må. februar 4 11:57 2013
i kategori
Produkt pressemeldinger
Nytt piggfritt vinterdekk for skiftende vinterføre:
Det nye piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 mestrer selv vanskelig vinterføre uten problemer. Dekket ruller lett, og gir utmerket grep både i glatte veikryss og på snødekte landeveier. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, maksimerer isgrepet for nordiske piggfrie vinterdekk, og nye Nokian Hakkapeliitta R2 har tatt et langt skritt videre i utviklingen.
I likhet med forgjengeren Nokian Hakkapeliitta R med sine mange testseire, er det nye Nokian Hakkapeliitta R2 et naturlig førstevalg for bilister som vil ha komfortable kjøreegenskaper og et miljøvennlig dekk. Dekkets meget lave rullemotstand reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp. I tillegg har man videreutviklet dekkets sikre kjøreegenskaper på isete, snødekte og våte veier.
Produktsortimentet for det nye lett kjørte Nokian Hakkapeliitta R2 omfatter 56 produkter fra 13 til 20 tommer, og dekket (hastighetsklasse R – 170 km/t) passer til alle moderne bilmodeller. Nokian Hakkapeliitta R2 kommer i salg høsten 2013 til vinterdekksesongen. De viktigste markedene for det nye dekket er Norden og Russland.
Raskt skiftende værforhold er typisk for nordisk vinter. Selv om man hovedsakelig kjører på godt føre vinters tid, så hender det innimellom at et kraftig snøfall eller glatt nullføre kan overraske bilføreren. Det lettrullende Nokian Hakkapeliitta R2 har sikkerhetsegenskaper i toppklasse, takket være den nye generasjonen gummiblanding, skreddersydd mønster og konseptet Cryo Crystal som styrker grepet.
Gummiblandingen inneholder diamantharde partikler som ligner krystaller med mange kanter. De griper effektivt mot underlaget og forbedrer spesielt isgrepet. Gummien i slitebanen gir meget godt grep, og dekket beholder sine gode egenskaper også når mønsterdybden nærmer seg minimum for sikker vinterkjøring – 4 millimeter.
- Nye Nokian Hakkapeliitta R2 viser at det er mulig å beholde både presise kjøreegenskaper og et godt grep, selv når dekket blir eldre. De mikroskopiske små krystallene med sine skarpe kanter i gummien fungerer som innebygde pigger. Når dekket begynner å bli slitt, vil de jevnt fordelte miljøvennlige krystallene komme frem og forbedre grepet, forteller Juha Pirhonen, Nokian Tyres utviklingssjef, om det nye dekkets spesielle egenskaper.
Det unike konseptet Cryo Crystal og gummien i slitebanen for piggfrie vinterdekk danner sammen en komplett helhet. Den nye vinter silica gummiblandingen som er basert på cryosilan fungerer sikkert over et bredt temperaturspekter, uavhengig av om veien er våt eller farlig glatt. Katalysatoren i den cryogeniske silanblandingen for lave temperaturer er rapsolje, som sørger for at silica og naturgummi sammen fungerer optimalt. På samme måte som i det nye piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8, er andelen naturgummi øket betydelig også i Nokian Hakkapeliitta R2.
Mer naturgummi i gummiblandingen har en avgjørende positiv effekt på vintergrepet under skiftende nordiske vinterforhold. Naturgummi fungerer godt ved skiftende temperaturer. Gummien i slitebanen i Nokian Hakkapeliitta R2 holder seg fleksibel under alle forhold. Mønsterblokkenes lameller fungerer aktivt uansett temperaturvariasjoner og greps forhold. Rapsoljen gjør dekket mer slitesterkt, og styrker is- og snøgrepet.
Gummiblandingen gir Hakkapeliitta R2 usedvanlig godt is- og våtgrep, i tillegg til meget god slitestyrke ved skiftende temperaturer. Takket være den høye andelen silica og det helt nye mønsteret har Nokian Hakkapeliitta R2 mer enn fem prosent lavere rullemotstand enn forgjengeren, det meget lettrullende Hakkapeliitta R. Utviklingen er imponerende når man husker at Hakkapeliitta R hadde absolutt laveste rullemotstand i motorbladenes vinterdekktester.
