Mange bilister er på utkikk etter måter å redusere dekkostnadene på, eller lette bryet med å skifte dekk. Det fører til at en del sjåfører ender opp med å kjøre på piggfrie vinterdekk året rundt eller plukke ut piggene fra slitte piggdekk. Disse metodene reduserer imidlertid sikkerheten betydelig, og er heller ikke en like bærekraftig løsning som å kjøre med sommerdekk av høy kvalitet.
En av egenskapene som påvirker levetiden til et dekk er mønsterdybden i slitebanen, som reduseres når dekket kjøres. Den minste tillatte mønsterdybden for vinterdekk er 3 mm, mens tilsvarende minimumsgrense for sommerdekk er 1,6 mm. Mønsterdybde er derimot langt fra det eneste som påvirker dekkets sikkerhet.
Fjerning av pigger fra piggdekk
Fjerning av pigger refererer til en prosess der piggene på vinterdekk fjernes manuelt. Målet med dette er å forlenge dekkenes levetid. Fjerning av pigger er en langsom og tung jobb, der dekket fort kan bli skadet. Fjerning av piggene fra dekkene svekker også dekkets sikkerhetsfunksjoner, blant annet ved at grepet reduseres. Av denne grunn anbefales det ikke å fjerne pigger eller å bruke vinterdekk uten pigger som skikkelige sommerdekk.
Bruk av vinterdekk om sommeren
Piggfrie vinterdekk er ikke egnet for bruk om sommeren. Selv om det er tillatt å kjøre med denne typen dekk hele året, er de sammenlignet med høykvalitets sommerdekk et mindre sikkert og økonomisk dekkvalg for sommerforhold. Når du kjører om sommeren, er bremselengden til et godt sommerdekk bedre enn et vinterdekk, spesielt på våte veier. Vinterdekk som er konstruert til å brukes om vinteren slites også raskere ut i sommervarmen og gir betydelig mindre komfortabel kjøring enn sommerdekk kan tilby.
Sommerdekk er alltid sikrere enn vinterdekk om sommeren
Piggdekk er designet for vinterbruk og er laget for å kjøre på is og snø. Gummimaterialet til piggdekk er mykere enn sommerdekk. I tillegg har piggdekk sterke lameller og mønster for økt grep på glatte overflater. Selv om piggene har blitt fjernet, endres ikke noen av de andre egenskapene til dekket.
På grunn av den myke gummiblandingen og sterke lamelleringen er ikke vinterdekk optimale for sommerkjøring. Dette kan blant annet observeres på følgende måter:
- På grunn av egenskapene som er ment for å gi grep på is og snø, når ikke vinterdekkene opp til nivået til sommerdekk når det gjelder vått veigrep under varme sommertemperaturer. Risikoen for vannplaning er større ved kraftig nedbør om sommeren.
- Vinterdekk har lengre bremselengde både på tørre og våte veier sammenlignet med sommerdekk ved bruk om sommeren.
- Dekkene responderer langsommere på styring, noe som resulterer i dårligere kontrollerbarhet sammenlignet med sommerdekk. Vinterdekk bøyer seg lateralt mer følsomt enn et stivere sommerdekk, og kjøreretningen kan måtte korrigeres selv ved rett kjøring. Vinterdekk er mer upålitelige i sommervarmen når en uventet situasjon oppstår, og man plutselig må svinge.
Når du kjører med vinterdekk om sommeren, kan bilen oppføre seg på en uventet måte. Kjøringen er ikke like stabil, og i overraskende situasjoner kan bilen oppføre seg inkonsekvent. Hvis du kjører med vinterdekk om sommeren, bør du ta hensyn til disse faktorene og tilpasse kjørehastigheten deretter. Det er imidlertid en bedre idé å skaffe gode og passende sommerdekk av høy kvalitet til bilen din.
Effekter på dekkets struktur
Gummiblandingen i vinterdekk, som er utviklet for vinterbruk, produserer unødvendig varme når det er varmt i været.
“Når det er for mye varme på overflaten, overføres det til dekkets struktur. Dette kan føre til problemer med varigheten, og kan i verste fall føre til at dekkets komponenter skiller seg fra hverandre og strukturen svikter. I slike tilfeller vil dekket ryke”, sier lederen for Nokian Tyres’ tekniske kundeservice, Matti Morri.
Når piggene plukkes ut fra piggdekk blir det igjen tomme hull i dekket. Disse hullene kan fylles med steiner. Hvis dette skjer kan steiner sette seg fast i slitebanen, noe som kan føre til at dekket blir ødelagt. Et dekk som ryker, spesielt ved høy hastighet, skaper farlige situasjoner både for deg og andre trafikanter. Husk også at vinterdekk slites ut raskere i sommervarmen. Ved overdreven og prematur slitasje kan det oppstå slitasjedefekter i dekkets slitebane, som kan forårsake vibrasjon, ubalanse og støy.
“I tillegg til å gi en ubehagelig kjøreopplevelse kan det også føre til problemer for bilen, ettersom konstant vibrasjon ikke er bra for verken hjuloppheng eller -lager”, sier Morri.
Tilstrekkelig mønsterdybde og jevn slitasje
Merk at minimumsgrensene for mønsterdybde som er fastsatt i loven, ikke tilsvarer de sikreste nivåene - de er bare minimumskrav. Jo mer mønsterdybde dekkene har igjen, desto mindre er risikoen for vannplaning. Den anbefalte mønsterdybden for sommerdekk er minst 4 mm, altså betydelig mer enn den lovpålagte minimumsgrensen. Når du kjøper nye sommerdekk, er mønsterdybden vanligvis omkring 8 mm.
Velg sommerdekk av høy kvalitet, som er designet for varmere sesonger, så vil du sikre det beste grepet på vått og tørt underlag. Du kan bidra til at dekkene dine får en jevn slitasje ved å følge disse tiltakene:
- Sørg for at styrevinklene er justert korrekt.
- Sjekk dekktrykket jevnlig.
- Ha en rolig og proaktiv kjørestil.
- Flytt de minst slitte dekkene til baksiden av bilen ved sesongskiftet. Hvis du kjører mange kilometer i løpet av året, bør du også vurdere å bytte dekkposisjon underveis i sesongen.
Kjør trygt med dekk i god stand
Dekkene er bilens eneste kontaktflate med underlaget, og deres rolle for kjøresikkerheten er uunnværlig. Selv om det kan virke fristende å fjerne piggene fra vinterdekkene for å spare penger, er dette ikke anbefalt. Piggdekk som har mistet piggene mister samtidig viktige egenskaper som påvirker bilens kontrollerbarhet, grep og fremfor alt sikkerhet.
Ved å velge holdbare dekk med godt grep, forbedrer du din egen sikkerhet og sikkerheten til andre trafikanter. Velg førsteklasses sommerdekk fra Nokian Tyres og kjør trygt året rundt. For eksempel er Nokian Tyres Hakka Black 3 et støysvakt og komfortabelt sommerdekk av høyeste kvalitet, som passer for de varierte kjøreforholdene man møter i Norden.