. Man har derfor iverksatt tiltak som f.eks. forbud mot bruk av piggdekk på visse gater, for å forbedre luftkvaliteten på steder der partikkelinnholdet er særlig høyt.
Les artikkel
Selv om alle biler hadde hatt piggfrie vinterdekk, ville det ikke hatt noe større utslag på gatestøvet. Med flere som bruker piggfrie vinterdekk, øker nemlig behovet for å sande og salte gater og veier – og sand er en av de største kildene til gatestøv. Dagens piggdekk skaper langt mindre gatestøv e…
Les artikkel
Piggdekk er én av mange kilder til gatestøv. De siste årene har piggdekkene imidlertid blitt mer miljøvennlige, og genererer betydelig mindre støv enn tidligere. Det som er mer viktig, er hvordan gatene vedlikeholdes og feies (særlig etter vinteren). Andre faktorer som bidrar til støv, er fuktighete…
Les artikkel
Det er mange måter å redusere gatestøvet på. Det viktigste er at gatene vedlikeholdes og feies godt. Også hvor mye og hvordan gatene sandes om vinteren spiller en stor rolle. Veibelegningen påvirker hvor mye støv som spres opp i luften, og dette er vanskelig å gjøre noe med. Støvspredningen kan imid…
Les artikkel
Det er mange ting som skaper gatestøv, f.eks. sanding om vinteren og feiing av gatene om våren. Andre faktorer som spiller inn, er fuktigheten på veien, vindhastighet, lufttemperatur, veibelegning, trafikkintensitet og kjørehastighet.
Les artikkel
Til tross for lokale begrensninger i bruken av piggdekk har salget av piggdekk holdt seg på omtrent samme nivå. Ifølge Europool Sweden utgjorde piggdekkene rundt 59 % av alle solgte vinterdekk i 2016. Andelen piggfrie vinterdekk var 41 %. I 2010 var andelen piggdekk 56 %. En undersøkelse som Naturvå…
Les artikkel
Det gjelder allerede begrensninger for bruken av piggdekk i Norden. I Sverige er det kun lov å kjøre med piggdekk fra 1. oktober til 15. april. Det er nøye regulert hvor mye piggene får veie og hvor mye veislitasje de får lov til å skape, og forskriftene skal skjerpes ytterligere i 2013. Bruken av p…
Les artikkel
Piggdekk øker trafikksikkerheten om vinteren. Avgift eller skatt på piggdekk ville ført til negative sosiale konsekvenser, ettersom det ville gjøre det vanskeligere å kjøpe piggdekk – spesielt for personer med svakere økonomi. Personer som kjører med eldre og mindre trygge biler uten moderne sikkerh…
Les artikkel
Små overfladiske mikrosprekker kan oppstå når et dekk blir eldre eller har vært utsatt for sollys og andre miljøfaktorer over en viss tid. Slike små sprekker påvirker ikke dekkets kjøreegenskaper, men er bare en visuell defekt. Ved dypere eller mer fremtredende sprekker eller andre unormalheter, må …
Les artikkel