Syv tips for kjøring på våte veier: Slik unngår du vannplaning
Vannplaning er en av de største farene nordmenn frykter på veien i høstsesongen. Her er syv tips til hvordan du unngår det, og hva du skal gjøre hvis det først skjer.
I en fersk undersøkelse* fra Nokian Tyres, svarer nordmenn at de anser vannplaning som den tredje største faren på sommer- og høstveier, etter farlige forbikjøringer og fartsovertredelser. Dette støttes av tall fra Sintef, som peker på vannplaning som en av de vanligste årsakene til ulykker i hastigheter over 50 km/t.
Vannplaning oppstår når det bygger seg opp en vannpute under dekket som gjør at bilen ikke lengre reagerer på styring. Dessverre er det et vanlig fenomen på høsten.
Dekkekspert i Nokian Tyres, Kjetil Røssel, har heldigvis noen gode tips til hvordan du reduserer risikoen for dette.
– Det viktigste gjøres før du setter deg inn i bilen. Jeg snakker naturligvis om en sjekk av dekkene, som er en effektiv og enkel måte å gjøre kjøreopplevelsen tryggere. Nå som høsten nærmer seg, kan det være en god anledning til å foreta seg dette, sier Røssel.
7 tips for å unngå vannplaning
1. Sjekk at mønsterdybden på dekkene dine er god nok, spesielt hvis du ikke har sjekket dette siden dekkskiftet i vår. Mønsterdybden bør være på minst fire millimeter.
2. Unngå å kjøre i de vannfylte hjulsporene i veien. Du bør for øvrig heller ikke kjøre i disse sporene på tørr vei om det trygt kan unngås, da asfalten i sporene er grovere og sliter mer på dekkene.
3. Juster hastigheten etter forholdene og hold god avstand til bilen foran. Hvis det regner mye, kan det være lurt å sette av ekstra tid til turen og redusere farten.
4. Kontroller lufttrykket i dekkene. For lavt lufttrykk svekker bilens kjøreegenskaper, spesielt i ekstreme situasjoner. Drivstofforbruket ditt blir også høyere om lufttrykket er feil. Anbefalt lufttrykk står som regel i siden på førerdøren eller i drivstofflokket til bilen din.
5. Det er alltid tryggest å kjøre når alle fire dekkene er i like god stand, men skulle det være forskjell i slitasje mellom dekkene foran og bak bør de minst slitte dekkene alltid monteres på bakakselen.
6. Rengjør viskerbladene og erstatt eventuelt slitte blader med nye for å sikre best mulig sikt. Om viskerbladene etterlater striper på vindusskjermen er det på tide å skifte dem ut.
7. Om du likevel skulle oppleve vannplaning, er det viktig at du holder hodet kaldt. Ta føttene av pedalene og unngå å vri rattet. Om du vrir rattet til høyre eller venstre, kan du plutselig havne utenfor veien når bilen får grep igjen – noe som kan skje fort og plutselig når farten reduseres.
*Undersøkelsen er gjennomført av YouGov på vegne av Nokian Tyres, med et representativt utvalg på ca. 1000 respondenter.