Regn og uvær i store deler av landet:
Slik unngår du vannplaning
De siste dagene har store deler av landet vært preget av mye regn og uvær. Her er dekkekspertens tips til deg som skal ut og kjøre for å unngå vannplaning – og råd om hva du skal gjøre dersom uhellet er ute.
Din beste forsikring for å unngå vannplaning er å ha gode dekk og å tilpasse farten etter forholdene. Dekkekspert i Nokian Tyres, Fredrik Hauge gir deg sine beste tips til trygg kjøring i regnvær.
Unngå vannfylte spor
På sterkt trafikkerte motorveier dannes det ofte spor i veibanen bla. fra tung transport og biler med piggdekk. Kjører du i disse vannfylte sporene øker risikoen for vannplaning. Spesielt ved forbikjøring er det lett å havne i sporene, så tenk deg om en ekstra gang når det regner. Risikoen for vannplaning er størst når det begynner å regne, og regnet sprer seg utover veibanen som et teppe.
Kjør sakte
Å redusere hastigheten er det absolutt viktigste rådet når det begynner å regne kraftig.
- Gode dekk er viktig. Men selv ikke nye dekk av høy kvalitet kan hindre vannplaning dersom du kjører for fort. Dekkene rekker ikke å drenere bort alt vannet mellom dekk og vei. Jo kraftigere det regner, jo saktere må du kjøre, sier produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk.
Kjør på gode dekk
Dekkets mønsterdybde har stor betydning for evnen til å transportere bort vannet. Loven krever minst 1,6 millimeter mønsterdybde på sommerdekk, men risikoen for vannplaning er svært høy når dekkene er så slitte. Nokian Tyres anbefaler minst fire millimeter.
Også kvaliteten på dekk er viktig. Sommerdekktesten i bladet Auto, Motor & Sport (7/2014) viser at det beste dekket i vannplaningstesten – Nokian Hakka Blue – begynte å vannplane ved 84,1 km/t, mens det dårligste dekket vannplanet allerede ved 75,6 km/t.
Sjekk lufttrykket
For lavt lufttrykk i dekkene øker risikoen for vannplaning. Lufttrykket skal måles på kalde dekk, og dersom bilen er tungt lastet skal trykket økes med 10-15 prosent.
– Du kan enkelt måle lufttrykket selv: Kjøp en rimelig trykkmåler, og kalibrer denne opp mot en måler som brukes på verkstedet eller i dekkbutikken. For eksempel kan du la profesjonelle måle lufttrykket ditt én gang, så sjekker du hva din egen måler viser etterpå. Skriv ned dette tallet, så har du din egen ferdigkalibrerte måler som gjør det enkelt å sjekke lufttrykket selv, Sier Hauge.
Når ulykken er ute
Dersom bilen begynner å vannplane, er det viktig å reagere riktig. Feil reaksjon kan forverre situasjonen og i verste fall føre til en ulykke.
- Når bilen vannplaner er det viktig å beholde roen. Slipp gassen, trå inn clutchen og ikke vri på rattet. Bilen har ikke styreevne ved vannplaning, derfor er det ekstremt viktig at du ikke prøver å svinge, sier Hauge.
- Dersom rattet er vridd enten til høyre eller venstre, kan bilen få en plutselig og kraftig skrens i det hjulene igjen får grep - uten at du rekker å reagere. Under vannplaning skal du verken bremse eller akselerere siden grepet da blir enda dårligere, advarer han.
Mer informasjon:
Kontaktperson:
Fredrik Hauge, produktsjef, Nokian Dekk AS, tlf. 64847700, [email protected]