Trykkmåling: |
0 – 9 bar (+/- 0,04 bar) |
Temperaturmåling: |
-40 til 80°C (+/-2°C) (-40°C til -20°C med begrenset funksjonalitet og ytelse) |
Batteri: |
Typisk brukstid på 10 000 aktive timer. Ikke-utskiftbart batteri. |
Sensorplassering: |
Indre dekkoverflate. Ingen hjulbalansering kreves. |
Kommunikasjon mellom smartdekk og mobilapp: |
Lavenergi Bluetooth |
Alarmer: |
Lavt trykk, høy temperatur. Mistet sensortilkobling. |
Frakoblet bruk: |
Trykk og temperatur. Flåteovervåking krever en nettverkstilkobling. |
Appen er tilgjengelig for: |
Android 8 og nyere | iOS 11 og nyere |
Sensorgaranti: |
Det som oppstår først: - 8 000 driftstimer, ELLER - 2 år fra kjøpsdato Dekkes ikke: - Bruk av væsker i dekket - Bruk av innerslange |
Dekkgaranti: |
Smartdekk har ett ekstra års garanti. |
Kontakt Intuitu-teamet
Tekniske spesifikasjoner
Nokian Tyres Intuitu-sensoren er designet og utviklet av og for Nokian Tyres. Den måler dekktrykk og temperatur direkte fra overflaten på innsiden av dekket, og sender målingene hvert minutt via Bluetooth til Nokian Tyres Intuitu-mobilappen.
Appen varsler brukeren dersom den oppdager unormale dekkforhold. Dermed kan det iverksettes tiltak for å holde dekkene i topp stand slik at arbeidet forblir trygt, samtidig som levetiden til dekket forlenges og kostnadene holdes så lave som mulig.
Vanlige spørsmål (vanlige spørsmål)
Appnedlasting, installasjon og kontoadministrasjon
Hvorfor finner jeg ikke Intuitu-appen i App Store?
Det er to mulige årsaker:
- Telefonen må ha Android 8 eller nyere, eller iOS 11 eller nyere. For eldre telefoner vises ikke appen.
- Du kan være i et land hvor vi ikke har utgitt appen ennå.
Appen er optimalisert for mobiltelefoner, men fungerer på alle enheter som kjører Android 8 eller nyere, eller iOS 11 eller nyere.
Hvordan velger jeg et godt passord?
Du må velge et passord som du husker, siden det er vanlig at apper tidvis ber deg om å logge på – for eksempel etter å ha blitt oppdatert. Den enkleste metoden er å gjøre dette:
1. Velg et meningsfylt ord (kanskje relatert til dekket eller maskinen)
2. Inkluder en stor bokstav
3. Legg til noen tall
4. Sørg for at du har 8 eller flere tegn
Du kan tilbakestille passordet fra påloggingssiden.
Ekstremt lite. Fra innstillinger kan du velge om du vil synkronisere med Intuitu-skyen hele tiden eller bare med Wi-Fi.
Merk! Hvis du slår av datatilkoblingen, deles ikke informasjonen med andre brukere i flåten.
Veldig lite. Data samles inn fra smartdekkene og flyttes til Intuitu-skyen når det er en nettverkstilkobling.
Jeg har problemer med å dele Bluetooth og posisjonstjenester med Intuitu-appen på min iPhone
Når apper lastes ned til en iPhone kan det ta litt tid før telefonens operativsystem gjenkjenner den nye appen og deler Bluetooth og posisjonstjenestene med den.
Prøv å starte telefonen på nytt. Prøv igjen senere dersom det ikke fungerer.
Hvorfor må jeg ha posisjonstjenester slått på og delt med Intuitu-appen?
Kommunikasjon med smarte dekk krever Bluetooth, som igjen krever tilgang til telefonens posisjon. Denne posisjonsinformasjonen deles ikke med Intuitu-skyen. Vi anbefaler at du deler posisjon med Intuitu-appen hele tiden (bakgrunnsbruk), slik at du får alarmer når problemer registreres.