Flere nye innovasjoner, og videreutvikling av gamle løsninger som fungerer godt, er grunnlaget for det gode grepet og de balanserte kjøreegenskapene som er typiske for Hakkapeliitta dekk. I det aggressive mønsteret finnes et tettere nett av lameller som gir ekstra grep når friksjonen er på sitt dårligste, for eksempel på våt is.
De spesielle greps- og slapsklørne på mønsterblokkene styrker grepet under strenge nordiske vinterforhold. Grepsklørne finnes mellom mønsterblokkene, og forbedrer is- og snøgrepet spesielt ved bremsing og akselerasjon. På skulderområdet, som er kritisk for slapsplaning, finnes det spesielle blokker som ligner skarpe trekanter. Deres oppgave er å hindre slapsplaning. De såkalte slapsklørne på skulderområdet gir godt grep selv når det er mye slaps på veien, og de hindrer at slaps pakker seg mellom mønsterblokkene.
Dekkets forbedrete vintergrep merkes spesielt på is, der Nokian Hakkapeliitta R2 har over 10 meter kortere bremsestrekning enn forgjengeren Hakkapeliitta R, som er kjent for sitt gode isgrep.
Nokian Hakkapeliitta R2 har i likhet med forgjengeren lommeformete lameller i mønsterblokkene i skulderområdet for å fjerne – eller heller: pumpe bort – vann fra underlaget og styrke grepet. De patenterte pumpelamellene med økt volum og et stort antall zikk-zakk lameller styrker våt- og isgrepet ytterligere.
Lamellvekkerne er kjent fra tidligere vinterdekkmodeller, og finnes både i skulder- og midtområdet. Lamellvekkerne garanterer kjøresikkerheten på raskt skiftende føre. Den bredere lamellen åpner den smalere lamellen, som styrker veigrepet i ekstreme situasjoner der det knapt finnes veigrep igjen.
Det nye retningsbestemte mønsteret med sammenhengende midtribbe forbedrer stabiliteten. Det robuste midtområdet øker kjøresikkerheten ytterligere. Det gir også et mer balansert slitasjemønster, noe som øker sikkerheten når dekket blir eldre.
Det nye dekket har en konstruksjonen i slitebanen med flere lag som er spesielt utviklet for piggfrie vinterdekk. Sammen med gummien i slitebanen gjør konstruksjonen Hakkapeliitta R2 betydelig mer stabilt enn vanlige piggfrie vinterdekk. Dekket ”vandrer” ikke på veien, men styrer presist uansett vinterføre. De eksakte kjøreegenskapene hjelper bilisten å merke endringer i grepet og reagere i tide. Mønstergeometrien forbedrer kjøreegenskapene også på sporete veier.
På slitebanen finnes som vanlig en slitasjevarsler (DSI – Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patentert. Sifrene midt på dekket viser hovedsporenes mønsterdybde i millimeter. Snøkrystallsymbolet er synlig til mønsterdybden er fire millimeter. Når det forsvinner, indikerer det at det er på tide å kjøpe nye vinterdekk for å bevare sikre kjøreegenskaper.
En inforute på dekksiden øker sikkerheten ytterligere. Der kan man merke av dekkets plassering på bilen og lufttrykket. Nytt nå er at man også kan markere strammemomentet for felgboltene. Som alle andre Hakkapeliitta vinterdekk omfattes også Nokian Hakkapeliitta R2 av den unike Hakka-garantien.
Nokian Cryo Crystal Concept. Meget godt vintergrep, mer presise kjøreegenskaper. Gummiblandingen inneholder diamantharde partikler som ligner krystaller med mange kanter. De griper effektivt mot underlaget og forbedrer spesielt isgrepet. Den nye cryosilanbaserte vintergummiblandingen fungerer sikkert ved skiftende temperaturer. Blandingen gir usedvanlig godt is-, snø- og slapsgrep og øker slitestyrken.
Tett lamellnett med brede lameller. Optimalt grep og optimale kjøreegenskaper. I det aggressive mønsteret finnes et tettere lamellnett enn tidligere. De få bredere lamellene på midten av dekket styrker grepet, spesielt når friksjonen er som dårligst, eksempelvis på våt is.
