Fordeler på flere plan: Nye, avanserte VF-dekk for landbruket sparer både drivstoff og jordsmonn

Fordeler på flere plan: Nye, avanserte VF-dekk for landbruket sparer både drivstoff og jordsmonn

6.2.2025 10:39 i kategori Artikler

VF-dekk (Very High Flexion) er den nyeste generasjonen landbruksdekk som tilbyr større lastkapasitet med lavere trykk. Men hva er de praktiske fordelene? Vår produktsjef Tero Saari gir et annet perspektiv på VF-dekk.

Avanserte VF-dekk kan ha en betydelig påvirkning på produktiviteten i landbruksbransjen. Investering i et kvalitetsdekk er derfor en teknologisk investering som gir fordeler på mange plan, deriblant: 

  • effektivisering 
  • drivstoffbesparelser 
  • raskere veioverganger 
  • opprettholde jorden produktiv 
  • lang levetid på dekket 

 

Ved å velge riktig dekk til riktig behov kan du bidra til bærekraftig landbruk som til syvende og sist gagner alle. I denne artikkelen vil jeg forklare mer detaljert hva VF-dekk handler om og hvilke fordeler de byr på. 

En Valtra-traktor med Nokian Tyres Soil King VF og sentralt lufttrykksystem 

 

VF-dekk – Hva er de og hva er de ikke? 

Når vi snakker om VF-dekk, er det viktig å huske at VF ikke er en "teknologi", men en standard. Den europeiske tekniske organisasjonen for dekk og felger (ETRTO) er blitt enig om et sett med felles regler og praksis, slik at for eksempel lastkapasiteten til et VF-dekk alltid beregnes på en sammenlignbar måte, uavhengig av produsent. 

Lastkapasiteten per enhet trykk er derfor et viktig element i VF-standarden og er vanligvis 30–40 % høyere enn for dekk basert på konvensjonell radial standard for landbruksdekk. Standarden spesifiserer imidlertid ikke hvordan dette skal implementeres teknologisk, så hver produsent utvikler dekk til standarden i henhold til sine egne kriterier.

VF-standarden tillater et bredere utvalg av dekktrykk. I praksis gjør det lavere trykket at dekket kan komprimeres effektivt for å maksimere kontakten med bakken, noe som fører til at maskinens vekt fordeles over en større kontaktflate, slik at jorden blir mykere og grepet forbedres. 

Ved kjøring på vei er det likevel verdt å øke trykket for å forbedre stabiliteten og redusere rullemotstanden ytterligere. Likevel kan VF-dekket også tåle midlertidig kjøring med lavere trykk enn et typisk radialt landbruksdekk. 

  

Kontrollert strekking for bedre jordkontaktområde 

I sin standard definerer ETRTO et størrelsesområde for den nominelle størrelsen på traktorens dekk, med en øvre grense for dekkets diameter og bredde. Dette betyr at selv dekk med samme nominelle størrelse kan ha forskjellig bredde og diameter innenfor visse grenser.  

Siden den store størrelsen gir større kontaktflate, er de mest avanserte VF-dekkene konstruert nærmere den øvre grensen i størrelsesområdet. Strekking under bruk kontrolleres av avansert struktur- og materialteknologi som muliggjøres av toppmoderne produksjonsprosesser.  

VF-dekk gir 6 % mer behandlet areal per arbeidstime og 8 % lavere drivstofforbruk ved jordbearbeiding.   

 

Rullemotstanden sluker drivstoff  

Med typiske landbruksdekk betyr lavere trykk større deformasjon av dekket, noe som fører til høyere rullemotstand, varmeoppbygging og dekkslitasje. Med avanserte VF-dekk kan disse bivirkningene unngås.

Effekten av rullemotstand på drivstofforbruket er ikke marginal: for eksempel øker en 38 % større rullemotstand drivstofforbruket med 5 %. Med et ganske typisk forbruk på 25 liter i timen tilsvarer dette 1,25 liter i timen. Med andre ord tar det 22,5 liter fra en 450 liter tank til å overkomme rullemotstanden. 

Utformingen av et dekk, dvs. valg av materiale, form og struktur, har stor innvirkning på mengden skadelig termisk ekspansjon som oppstår. Et dekk med lavt dekktrykk krever spesifikk kunnskap om dekkteknologi for å kontrollere energitapet og dets negative virkninger. På denne måten skjer dekkdeformasjonen med høy effektivitet, og fordelene oppnås med et minimum av ulemper. 

Det nye Nokian Tyres Soil King VF-dekket har eksepsjonelt lav rullemotstand takket være den avanserte Flexforce-teknologien. 

 

Oppdag Nokian Tyres Soil King VF-dekket 

 

Mer effekt, mindre energitap 

Det lavere trykket på overflaten av VF-dekk reduserer komprimeringen betydelig, noe som svekker jordstrukturen. Jordens porøsitet opprettholdes med andre ord bedre for plantenes vitalitet når jorden ikke komprimeres, fordi plassen som trengs for vann, næringsstoffer og planterøtter er i jordporene. 

Trykk fra bakken forårsaker også skader på det øvre jordlaget samt motstandskraft, ettersom dekket tvinges til å skyve det øvre laget foran seg. Motstandseffekten ved skyving tilsvarer konstant kjøring i oppoverbakke. 1 cm pakket jord øker energitapet med 10 %. Derfor har lavere overflatetrykk på mykt underlag også effekten av å redusere energitapet.  

En Valtra-traktor med Nokian Tyres VF-dekk. 

  

La oss ikke glemme håndteringen 

Kjøreegenskapene er en viktig del av den totale ytelsen. Det er imidlertid kjent at lavere trykk vanligvis reduserer dekkets stabilitet. Det kan for eksempel være skremmende å kjøre en traktor med store redskaper på smale landeveier når sikten er redusert og det er vanskelig å holde seg i kjørefeltet. Da må du redusere farten og kaste bort tid på uproduktivt arbeid. 

 

Les brukererfaringer med VF-dekk  
  

Jeg har vært involvert i utviklingen av Nokian Tyres Soil King VF-dekket helt fra starten av, med det formål å minimere de negative effektene av lavt lufttrykk på kjøreegenskapene. Derfor har det vært flott å høre fra sluttbrukerne hvordan traktoren har opprettholdt gode kjøreegenskaper selv med mindre enn 1 bar trykk i dekkene og tunge radsåmaskiner foran og bak. 

Forfatter 

Tero Saari  

Senior Product Manager 

 

Spørsmål om VF-dekk?  

Kontakt: [email protected]