Hvor mye påvirker appen levetiden til telefonbatteriet?
Appen har en batteribruksprofil som er typisk for andre apper som kjører i bakgrunnen ved bruk av Bluetooth- og posisjonstjenester.
Jeg vil ikke tillate at Intuitu-appen viser varsler på telefonen min. Er det ok?
Nei, vi anbefaler ikke dette. Hvis du forhindrer at appen sender varsler til deg, går du glipp av alarmmeldinger som forteller deg om problemer med smartdekkene dine.
Hvordan konfigurerer jeg en flåte for å få flere til å overvåke de samme dekkene?
Eieren av dekkene bør starte med å opprette den første kontoen og konfigurere dekkene. De øvrige bør vente på dette før de gjør noe.
1. Som eier av dekkene oppretter du den første kontoen, gir flåten et navn og registrer de nye dekkene dine.
2. Gå til flåtestyringsvisningen fra innstillingene og trykk på den grønne +-knappen. Oppgi e-postadressen til personen du ønsker å invitere.
3. Be denne personen laste ned appen og opprette sin egen konto. Mens de gjør dette, blir de spurt om de ønsker å bli med i flåten din. De må godta.
4. Hver iPhone-bruker kobler telefonen til smartdekkene etter tur. Sørg for at det ikke er andre iPhone-brukere i nærheten av dekkene når du gjør dette.
Merk! Hvis du har blitt invitert til å bli med i en annen organisasjon etter at du har opprettet din egen konto og flåte samtidig som du er den siste gjenværende brukeren, kan du ikke forlate den siden hver organisasjon trenger minst én bruker. I et slikt tilfelle bes du kontakte kundestøtten via e-post, direkte fra appen din.
Hvordan endrer jeg informasjonen og oppsettet til et kjøretøy?
Gå til Flåtevisning og sveip kjøretøyoppføringen fra venstre til høyre. Trykk på «Rediger».
Hvordan kan jeg slette Intuitu-kontoen min?
Dette kan anmodes om direkte i appen.
Jeg har flyttet posisjonen til smartdekkene mine. Hvordan kan jeg oppdatere dette i appen?
Du kan gjøre dette direkte i appen, ved å åpne dekkinformasjonen og trykke på knappen for bytte av posisjon.
Hvis du trykker på fjern dekk-knappen, blir dekket tilgjengelig for et annet kjøretøy i flåten din.
Jeg har solgt kjøretøyet mitt og overvåker ikke lenger dekkene
I appen kan du overføre komplette sett med smartdekk til nye eiere. Gå til flåtefanen → sveip til venstre → rediger kjøretøy → velg «Overfør dekk». Sørg for at du gir ditt opprinnelige kjøpsbevis til den nye eieren.
Det er vanlig at apper tidvis logger seg ut, for eksempel når de oppdateres. Derfor er det viktig at du bruker en passordbehandler, eller velger et passord du kan huske.
Appen gjenkjenner ikke dekk-IDen jeg oppgir.
Sjekk følgende. Hvis det ikke hjelper ar du kontakt med oss.
- Prøver du å registrere et lastebil-, buss- eller personbildekk? Hvis det er tilfelle, vil det ikke fungere fordi disse ikke kan registreres.
- Kontroller at telefonen har en nettverkstilkobling.
Jeg har problemer med å lese dekk-IDen fra mitt nye tunge dekk.
Du må registrere de nye tunge dekkene hos oss innen en måned etter kjøpet. Den beste tiden å gjøre dette er umiddelbart etter kjøpet. Ta kontakt med oss hvis du har problemer med å lese dekk-ID-en. Du trenger kjøpsbeviset ditt.
Smarte dekk
Kan jeg bruke væsker som ballast i mine smartdekk?
Nei. Det vil ugyldiggjøre sensorgarantien.
Kan jeg bruke innerslanger i smartdekkene mine?