Pumpelameller. Bedre våtgrep. De lommeformede lamellene i mønsterblokkene på skulderområdet tar bort, eller snarere pumper unna vann fra kjørebanen og styrker grepet. De patenterte pumpelamellene med større volum og et stort antall zikk-zakk lameller øker våt- og isgrepet ytterligere.
Grepsklør. Forbedrer is- og snøgrepet. Grepsklørne finnes mellom mønsterblokkene, og bedrer is- og snøgrepet spesielt ved bremsing og akselerasjon.
Lamellvekkere. Bedre is- og snøgrep. Lamellvekkerne på skulderområdet bedrer kjøresikkerheten på veldig glatt føre. Den bredere lamellen åpner den smalere lamellen.
Slapsklør. Forhindrer slapsplaning. På skulderområdet, som er kritisk for slapsplaning, finnes spesielle blokker som ligner skarpe trekanter. Deres oppgave er å forhindre slapsplaning. De såkalte slapsklørne på skulderområdet gir godt grep selv når det er mye slaps på veien, og de forhindrer at slaps pakker seg mellom mønsterblokkene.
Bilder:
www.nokiantyres.com/hakkapeliittaR2
Nokian Hakkapeliitta R2 – nordisk komfort: http://youtu.be/1KtYGth-4-k
Tester under ekstreme forhold:
http://youtu.be/f4TSgk_1TQU
Nokian Hakkapeliitta – Legendarisk vinterdekk:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97
Testvinneren Nokian Hakkapeliitta:
www.youtube.com/watch?v=IkQotSMzSfs&feature=share&list=UUv-VDEjbdBkuZ-eSvYOn0FA
Nokian Hakkapeliitta: Verdensrekord for kjøring på is 331,16 km/h:
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/utviklingsarbeid/fastest-on-ice/verdensrekord-i-iskjoring-2011/=
ERA og Nokian Hakkapeliitta: Verdensrekord for elbil på is 252,09 km/h
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/utviklingsarbeid/fastest-on-ice/verdensrekord-forelbiler-pa-is/=
Hakkapeliitta-vinterkjøreskole
http://www2.nokiantyres.com/vinterkjoreskolee
Hakkkapeliitta-testførerblogger
http://community.nokiantyres.no/
Hakka-garanti: www.hakkaclub.no
Mer informasjon:
Nokian Tyres plc,
Produktutviklingssjef Juha Pirhonen, tel. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com
Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com
Produktchef Fredrik Hauge, tlf. 64847700
fredrik.hauge(at)nokiantyres.com
Allan Ostrovskis, teknisk sjef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com
Nokian Hakkapeliitta R2 – komfort for nordiske forhold
Det nye piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 mestrer selv vanskelig vinterføre uten problemer. Dekket ruller lett, og gir utmerket grep både i glatte veikryss og på snødekte landeveier. Nokian Tyres, oppfinneren av vinterdekket, maksimerer isgrepet for nordiske piggfrie vinterdekk, og nye Nokian Hakkapeliitta R2 har tatt et langt skritt videre i utviklingen.
I likhet med forgjengeren Nokian Hakkapeliitta R med sine mange testseire, er det nye Nokian Hakkapeliitta R2 et naturlig førstevalg for bilister som vil ha komfortable kjøreegenskaper og et miljøvennlig dekk. Dekkets meget lave rullemotstand reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp. I tillegg har man videreutviklet dekkets sikre kjøreegenskaper på isete, snødekte og våte veier.
Produktsortimentet for det nye lett kjørte Nokian Hakkapeliitta R2 omfatter 56 produkter fra 13 til 20 tommer, og dekket (hastighetsklasse R – 170 km/t) passer til alle moderne bilmodeller. Nokian Hakkapeliitta R2 kommer i salg høsten 2013 til vinterdekksesongen. De viktigste markedene for det nye dekket er Norden og Russland.
Nye Cryo Crystal Concept: Optimalt grep
Raskt skiftende værforhold er typisk for nordisk vinter. Selv om man hovedsakelig kjører på godt føre vinters tid, så hender det innimellom at et kraftig snøfall eller glatt nullføre kan overraske bilføreren. Det lettrullende Nokian Hakkapeliitta R2 har sikkerhetsegenskaper i toppklasse, takket være den nye generasjonen gummiblanding, skreddersydd mønster og konseptet Cryo Crystal som styrker grepet.
