Friksjonsdekk

Friksjonsdekk – eller piggfrie vinterdekk – kan monteres på bilen tidligere om høsten og sitte på bilen lenger utover våren enn piggdekk. Fordeler med friksjonsdekk er for eksempel lav dekklyd ettersom de ruller stille også på barmark. Dette betyr imidlertid ikke at friksjonsdekk kan anbefales brukt året rundt: De er utviklet for vinterbruk. Om sommeren slites friksjonsdekk raskt ned, og når gummiblandingen blir myk blir kjøreegenskapene dårligere. 

Brukes friksjonsdekk riktig, kan de øke sikkerheten – spesielt tidlig på våren og sent på høsten når vi har raske temperaturskiftninger. Da er det fint at vinterdekkene kan monteres i god tid før det virkelig blir glatt, og at de kan stå på bilen til det ikke lenger er noen risiko for glatt føre på våren. Friksjonsdekk får sine vinteregenskaper først og fremst takket være sine skarpe lameller som åpner seg ved bremsing og akselerasjon. I mange land i Europa er friksjonsdekk eneste alternativ, fordi piggdekk er forbudt å bruke. 

Ved kjøp av friksjonsdekk er det viktig å velge vinterdekk for nordiske forhold. Piggfrie vinterdekk for sentraleuropeiske forhold tilfredsstiller ofte ikke de krav som nordiske vinterforhold stiller til dekk. På denne typen dekk er våtgrep og kjøreegenskaper i høye hastigheter viktige egenskaper på bekostning av vintergrep. 

Friksjonsdekk for nordiske forhold er ofte i hastighetsklasse Q (160 km/t) eller R (170 km/t), noe som er markert på dekkets side. Sentraleuropeiske friksjonsdekk ligger ofte i hastighetsklasse H (210 km/t) eller V (240 km/t).