Økt risiko for kraftige regnbyger og vannplaning
Klimaendringer gjør at det blir mer og mer vanlig med kraftige regnbyger om sommeren. Dette øker også risikoen for vannplaning når du kjører bil. Å få vannplaning når du kjører kan være både ubehagelig og farlig. Siden du ikke kan styre bilen, er det viktig å vite hvordan du skal håndtere situasjonen. Gode sommerdekk med en mønsterdybde på minst fire millimeter og lav hastighet reduserer risikoen for vannplaning.
Vannplaning er en reell fare om sommeren. Om dekkmønsteret ikke klarer å lede vannet bort fra mellom dekket og veien, bygger det seg opp en vannpute under dekkene. Dekkene mister veigrepet, og du kan ikke lenger styre bilen. Hvis vannplaning oppstår, er det viktig å ta det med ro.
– Slipp gassen og trykk inn clutchen hvis bilen har manuell girkasse, og slipp gassen hvis bilen har automatgir. Du må ikke bremse eller vri på rattet. Når farten avtar, kan grepet raskt komme tilbake, og da er det viktig at hjulene peker rett frem og ikke til siden, sier Kjetil Røssel, produktsjef i Nokian Tyres Norge.
Tilpass farten
Mange sjåfører stoler for mye på dekkene sine og bilens avanserte teknologi. Men er farten høy nok, kan verken teknologi eller splitter nye dekk hindre vannplaning.
– Det viktigste sikkerhetstiltaket du som bilfører må ta, er å tilpasse farten etter forholdene. Hvis det regner ekstremt mye, bør du redusere farten betraktelig slik at dekkene rekker å lede bort vannet mellom dekkene og veien. Det er også viktig å holde god avstand til bilen foran, sier Røssel.
Dekkenes mønsterdybde spiller en avgjørende rolle. Ifølge loven skal sommerdekk ha en mønsterdybde på minst 1,6 millimeter, men risikoen for vannplaning øker betydelig når mønsterdybden er mindre enn 4 millimeter. Alle Nokian Tyres Hakka sommerdekk har en slitasjevarsler (DSI) midt i mønsteret, som tydelig viser hvor mange millimeter mønsterdybde som er igjen.
I tillegg til mønsterdybden bør du også sjekke lufttrykket med jevne mellomrom. Hvis lufttrykket er for lavt, øker det risikoen for vannplaning.
Vinterdekk er ikke sommerdekk
Svært trafikkerte veier har ofte dype hjulspor som fylles opp med vann når det regner. Ikke kjør i sporene der faren for vannplaning er vesentlig større.
Stadig flere bilister fortsetter å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren. Det er dessverre ikke ulovlig, men er direkte livsfarlig. Vinterdekk er utviklet for vinterforhold og ikke for varme sommerforhold.
– Piggfrie vinterdekk har en myk gummiblanding og et mønster som gir optimalt grep om vinteren. Derfor gir de ikke like godt våtgrep og beskyttelse mot vannplaning som sommerdekk. Den myke gummiblandingen gjør også at vinterdekkene slites raskt i sommervarmen, sier Røssel.
Ved kjøp av nye sommerdekk kan du se på EUs dekkmerking hvor godt våtgrep dekket har. Dekkmerkingen informerer om hvor godt et dekk oppfører seg ved bremsing på våt asfalt.
SLIK REDUSERER DU RISIKOEN FOR VANNPLANING
- Kjør med gode dekk som har en mønsterdybde på minst fire millimeter.
- Sjekk lufttrykket i dekkene.
- Reduser hastigheten når det regner kraftig.
- Ikke kjør i de vannfylte sporene der faren for vannplaning er størst.
- Hvis bilen får vannplaning, ta det med ro. Trykk inn clutchen og slipp gassen hvis bilen har manuell girkasse, og slipp gass hvis den har automatgir. Du må ikke bremse, og sørg for at hjulene peker rett frem.
Mer informasjon:
Kjetil Røssel, Produkt- og Markedssjef Nokian Tyres Norge, tlf. +47 911 55 274
.
.
Twitter I YouTube I Facebook I Linkedin I Instagram
Nokian Tyres utvikler og produserer førsteklasses dekk for folk som verdsetter sikkerhet, bærekraft og forutsigbarhet. Inspirert av vår skandinaviske arv, lager vi innovative produkter for personbiler, lastebiler og tunge maskiner som gir deg trygghet under alle kjøreforhold. Vår Vianor-kjede leverer dekk- og bilverksted tjenester. I 2023 var netto omsetningen vår på 1 174 millioner euro. Ved utgangen av 2023 sysselsatte vi over 3400 fagpersoner. Nokian Tyres er notert på Nasdaq Helsinki. For ytterligere informasjon: www.nokiantyres.com