Gummiblandingen inneholder diamantharde partikler som ligner krystaller med mange kanter. De griper effektivt mot underlaget og forbedrer spesielt isgrepet. Gummien i slitebanen gir meget godt grep, og dekket beholder sine gode egenskaper også når mønsterdybden nærmer seg minimum for sikker vinterkjøring – 4 millimeter.
- Nye Nokian Hakkapeliitta R2 viser at det er mulig å beholde både presise kjøreegenskaper og et godt grep, selv når dekket blir eldre. De mikroskopiske små krystallene med sine skarpe kanter i gummien fungerer som innebygde pigger. Når dekket begynner å bli slitt, vil de jevnt fordelte miljøvennlige krystallene komme frem og forbedre grepet, forteller Juha Pirhonen, Nokian Tyres utviklingssjef, om det nye dekkets spesielle egenskaper.
Godt grep – ruller lett
Det unike konseptet Cryo Crystal og gummien i slitebanen for piggfrie vinterdekk danner sammen en komplett helhet. Den nye vinter silica gummiblandingen som er basert på cryosilan fungerer sikkert over et bredt temperaturspekter, uavhengig av om veien er våt eller farlig glatt. Katalysatoren i den cryogeniske silanblandingen for lave temperaturer er rapsolje, som sørger for at silica og naturgummi sammen fungerer optimalt. På samme måte som i det nye piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8, er andelen naturgummi øket betydelig også i Nokian Hakkapeliitta R2.
Mer naturgummi i gummiblandingen har en avgjørende positiv effekt på vintergrepet under skiftende nordiske vinterforhold. Naturgummi fungerer godt ved skiftende temperaturer. Gummien i slitebanen i Nokian Hakkapeliitta R2 holder seg fleksibel under alle forhold. Mønsterblokkenes lameller fungerer aktivt uansett temperaturvariasjoner og greps forhold. Rapsoljen gjør dekket mer slitesterkt, og styrker is- og snøgrepet.
Gummiblandingen gir Hakkapeliitta R2 usedvanlig godt is- og våtgrep, i tillegg til meget god slitestyrke ved skiftende temperaturer. Takket være den høye andelen silica og det helt nye mønsteret har Nokian Hakkapeliitta R2 mer enn fem prosent lavere rullemotstand enn forgjengeren, det meget lettrullende Hakkapeliitta R. Utviklingen er imponerende når man husker at Hakkapeliitta R hadde absolutt laveste rullemotstand i motorbladenes vinterdekktester.
Greps- og slapsklør gir ekstra sikkerhet i ekstreme situasjoner
Flere nye innovasjoner, og videreutvikling av gamle løsninger som fungerer godt, er grunnlaget for det gode grepet og de balanserte kjøreegenskapene som er typiske for Hakkapeliitta dekk. I det aggressive mønsteret finnes et tettere nett av lameller som gir ekstra grep når friksjonen er på sitt dårligste, for eksempel på våt is.
De spesielle greps- og slapsklørne på mønsterblokkene styrker grepet under strenge nordiske vinterforhold. Grepsklørne finnes mellom mønsterblokkene, og forbedrer is- og snøgrepet spesielt ved bremsing og akselerasjon. På skulderområdet, som er kritisk for slapsplaning, finnes det spesielle blokker som ligner skarpe trekanter. Deres oppgave er å hindre slapsplaning. De såkalte slapsklørne på skulderområdet gir godt grep selv når det er mye slaps på veien, og de hindrer at slaps pakker seg mellom mønsterblokkene.
Dekkets forbedrete vintergrep merkes spesielt på is, der Nokian Hakkapeliitta R2 har over 10 meter kortere bremsestrekning enn forgjengeren Hakkapeliitta R, som er kjent for sitt gode isgrep.
Pumpelameller styrker våtgrepet
Nokian Hakkapeliitta R2 har i likhet med forgjengeren lommeformete lameller i mønsterblokkene i skulderområdet for å fjerne – eller heller: pumpe bort – vann fra underlaget og styrke grepet. De patenterte pumpelamellene med økt volum og et stort antall zikk-zakk lameller styrker våt- og isgrepet ytterligere.