Nei. Det kan skade både innerslangen og sensoren.
Hvor langt unna kan telefonen min være fra smartdekkene?
Dette avhenger av dekkets struktur og hvilke gjenstander som er mellom dekkene og telefonen. Noen få meters minimum er vanlig.
Kan jeg fortsatt bruke andre Bluetooth-enheter som bilens lydsystem samtidig?
Android: Ja
iPhone: Opptil 8 Bluetooth-enheter kan kommuniseres med samtidig.
Hvor mange smartdekk kan jeg ha i flåten min?
Nein, und das brauchen Sie auch nicht zu tun. Sie können nur nicht-intelligente schwere Reifen über die App registrieren. Intelligente Reifen sind bereits für Sie registriert.
Hvor mange smartdekk kan snakke med telefonen min samtidig?
For Android har vi testet opptil 16 smartdekk. For iPhone er maksimumet rundt 8 Bluetooth-enheter til enhver tid – hvert smartdekk er en Bluetooth-enhet.
Har jeg lov til å fjerne sensoren selv og sette den i et annet dekk?
Nei. Sensorene er spesifikk for dekket hvor de ble montert. Ved å fjerne sensoren risikerer du å skade sensoren og dekket, dette vil gjøre garantien ugyldig.
Jeg bytter mine smartdekk med årstidene.
Bare opprett to kjøretøy i flåten din, ett for hvert sett med dekk. Gi forskjellige navn til hvert kjøretøy.
Kan jeg få en blanding av smarte- og ikke-smarte dekk på kjøretøyet mitt?
Klart jeg kan. En vilkårlig kombinasjon du ønsker.
Jeg tror jeg har et problem med en sensor i ett av dekkene mine.
Ta kontakt med oss. Ikke prøv å fjerne sensoren selv.
Hvorfor må jeg sammenkoble smartdekkene mine med iPhone, men ikke med Android-telefonen min?
Android og iOS fungerer på litt forskjellige måter. Det er kun iOS som krever at smartdekkene er sammenkoblet med hver telefon i flåten.
Gå til innstillinger og deaktiver disse sammenkoblingsvarslene. Hvis du ender opp med å kjøre et flåtekjøretøy, kan du aktivere sammenkoblingsvarslene for å starte sammenkoblingsprosessen.
Jeg har problemer med å sammenkoble smartdekkene med iPhone.
Prøv følgende trinn. Kontakt oss dersom det ikke hjelper.
1. Sørg for at du er i nærheten av smartdekkene – gå ut av kjøretøyet hvis nødvendig.
2. Sørg for at smartdekkene holder seg våkne ved å flytte litt på kjøretøyet. Sammenkoblingsprosessen kan ta 5 til 10 minutter, dette kan føre ti at dekkene går i dvale.
3. Sørg for at du både har på Bluetooth- og posisjonstjenester, og at dette er delt med Intuitu-appen. Hvis du finner ut at det ikke er mulig å dele posisjonen med Intuitu-appen, prøver du å lukke appen og åpne den igjen etter noen minutter.
4. Hvis din iPhone ber om en PIN-kode, må du sørge for å oppgi PIN-koden som vises i appen.
5. Noen ganger sammenkobles ikke appen med alle dekkene ved første forsøk. Hvis det skjer, fullfører du hele prosessen til. Deretter gjentar du den for å sammenkoble med de resterende dekkene. Husk å holde dekkene våkne.
6. Det kan være at du har for mange Bluetooth-enheter i aktiv bruk. Prøv å koble fra noen du ikke trenger akkurat nå.
7. Prøv å sette telefonen i flymodus i ett eller to minutter.
8. Prøv å starte telefonen på nytt.
Forsiktig! Ikke prøv å sammenkoble smartdekkene dine mens du kjører.
Jeg har problemer med å sammenkoble smartdekkene mine med Android-telefonen.
Prøv følgende trinn. Hvis det ikke hjelper, tar du kontakt med oss.
