Nokian Tyres og Vianor med verdensrekord
Ny verdensrekord for den raskeste bil kjørt på to hjul: 186 km/t
I slutten av august balanserte stuntsjåfør Vesa Kivimäki sin BMW 330 på to hjul i 186.269 km/t. Den ville verdensrekorden ble satt med hjelp av «skuddsikre» dekk fra Nokian Tyres og pitmannskap fra Vianor.
Hvilke dekk du kjører med er utrolig viktig ved høy hastighet, spesielt når to flekker på størrelse med en knyttneve er det eneste som er i kontakt med underlaget. For at rekordforsøket skulle bli en suksess måtte dekkene være så slitesterke som mulig. Nokian Tyres løste utfordringen ved å forsterke sideveggene med Aramid Sidewall-teknologi. De ekstremt slitesterke aramidfibrene, som også brukes i luftfartsindustrien og av militæret, gir ekstra beskyttelse mot slitasje og kutt. Denne dekkteknologien er også brukt i de siste SUV-dekkene fra Nokian Tyres.
- Når man kjører på to hjul, er det bare sideveggen til dekket som er i kontakt med veien, derfor måtte vi utvikle et spesielt dekk for rekordforsøket. Aramidfibrene vi la inn i gummien styrker dekket og gir betydelig bedre beskyttelse mot slitasje. Denne teknologien lot oss konstruere et dekk spesialtilpasset for å sette hastighetsrekorder, sier Matti Morri, teknisk kundeserviceansvarlig i Nokian.
- Lidenskapen og den kreative galskapen som kreves for dette rekordforsøket er også beskrivende for vår produktutvikling. Vi må bestandig prøve nye ting og teste våre grenser. Det er den eneste måten vi kan fortsette å utvikle tryggere og mer slitesterk dekk. Dette arbeidet kommer også vanlige sjåfører til gode, sier Morri.
I tillegg til spesialtilpasset bil og dekk ble verdensrekorden gjort mulig med hjelp av Vianors ekspertteam som tok vare på rekordbilen og dekkene. Teamet rapporterte om tilstanden på dekkene direkte til sjåføren under rekordforsøket.
- Jeg har tidligere forsøkt å slå rekorden for raskeste bil på to hjul, men har ikke klart det før nå. På et tidspunkt skjønte jeg at det var helt nødvendig å ha dekk som er eksepsjonelt slitesterke. Samarbeidet med Nokian Tyres og Vianor var helt avgjørende for å slå rekorden, sier Vesa Kivimäki, den nye verdensrekordholderen.
Guinness rekordbok har definert bestemte regler for den raskeste bilen på to hjul. Bilen må være masseprodusert, ikke en prototype laget for verdensrekordforsøket. Det må kjøres to runder innen en time, med hastighetsmålinger som ligger 100 meter fra hverandre. Rekorden er gjennomsnittet av disse to målingene.
Verdensrekorden for den raskeste bilen på to hjul ble satt på rullebanen ved Seinäjoki flyplass den 31. August 2016. Banen var 2 kilometer lang, 50 meter bred og ble kjørt begge veier. Strekningen som ble brukt til å måle gjennomsnittshastigheten var på 100 meter.
Den forrige rekorden ble satt for 19 år siden – Göran Eliason fra Sverige balanserte på to hjul i 181.25 km/t i 1997.
Se video og mer informasjon om verdensrekorden her
Her finner du bilder
Mer informasjon:
Vice President, Marketing and Communications Antti-Jussi Tähtinen, tel. +358 10 401 7940, [email protected]
Stunt driver Vesa Kivimäki, tlf: +358 40 086 4106, [email protected]
Mesteren av ekstreme forhold
Nokian Tyres er den eneste dekkprodusenten i verden som fokuserer spesifikt på å utvikle produkter og tjenester som skaper sikker kjøring i nordlig klima. Selskapets nyskapende dekk til passasjerbiler, lastebiler samt tyngre kjøretøy selges hovedsakelig i områder med spesielt krevende kjøreforhold som snø, skog og skiftende årstider. Nokian Tyres jobber for å utvikle produkter som er bærekraftige, sikre og miljøvennlige gjennom hele levetiden til produktet.
Vianor – verdens mest komfortable pit-stop
Vianor er Nordens største dekk og servicekjede med 1235 avdelinger. Vianors verksteder er spesialister på dekkservice. Takket være et omfattende salgsnettverk behøver du ikke å lete lenge for å finne nærmeste verksted. I Norge finnes det nesten 90 Vianor verksteder og Vianor partnere over hele landet. Navnet Vianor har sine røtter i latin og betyr "nordisk vei". Navnet gir uttrykk for kjedens grunntanke: ekspertise på nordiske forhold.