Slik gjør du: Kjør sikrere med økt dekklevetid
Med noen enkle grep kan du forlenge levetiden på sommerdekkene dine betydelig, og spare mye penger. Samtidig kjører du sikrere, mer komfortabelt og mer miljøvennlig – og en ekstra bonus er redusert drivstofforbruk på bilen din. Det er sommerdekk av høy kvalitet som er utviklet for norske forhold som har best slitestyrke.
Grove asfaltveier og til dels kraftig varierende temperaturer fra tidlig vår til varm sommer og sen høst stiller sine spesielle krav til gode sommerdekk. Derfor er det fornuftig å velge dekk som er utviklet for nettopp nordiske sommerforhold.
Nokian Hakka sommerdekk er spesielt utviklet for å gi god slitestyrke på grove asfaltveier og sikre kjøreegenskaper under skiftende vær- og temperaturforhold.
Nokian Hakka Blue har klart seg godt i motorbladenes dekktester, og dekket har spesielt fått ros for sine sikre kjøreegenskaper på vått underlag. Også Nokian Hakka Black for sportslig kjøring, og det meget lettrullende Nokian Hakka Green har gjort det godt i testene.
SUV-dekkene Nokian Hakka SUV, Nokian Hakka Z SUV og Nokian Rotiiva er også gode eksempler på dekk utviklet for nordiske forhold.
De fleste nyere bilmodeller har store dekk, noe som betyr at nye dekk kan være en følbar investering. Derfor er det viktig at dekkene har best mulig levetid. Med noen enkle grep kan levetiden forlenges betydelig.
Skift dekk i tide
Det er grunnleggende viktig å sjekke dekkslitasjen regelmessig. Når mønsterdybden er mindre enn 4 millimeter gir ikke lenger dekket fullgod beskyttelse mot vannplaning. Tester viser at en bil som har dekk med 1,6 millimeter mønsterdybde – som er lovens minimumskrav – begynner å vannplane i en sving ved en hastighet på 76 km/t. En bil med nye dekk får først vannplaning ved 96 km/t (ca 5 millimeter vann på kjørebanen).
- Drivhjulsdekkene slites betydelig raskere enn dekkene på den frittrullende akselen. For å utjevne dette, bør man skifte om for- og bakhjul midt i kjøresesongen, anbefaler produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk AS.
Det er også viktig å passe på at ikke dekket slites ujevnt. Et dekk kan eksempelvis ha en mønsterdybde på seks millimeter på utsiden av slitebanen, mens det på innsiden kan være helt nedslitt. Unormal slitasje på skulderpartiet tyder ofte på at lufttrykket er for lavt, at hjulstillingen er feil eller at støtdemperne er dårlige.
Hvis du har mistanke om ujevn dekkslitasje er det best å la et dekkverksted kontrollere dekkene. Mønsterdybden kan du selv kontrollere ganske enkelt. På Nokian Hakka sommerdekk er dette spesielt enkelt, fordi disse har en slitasjevarsler som med tydelige sifre på slitebanen angir gjenværende mønsterdybde i millimeter.
Flere mil med rolig kjørestil
Kjørestilen din er en av de viktigste faktorene som påvirker dekkslitasjen. Ved å unngå kraftig akselerasjon og harde nedbremsinger holder dekkene betydelig lenger. Det er også viktig å sjekke lufttrykket i dekkene regelmessig – helst hver tredje uke. Foruten å påvirke dekkslitasjen, vil riktig lufttrykk også redusere rullemotstanden og forbedre kjøreegenskaper og komfort.
- Lufttrykket skal også tilpasses bilens belastning. Til en ferietur med mye last i bilen skal lufttrykket i dekkene økes. Dersom lufttrykket er for lavt øker varmeutviklingen i dekket, noe som i sin tur øker dekkslitasjen, forteller Fredrik Hauge.
Riktig lufttrykk: Lavere forbruk
Dekkene har stor betydning for bilens drivstofforbruk. Foruten riktig lufttrykk, påvirker også dekkets rullemotstand drivstofforbruket. Med dekk med lav rullemotstand kan drivstofforbruket reduseres med opptil en halv liter pr. 10 mil. Dersom en liter 95 oktan bensin koster 14 kroner, blir besparelsen ca. 700 kroner på 1.000 mil for en mellomstor bil. Omregnet til dekkenes gjennomsnittlige levetid – 4.000 – 5.000 mil – blir besparelsen med lettrullende dekk ca. 2.800 – 3.500 kroner.
Lufttrykket må heller ikke være for høyt. Dekkets dempingsegenskaper blir da svekket, noe som gjør at komforten blir dårligere.
Tre tips for å øke sikkerheten - og levetiden for dekkene:
1. Sjekk lufttrykket hver tredje uke
Anbefalingen er å sjekke luftrykket i dekkene hver tredje uke. Trykket kontrolleres på kalde dekk. Bilprodusentens anbefalinger for lufttrykk finner du i instruksjonsboken.
2. Øk dekktrykket litt
Man har lenge anbefalt at lufttrykket i vinterdekk bør være noe høyere enn det som er anbefalt. Nå anbefales også litt høyere trykk for sommerdekk. En anelse høyre lufttrykk, +0,3 bar reduserer rullemotstanden, noe som sparer drivstoff.
3. Bytt om dekkene midt i sesongen
Om våren er den allerede grove asfalten enda litt grovere, noe som kan gi opp til fem ganger hardere slitasje enn midt på sommeren. Dessuten slites dekkene på drivhjul dobbelt så raskt som dekkene på frittrullende aksel. Derfor bør dekk på for- og bakhjul byttes om midt i sesongen. På denne måten bli slitasjen jevnere og dekkene holder lenger.
Brukertips for sommerdekk:
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/tips-for-dekkvedlikehold/
Mer informasjon:
Bilder:
Nokian Hakka Green: www.nokiantyres.com/HakkaGreen
Nokian Hakka Blue: www.nokiantyres.com/HakkaBlue
Nokian Hakka Black: www.nokiantyres.com/HakkaBlack
Mer informasjon om Nokian Hakka Black:
https://www.nokiantyres.no/sommerdekk/nokian-hakka-black/
Mer informasjon om Nokian Hakka Blue:
https://www.nokiantyres.no/sommerdekk/nokian-hakka-blue/
Mer informasjon om Nokian Hakka Green:
https://www.nokiantyres.no/sommerdekk/nokian-hakka-green/
Videoer:
Nokian Hakka Green – Naturally Safe
http://youtu.be/wqebSYA0Dx0
Nokian Hakka Blue – Wet Performer
http://youtu.be/TcQpuiubS2Y
Nokian Hakka Black – cool performance for Northern European summer
http://youtu.be/t9fZeEGmBdk
Mer informasjon:
Produktsjef Fredrik Hauge, Nokian Dekk AS – tlf. 6484 7700 – [email protected]
www.facebook.com/nokiantyresnorge | www.youtube.com/NokianTyresCom