- Sørg for at smartdekkene er aktive ved å rotere dem minst en full omreidning – de vil gå i dvalemodus 5 minutter etter at de slutter å bevege seg.
- Kontroller at du har delt Bluetooth- og posisjonstjenester med Intuitu-appen
- Kontroller at telefonen din er innenfor noen få meter fra smartdekkene.
- Prøv å sette telefonen i flymodus i ett minutt eller to
- Prøv å starte telefonen på nytt
- Prøv «Alternativ skanningsmodus» fra innstillingene i appen (Meny > Innstillinger)
Fungerer dette uten datatilkobling?
Ja. Smartdekkovervåkingen fungerer «frakoblet», men med redusert funksjonalitet – du ser avlesninger fra smartdekkene og mottar alarmer, men de deles ikke med andre i flåten. Merk! Du må sørge for at du har logget på appen først, noe som krever en datatilkobling.
Overvåking av smartdekk
Jeg er en flåteleder og jeg vet at dekkene er aktive og i bruk, men jeg ser ingen live data.
Kontroller følgende. Kontakt oss dersom det ikke hjelper.
1. Har telefonen din en datatilkobling?
2. Har sjåføren din med seg telefonen?
3. Har sjåførens telefon en fungerende datatilkobling?
4. Er denne telefonen i nærheten av smartdekkene? Metall og glass svekker Bluetooth-signalet fra dekkene.
5. Er Intuitu-appen aktiv og logget på riktig konto?
6. Har Bluetooth og plasseringstillatelser vært aktivert hele tiden, og ikke bare når appen er i bruk?
7. Prøv å logge av og på igjen på sjåførens telefon
8. Prøv å starte sjåførens telefon på nytt.
Hvordan vet jeg om en smartdekksensor har sluttet å virke?
Dersom appen oppdager et dekk som den ikke har mottatt data fra på 15 minutter mens andre beveger seg og sender data, viser appen et varsel om «Smartdekkforbindelse mistet».
Hvis du har en iPhone, kan du prøve å tømme listen over Bluetooth-enheter ved å fjerne alle du ikke lenger bruker.
Kontakt oss dersom denne alarmen vedvarer over flere dager.
Hvordan reduserer jeg telefonbatteriforbruket i områder med dårlig eller ingen nettverksdekning?
Alle nøkkelfunksjonene til smart dekkovervåking fungerer uten datatilkobling. Når du jobber i områder med dårlig nettdekning, kommer det største forbruket på batteriet fra kommunikasjon med mobilnettverket. Bluetooth, Wi-Fi og posisjonstjenester bruker betydelig mindre strøm og er OK å la kjøre slik at appen kan fortsette å overvåke smartdekkene dine.
Hvis det ikke er mulig å lade telefonen mens du overvåker smartdekkene, kan du prøve følgende:
1. Endre appen til «Bare Wi-Fi databruk» fra Innstillinger. Dekkdataene blir tilgjengelige for flåtesjefen neste gang du har en Wi-Fi-tilkobling.
2. Hvis du også ønsker å holde Bluetooth og posisjonstjenester avslått på telefonen, anbefaler vi at du kontrollerer smartdekkene daglig ved å slå disse på når du kontrollerer smartdekkene. Merk at du ikke får umiddelbare advarsler om dekkproblemer, men dette er et godt kompromiss siden de fleste dekkproblemer starter med en langsom lekkasje og ikke oppstår plutselig.
Hvor lenge holder smartdekk seg aktive?
Smartdekk blir aktive så snart de oppdager dekkrotasjon og går i dvalemodus 5 minutter etter at bevegelsen har stoppet.
Det er en lavtrykksalarm og en høytemperaturalarm. Du kan stille inn alarmen som du ønsker. Når det oppdages en avlesning som er på feil side av grensen, varsler appen deg. Vi vil uansett varsle deg og alle brukere i flåten hvis trykket faller under minimum på skalaen eller temperaturen overstiger maksimum på skalaen. På denne måten blir også flåteledere varslet om ekstreme verdier. Disse grensene er satt av Nokian Tyres dekkingeniører for å sikre dekksikkerhet.
