Den neste store milepælen på en digital reise – NOKIAN TYRES INTUITU™-smartdekk er nå tilgjengelig, og begynner i Finland
1.9.2020 10:00 i kategori Produkt pressemeldinger
Den digitale transformeringen av tunge dekk utgjør en stor forskjell for daglig kjøring så vel som flåtestyring. Nokian Tyres introduserte smartdekket Intuitu på Agritechnica 2019-messen i Hannover forrige november. Nå vil Intuitu være tilgjengelig for utvalgte landbruks- og entreprenørdekk, med salgsstart fra Finland.
Da Nokian Tyres lanserte sin smartdekkløsning, Nokian Tyres Intuitu, fikk det umiddelbart ros fra publikum for sin plug & play-enkelhet: alt du trenger er sensorutstyrte smartdekk og en app på smarttelefonen for å motta dekktrykk- og temperaturdata på telefonen.
«Spesielt flåteledere var begeistret over utsiktene til å ha viktig dekkinformasjon og alarmer tilgjengelig med minimalt behov for konfigurasjon», sier Matthew Crocker, produktsjef hos Nokian Tyres. «Førsteklasses traktordekk er en investering du ønsker å ta vare på.»
Den digitale fordelen
I sin nåværende fase består Nokian Tyres Intuitu av sensorutstyrte smartdekk og en mobilapp. Alt du trenger å gjøre for å komme i gang, er å bestille smartdekkene og laste ned appen. Smartdekkene er registrert i Intuitu-appen, som viser dekkposisjon og trykk i tillegg til temperaturdata, for alle kjøretøy med smartdekk. I appen kan flåteeieren invitere så mange sjåfører og kjøretøy de ønsker. Dette betyr at sjåføren kan holde seg oppdatert og få varsler for kjøretøyet de bruker, mens flåtelederen kan se det store bildet og få mest mulig ut av dekk og maskiner. Maskinprodusenter vil også nyte fordelen av en plug & play-smartdekkløsning og det økte kundeengasjementet den bringer med seg. I tillegg utvider Intuitu-registreringen dekkgarantien.
«Å vite hvordan dekkene dine presterer, hjelper deg å spare drivstoffkostnader og forbedre arbeidssikkerheten», sier Matthew Crocker. «Men dekkenes digitale dimensjon har potensial til å være så mye mer, og vi har mange gode ideer under utvikling!»
TRYGGHET BÅDE FOR |
|
SJÅFØRER, |
FLÅTELEDERE OG EIERE |
|
|
|
|
|
|
Intuitu i arbeid
Intuitu smartdekkløsningen har blitt grundig testet og er allerede blitt en viktig del av testbrukernes daglige arbeid. Jari Suontausta, en finsk entreprenør innen eiendomsvedlikehold, har brukt Intuitu i sin flåte med tre traktorer. Hans arbeidsmåter har blitt endret gjennom dekkenes digitale dimensjon.
«Nokian Tyres Intuitu gjør sporing av dekktilstanden enklere i tillegg til å gi økonomiske besparelser», sier Jari Suontausta. «Morgenene er uten stress nå som jeg kan sjekke at alt er i orden bare ved å kaste et blikk på telefonen min.»
Jari Suontausta er også imponert over hvordan Nokian Tyres Intuitu har hjulpet ham å reagere raskt dersom det er et problem med et dekk. «Noen ganger er det en masse spiker og metallbiter på arbeidsplasser, og derfor er ikke dekkpunkteringer så uvanlig,» forklarer han. «Det er enkelt og rimelig å fikse rifter hvis de blir oppdaget tidlig, men et veldig dyrt dekk kan ødelegges hvis vi ikke legger merke til problemet i tide.»
Tilgjengelig nå, klar for fremtiden
Salget av Nokian Tyres Intuitu smartdekk starter gradvis, først i Finland med Nokian Tyres' fire flaggskip-traktordekk – Nokian Ground King, Nokian TRI 2, Nokian Hakkapeliitta TRI og Nokian Traktor King. Fabrikken begynner å sende ut ordrer i september, og Intuitu-appen vil være tilgjengelig for nedlasting samtidig. I første fase vil bestilling foregå gjennom dekkforhandlerkjeden Vianor, deretter vil andre forhandlere følge etter. Dekkene leveres innen den normale leveringstiden.
«Finland er hjemmebanen vår, og kundene er ivrige etter å prøve ut ny teknologi», sier Manu Salmi, SVP, administrerende direktør i Nokian Heavy Tyres. «Og, vi har et veikart for utvidelse av tilgjengeligheten til andre land også.»
Manu Salmi er spesielt begeistret over å gå inn i en helt ny digital verden. «Etter mange år med testing og utvikling, er det en god følelse å gjøre disse arbeidsendrende digitale mulighetene tilgjengelige for brukerne våre,» sier Manu Salmi. «Målet vårt er å skape trygghet ved å gjøre arbeidet sikrere, mer effektivt og bærekraftig – og Intuitu gjør nettopp dette.»
Mens de nåværende Intuitu-funksjonene allerede vil endre måten dekkene brukes på, er det mer på vei. For eksempel er måling av mønsterdybde og integrering av Nokian Tyres Intuitu med maskinens egen driftsprogramvare under utvikling.
«Dette er en stor milepæl, kanskje den største, men utviklingsarbeidet fortsetter fremdeles,» sier Manu Salmi. «Vi har bare tatt det første skrittet inn i den digitale verdenen, og ambisjonene våre lar oss ikke stoppe der!»
Ytterligere informasjon:
Matthew Crocker, produktsjef, digitale tjenester, Nokian Heavy Tyres Ltd
[email protected], tlf. +358 10 401 7049
Manu Salmi, SVP, administrerende direktør, Nokian Heavy Tyres Ltd
[email protected], tlf. +358 10 410 7680
Mer informasjon og bilder:
Bilder og pressemateriell: www.nokiantyres.com/intuituPR
Produktside: www.nokiantyres.com/intuitu
Firmaets nettsted: www.nokiantyres.com/heavy