Er sommerdekkene dine rustet for en ny sesong?
Når fuglene så vidt har begynt å kvitre og de første blomstene springer ut, er det snart på tide å skifte dekk. Ved kjøp av nye sommerdekk bør du ta hensyn til både egne kjørevaner og dekkenes kvalitet, i tillegg til å tenke over hvilke egenskaper som er viktigst for deg. Dekkforretninger, dekktester og brukeromtaler kan gi deg nyttige råd.
Fokus på kvalitet er fokus på sikkerhet
Dekkets kvalitet og tilstand er helt avgjørende for sikkerheten, uavhengig om du kjøper nye dekk eller skifter til de gamle. Dekk av høy kvalitet gir deg større sikkerhet når uhellet først er ute.
- Årets dekktest i det finske bilmagasinet Tekniikan Maailma viser at bremselengden på vått underlag skiller faretruende mye fra de beste til de svakeste sommerdekkene. Med en fart på 80 km/t hadde det beste sommerdekket en bremselengde som var 6,4 meter kortere enn det svakeste sommerdekket. Hvis du plutselig må bråstoppe, har dette stor betydning. Selv om høykvalitetsdekk koster mer, er de sikrere enn de billige alternativene, sier Matti Morri, teknisk leder for kundeservice i Nokian Tyres.
Du burde også sjekke tilstanden på dine gamle dekk så tidlig som mulig.
- Mange sjåfører sjekket sist dekkene sine under fjorårets dekkskift. I etterkant har de gjerne kjørt flere tusen kilometer på både motorveier og landeveier. Dekket er en viktig del av bilens sikkerhet, og du burde aldri gå på kompromiss med dette, minner Morri oss om.
Unngå vannplaning, stopp i tide
Dekkenes tilstand får ytterligere betydning i typisk norsk sommervær, nemlig regnvær. Særlig vil lav mønsterdybde ha stor innvirkning på sikkerheten. Tekniikan Maailma fant dette da de testet bremselengden på de ulike sommerdekkene. Testen ble utført på en våt vei med en fart på 80 km/t.
I følge testen er bremselengden til et sommerdekk med 2 mm mønsterdybde over 12 meter lenger enn bremselengden med et nytt dekk. I praksis vil dette si at gamle dekk har tre billengder lenger bremselengde enn nye dekk med 7 mm mønsterdybde. Testbilen med brukte dekk hadde fortsatt en fart på 45 km/t da testbilen med de nye dekkene stoppet. Det nye vinterdekket som også ble testet var enda verre enn det utslitte sommerdekket.
For å gjøre det enklere for sjåfører å selv kontrollere mønsterdybden, har Nokian Tyres utviklet en enkel løsning som øker sikkerheten: Slitasjeindikator og vannplaningsvarsler. Slitasjeindikatoren er tall på baneklossene som viser mønsterdybden i millimeter, slik at du vet om dekket er sikkert eller ikke. I tillegg har dekket en vannplaningsvarsler som viser når risikoen for vannplaning øker. Midt på mønsteret finnes et dråpesymbol som forsvinner når mønsterdybden er mindre enn 4 millimeter.
6 steg for å sjekke om dine sommerdekk er klare for en ny sesong
- Sjekk mønsterdybden. Lovfestet minstedybde i Norge er 1,6 mm for sommerdekk. Nokian Tyres anbefaler imidlertid en mønsterdybde på minst 4 mm. Har du lavere mønsterdybde enn dette er dekkets sikkerhet kraftig redusert både når det gjelder bremselengde og vannplaning.
- Sjekk sideveggene og dekkenes sidebane. Du bør kontrollere at det ikke er noen sprekker, rift eller bulker på dekkenes overflate, da dette kan påvirke dekkets slitestyrke og i verste fall føre til at dekket eksploderer.
- Sjekk sporene i dekkene. Steiner og annet som sitter fast i sporene vil trenge dypere inn i dekket når bilen kjører, og kan påføre dekket skade og punktering. Eksempelvis kan du bruke en skrutrekker for å fjerne eventuelle steiner.
- Sjekk slitebanen på dekkene. Hvis bilen har feil hjulstilling kan dekkene bli fortere og ujevnt slitt. Dette gjør bilen mer ustabil, og gir dermed en mindre sikker og behagelig kjøring.
- Sjekk at alle dekkene er like slitt. Generelt sett vil dekkene foran slites raskere enn dekkene bak. Er dekkene ujevnt slitt, bør du bytte for- og bakdekk med hverandre. Har du to dekk som er bedre enn de to andre bør du, av sikkerhetsmessige grunner, montere dem foran.
- Sjekk lufttrykket i dekkene. Du bør sjekke lufttrykket regelmessig, siden riktig lufttrykk gjør bilen enklere å styre, samtidig som det reduserer bremselengden. Lavere lufttrykk enn anbefalt er også mer kostbart, siden dette påvirker strukturen i dekket og resulterer i høyere drivstofforbruk.