Slik tar du best vare på vinterdekkene dine
Slitasje på dekk reduserer sikkerheten betraktelig, og ujevn slitasje på bilens dekk kan føre til unødvendige ekstrakostnader. Heldigvis kan du med et par enkle grep begrense slitasjen på dekkene betydelig, slik at de både varer lengre og er tryggere å kjøre på.
‒ Det er stor forskjell i slitasje mellom for- og bakakselen, og store variasjoner i veigrepet vil redusere sikkerheten betraktelig. Vi anbefaler derfor å bytte om på for- og bakdekk midtveis i sesongen. Det er også økonomisk gunstig, da det gjør at samme dekksett kan brukes lenger, sier Kjetil Røssel, dekkekspert i Nokian Tyres.
Under banetester med nordiske piggfrie vinterdekk, fant Nokian Tyres ut at dekkene foran på bilen slites opp til fire ganger raskere enn dekkene bak. Med sommerdekk var slitasjen på dekkene foran omtrent dobbelt så stor sammenlignet med bakdekkene. Dette er da eksemplifisert med bil med forhjulstrekk, men samme gjelder også for biler med bakhjulstrekk. Effekten er da naturligvis motsatt.
Med piggdekk, beskytter piggene til en viss grad mot slitasje. Likevel vil piggfremspringet variere mellom dekkene foran og bak. Når kjørelengden øker, øker fremspringet på dekkene foran, mens det kan avta noe på de bak. Det er derfor en annen god grunn til å rotere på dekkene midtveis i sesongen ‒ du jevner ut piggfremspringet.
Kjør kontrollert og proaktivt
Kontrollert og proaktiv kjøring vil også redusere dekkslitasjen. Du bør derfor unngå kraftig bremsing, hurtig akselerasjon og skarp styring.
‒ Her er det ikke snakk om marginer. Aggressiv kjøring utsetter dekk for mer belastning enn nødvendig. Det kan forårsake skader på piggdekk, og på piggfrie vinterdekk kan det føre til større og ujevn slitasje, fortsetter Røssel.
Med riktig lufttrykk i dekkene reduseres både dekkslitasje og rullemotstand, og kjørestabiliteten økes. I kulda synker lufttrykket, så nå som vinteren er på trappene, bør du pumpe dekkene 0,2 bar (20 kPa) høyere enn produsentens anbefaling. Denne anbefalingen finner du i kjøretøyets manual. Justering av lufttrykket bør skje når dekkene er kalde, det vil si før du legger ut på langtur med bilen.
Ved montering av vinterdekk, bør du sjekke slitebanen på hovedsporene og se hvor mye som gjenstår. Samtidig bør du sjekke at antall pigger på piggdekkene ikke avviker mer enn 25 prosent.
Du bør også sjekke dekkets produksjonsdato. Denne finner du på siden av dekket. Tallsekvensen forteller deg dekkets alder: De to første sifrene gir deg produksjonsuken, mens de to siste indikerer produksjonsår. Et dekksett bør ikke brukes i mer enn seks vintersesonger.
Eldre kjøretøy er særlig avhengige av gode dekk
Effekten av dekkslitasje kan merkes i både akselerasjon, bremsing og sidegrep.
− Moderne biler har stabilitetskontrollsystemer som hjelper føreren, men de kan ikke velte fysikkens lover. Teknologien kan bare hjelpe deg når dekkene gir godt grep, sier Røssel.
Mange mener det ikke gir mening å kjøpe dyre dekk til en billig eller gammel bil, men fra et sikkerhetsperspektiv bør man tenke motsatt.
− Når en bil mangler moderne teknologi, kan gode dekk være enda viktigere enn på et nytt kjøretøy. Ofte er det også den minst erfarne sjåføren i familen som kjører familiens andre eller tredje bil. Da bidrar gode dekk til økt sikkerhet, forklarer dekkeksperten.
Tips for å bremse dekkslitasjen
- Roter dekkene dine fra forsiden til baksiden, og motsatt, innimellom. Dette bør gjøres senest hver 10 000 kilometer du kjører.
- Unngå kraftig bremsing eller akselerasjon og skarp styring.
- Sjekk at dekkene dine har riktig lufttrykk. Legg til 0,2 bar på toppen av bilprodusentens anbefaling om vinteren. Mål alltid lufttrykket når dekkene er kalde.
- Ikke oppbevar dekkene dine ute. Bruk en garasje, et dekkhotell eller et annet sted som er mørkt og temperaturkontrollert.
- Kjør de nye piggdekkene dine veldig forsiktig de første 500 kilometerne slik at piggene får satt seg på plass.