Kan jeg få alarmer via e-post?
Ikke for øyeblikket. Hvis du ønsker denne funksjonen, kan du kontakte oss. Hvis du er en flåteleder, kan du be noen i flåten invitere deg, og du vil bli i stand til å følge alt fra din egen telefon. Nye medlemmer kan inviteres av medlemmer med «Leder»-rettigheter direkte fra appen.
Hvordan kan jeg se hva som har skjedd tidligere?
Dette er en funksjon for fremtiden. Ta kontakt med oss hvis du ønsker dette.
Hva er systemets sikkerhetsvurdering?
Nokian Tyres Intuitu er ikke et sikkerhetsrelatert system.
Hvordan kan jeg finne ut hvilket trykk jeg skal legge inn i dekkene mine?
Vennligst se vår tekniske dekkhåndbok. Det er en kobling til dette i appen.
Er det mulig å se posisjonene til kjøretøyene i flåten?
Nei. Kontakt oss hvis du ønsker denne funksjonen.
Hvilken informasjon deles innad i flåten?
Som medlem av en flåte vil du kunne se andre medlemmers e-postadresser og datoen og klokkeslettet da data sist ble samlet inn fra smartdekkene i flåten.
Hvorfor starter ikke appen automatisk når dekkene begynner å bevege seg?
Appen skal starte automatisk i bakgrunnen når den merker at smartdekkene har begynt å bevege seg. Hvis du tror at det ikke skjer, prøver du følgende trinn. Kontakt oss dersom det ikke hjelper.
1. Sørg for at batterisparefunksjoner er deaktivert for Intuitu-appen, slik at appen kjører i bakgrunnen. Noen produsenter tilbakestiller endringen etter en oppdatering av operativsystemet.
2. Sørg for at du har delt Bluetooth- og posisjonstjenester med Intuitu-appen.
3. Sørg for at telefonen din er innfor få meter fra smartdekkene.
4. Prøv å sette telefonen i flymodus i ett eller to minutter.
5. Prøv å starte telefonen på nytt.
Datasikkerhet og personvern
For Nokian Tyres er ditt personvern og datasikkerhet svært viktig. Derfor er alle aspekter av Intuitu-tjenesten fullt GDPR-kompatibel. For å øke sikkerheten krypteres dataoverføringen mellom sensorene og mobilapplikasjonen. Datalagringen leveres av verdensledende leverandører av datalagringsplattformer.
Intuitu samler inn følgende data:
- Brukerinformasjon: navn, innloggingsdetaljer, kontaktinformasjon
- Smarte dekkdata: trykk, temperatur, bevegelse, tid for måling
- Fra enheten som kommuniserer med smartdekket:
- Hastighet og høyde
- Bruksdata for apper
Dataene brukes til:
- Levere appfunksjoner – dekkovervåking, dekkregistrering av brukeren
- Forbedret håndteringen av dekkgarantikrav
- Anonymiserte data brukes
- For å få en forståelse av hvordan dekkene brukes
- For å utforme og utvikle bedre dekk
- For å forbedre appen og relaterte tjenester
- For å kommunisere med kunder (markedsføringskommunikasjon kun dersom brukeren tillater det)
Garanti
Registrering av dine nye tunge dekk i Intuitu-applikasjonen gir deg rett til en ett års dekkgarantiforlengelse. Intuitu-sensorene i smartdekkene dekkes med egen garanti, for 8 000 aktive brukstimer eller 2 år fra kjøpsdatoen – avhengig av hva som kommer først. Garantien dekker ikke skader som skyldes bruk av væskefylte dekk eller innerslanger. For garantikrav kan dekkbruksdataene som samles inn av Intuitu-applikasjonen brukes.