Nokian Tyres IntuituTM 
Vanlige spørsmål og tekniske spesifikasjoner

Tekniske spesifikasjoner

Nokian Tyres Intuitu-sensoren er designet og utviklet av og for Nokian Tyres. Den måler dekktrykk og temperatur direkte fra overflaten på innsiden av dekket, og sender målingene hvert minutt via Bluetooth til Nokian Tyres Intuitu-mobilappen.

Appen varsler brukeren dersom den oppdager unormale dekkforhold. Dermed kan det iverksettes tiltak for å holde dekkene i topp stand slik at arbeidet forblir trygt, samtidig som levetiden til dekket forlenges og kostnadene holdes så lave som mulig.

Vis mer

Trykkmåling: 

0 – 9 bar (+/- 0,04 bar)

Temperaturmåling: 

-40 til 80°C (+/-2°C)

(-40°C til -20°C med begrenset funksjonalitet og ytelse)

Batteri: 

Typisk brukstid på 10 000 aktive timer. Ikke-utskiftbart batteri.

Sensorplassering:

Indre dekkoverflate.

Ingen hjulbalansering kreves.

Kommunikasjon mellom smartdekk og mobilapp: 

Lavenergi Bluetooth

Alarmer: 

Lavt trykk, høy temperatur.

Mistet sensortilkobling.

Frakoblet bruk: 

Trykk og temperatur. Flåteovervåking krever en nettverkstilkobling.

Appen er tilgjengelig for: 

Android 8 og nyere | iOS 11 og nyere

Sensorgaranti: 

Det som oppstår først:

- 8 000 driftstimer, ELLER 

- 2 år fra kjøpsdato 

Dekkes ikke: 

- Bruk av væsker i dekket 

- Bruk av innerslange 

Dekkgaranti: 

Smartdekk har ett ekstra års garanti.

Vanlige spørsmål (vanlige spørsmål)

Appnedlasting, installasjon og kontoadministrasjon

 

Fungerer appen på nettbrett?

Appen er optimalisert for mobiltelefoner, men fungerer på alle enheter som kjører Android 8 eller nyere, eller iOS 11 eller nyere.

Hvordan velger jeg et godt passord?

Du må velge et passord som du husker, siden det er vanlig at apper tidvis ber deg om å logge på – for eksempel etter å ha blitt oppdatert. Den enkleste metoden er å gjøre dette:

1. Velg et meningsfylt ord (kanskje relatert til dekket eller maskinen)
2. Inkluder en stor bokstav
3. Legg til noen tall
4. Sørg for at du har 8 eller flere tegn

Du kan tilbakestille passordet fra påloggingssiden.

Hvor mye data bruker appen?

Ekstremt lite. Fra innstillinger kan du velge om du vil synkronisere med Intuitu-skyen hele tiden eller bare med Wi-Fi.
Merk! Hvis du slår av datatilkoblingen, deles ikke informasjonen med andre brukere i flåten.

Smarte dekk

 

Overvåking av smartdekk

 

Jeg er en flåteleder og jeg vet at dekkene er aktive og i bruk, men jeg ser ingen live data.

Kontroller følgende. Kontakt oss dersom det ikke hjelper.

1. Har telefonen din en datatilkobling?
2. Har sjåføren din med seg telefonen?
3. Har sjåførens telefon en fungerende datatilkobling?
4. Er denne telefonen i nærheten av smartdekkene? Metall og glass svekker Bluetooth-signalet fra dekkene.
5. Er Intuitu-appen aktiv og logget på riktig konto?
6. Har Bluetooth og plasseringstillatelser vært aktivert hele tiden, og ikke bare når appen er i bruk?
7. Prøv å logge av og på igjen på sjåførens telefon
8. Prøv å starte sjåførens telefon på nytt.

Hvordan vet jeg om en smartdekksensor har sluttet å virke?

