I høy hastighet stilles det også høye krav til dekk som må være av topp kvalitet. Dekkene er bilens eneste kontakt med underlaget. Ved kjøring i ekstremt høye hastigheter på blank is må dekkene gi maksimalt grep, konstruksjonen må være meget slitesterk og de må mestre den motorsterke bilens kjøreegenskaper.
Belastningen er tøff: Når bilen kjører i 331 km/t gjør den unna 92 meter pr. sekund! Ved slike hastigheter må dekkene tåle utrolige belastninger, og dekkdiameteren øker med opptil 15-20 millimeter. Når luftmotstanden øker, kreves det enda bedre grep for at bilen skal kunne akselerere ytterligere.
"Testing our boundaries can teach us new things, which can then be reflected in all of our products"
- Å teste vinterdekk i høye hastigheter og under krevende forhold er en viktig del av utviklingsarbeidet for nye vinterdekk. Gjennom stadig å teste grensene lærer man seg nye ting som senere kommer til syne i produktene våre, sier Matti Morri, sjef for Nokian Tyres tekniske kundetjeneste.
Guinness rekordbok har detaljerte regler for verdensrekord i iskjøring. Tiden måles over en kjørestrekning som er en kilometer lang, og tiden måles ved kjøring i begge retninger. Verdensrekorden er gjennomsnittet av disse to målingene. Kjøringen gjennomføres med flying start, og rekordforsøket er begrenset i tid til en time. Det må kjøres på naturis, og denne må ikke rubbes opp eller behandles med noen form for kjemikalier. Dekkene på bilen må finnes i vanlig salg, og må være godkjent for vanlig bruk i det land der verdensrekordkjøringen gjennomføres.
Finn rett vinterdekk til din bil:
https://www.nokiantyres.no/dekk/personbiler/vinterdekk/