Dersom appen oppdager et dekk som den ikke har mottatt data fra på 15 minutter mens andre beveger seg og sender data, viser appen et varsel om «Smartdekkforbindelse mistet».

Hvis du har en iPhone, kan du prøve å tømme listen over Bluetooth-enheter ved å fjerne alle du ikke lenger bruker.

Kontakt oss dersom denne alarmen vedvarer over flere dager.

Hvordan reduserer jeg telefonbatteriforbruket i områder med dårlig eller ingen nettverksdekning?

Alle nøkkelfunksjonene til smart dekkovervåking fungerer uten datatilkobling. Når du jobber i områder med dårlig nettdekning, kommer det største forbruket på batteriet fra kommunikasjon med mobilnettverket. Bluetooth, Wi-Fi og posisjonstjenester bruker betydelig mindre strøm og er OK å la kjøre slik at appen kan fortsette å overvåke smartdekkene dine.

Hvis det ikke er mulig å lade telefonen mens du overvåker smartdekkene, kan du prøve følgende:

1. Endre appen til «Bare Wi-Fi databruk» fra Innstillinger. Dekkdataene blir tilgjengelige for flåtesjefen neste gang du har en Wi-Fi-tilkobling.
2. Hvis du også ønsker å holde Bluetooth og posisjonstjenester avslått på telefonen, anbefaler vi at du kontrollerer smartdekkene daglig ved å slå disse på når du kontrollerer smartdekkene. Merk at du ikke får umiddelbare advarsler om dekkproblemer, men dette er et godt kompromiss siden de fleste dekkproblemer starter med en langsom lekkasje og ikke oppstår plutselig.

Hvordan fungerer alarmene?

Det er en lavtrykksalarm og en høytemperaturalarm. Du kan stille inn alarmen som du ønsker. Når det oppdages en avlesning som er på feil side av grensen, varsler appen deg. Vi vil uansett varsle deg og alle brukere i flåten hvis trykket faller under minimum på skalaen eller temperaturen overstiger maksimum på skalaen. På denne måten blir også flåteledere varslet om ekstreme verdier. Disse grensene er satt av Nokian Tyres dekkingeniører for å sikre dekksikkerhet.

Datasikkerhet og personvern

For Nokian Tyres er ditt personvern og datasikkerhet svært viktig. Derfor er alle aspekter av Intuitu-tjenesten fullt GDPR-kompatibel. For å øke sikkerheten krypteres dataoverføringen mellom sensorene og mobilapplikasjonen. Datalagringen leveres av verdensledende leverandører av datalagringsplattformer.

Vis mer

Intuitu samler inn følgende data:

  • Brukerinformasjon: navn, innloggingsdetaljer, kontaktinformasjon
  • Smarte dekkdata: trykk, temperatur, bevegelse, tid for måling
  • Fra enheten som kommuniserer med smartdekket:
    • Hastighet og høyde
    • Bruksdata for apper

Dataene brukes til:

  • Levere appfunksjoner – dekkovervåking, dekkregistrering av brukeren
  • Forbedret håndteringen av dekkgarantikrav
  • Anonymiserte data brukes
    • For å få en forståelse av hvordan dekkene brukes
    • For å utforme og utvikle bedre dekk
    • For å forbedre appen og relaterte tjenester
  • For å kommunisere med kunder (markedsføringskommunikasjon kun dersom brukeren tillater det)

Garanti

Registrering av dine nye tunge dekk i Intuitu-applikasjonen gir deg rett til en ett års dekkgarantiforlengelse. Intuitu-sensorene i smartdekkene dekkes med egen garanti, for 8 000 aktive brukstimer eller 2 år fra kjøpsdatoen – avhengig av hva som kommer først. Garantien dekker ikke skader som skyldes bruk av væskefylte dekk eller innerslanger. For garantikrav kan dekkbruksdataene som samles inn av Intuitu-applikasjonen brukes.

Last ned Nokian
Tyres Intuitu-appen