Lamellvekkerne er kjent fra tidligere vinterdekkmodeller, og finnes både i skulder- og midtområdet. Lamellvekkerne garanterer kjøresikkerheten på raskt skiftende føre. Den bredere lamellen åpner den smalere lamellen, som styrker veigrepet i ekstreme situasjoner der det knapt finnes veigrep igjen.
Stabile og eksakte kjøreegenskaper
Det nye retningsbestemte mønsteret med sammenhengende midtribbe forbedrer stabiliteten. Det robuste midtområdet øker kjøresikkerheten ytterligere. Det gir også et mer balansert slitasjemønster, noe som øker sikkerheten når dekket blir eldre.
Det nye dekket har en konstruksjonen i slitebanen med flere lag som er spesielt utviklet for piggfrie vinterdekk. Sammen med gummien i slitebanen gjør konstruksjonen Hakkapeliitta R2 betydelig mer stabilt enn vanlige piggfrie vinterdekk. Dekket ”vandrer” ikke på veien, men styrer presist uansett vinterføre. De eksakte kjøreegenskapene hjelper bilisten å merke endringer i grepet og reagere i tide. Mønstergeometrien forbedrer kjøreegenskapene også på sporete veier.
Ny slitasjevarsler og inforute
På slitebanen finnes som vanlig en slitasjevarsler (DSI – Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patentert. Sifrene midt på dekket viser hovedsporenes mønsterdybde i millimeter. Snøkrystallsymbolet er synlig til mønsterdybden er fire millimeter. Når det forsvinner, indikerer det at det er på tide å kjøpe nye vinterdekk for å bevare sikre kjøreegenskaper.
En inforute på dekksiden øker sikkerheten ytterligere. Der kan man merke av dekkets plassering på bilen og lufttrykket. Nytt nå er at man også kan markere strammemomentet for felgboltene. Som alle andre Hakkapeliitta vinterdekk omfattes også Nokian Hakkapeliitta R2 av den unike Hakka-garantien.
Nokian Hakkapeliitta R2 – nordisk komfort
- Meget sikkert på is og snø
- Overlegne kjøreegenskaper på våte og tørre veier
- Sparer drivstoff
Hoved innovasjoner:
Nokian Cryo Crystal Concept. Meget godt vintergrep, mer presise kjøreegenskaper. Gummiblandingen inneholder diamantharde partikler som ligner krystaller med mange kanter. De griper effektivt mot underlaget og forbedrer spesielt isgrepet. Den nye cryosilanbaserte vintergummiblandingen fungerer sikkert ved skiftende temperaturer. Blandingen gir usedvanlig godt is-, snø- og slapsgrep og øker slitestyrken.
Tett lamellnett med brede lameller. Optimalt grep og optimale kjøreegenskaper. I det aggressive mønsteret finnes et tettere lamellnett enn tidligere. De få bredere lamellene på midten av dekket styrker grepet, spesielt når friksjonen er som dårligst, eksempelvis på våt is.
Pumpelameller. Bedre våtgrep. De lommeformede lamellene i mønsterblokkene på skulderområdet tar bort, eller snarere pumper unna vann fra kjørebanen og styrker grepet. De patenterte pumpelamellene med større volum og et stort antall zikk-zakk lameller øker våt- og isgrepet ytterligere.
Grepsklør. Forbedrer is- og snøgrepet. Grepsklørne finnes mellom mønsterblokkene, og bedrer is- og snøgrepet spesielt ved bremsing og akselerasjon.
Lamellvekkere. Bedre is- og snøgrep. Lamellvekkerne på skulderområdet bedrer kjøresikkerheten på veldig glatt føre. Den bredere lamellen åpner den smalere lamellen.
Slapsklør. Forhindrer slapsplaning. På skulderområdet, som er kritisk for slapsplaning, finnes spesielle blokker som ligner skarpe trekanter. Deres oppgave er å forhindre slapsplaning. De såkalte slapsklørne på skulderområdet gir godt grep selv når det er mye slaps på veien, og de forhindrer at slaps pakker seg mellom mønsterblokkene.
Bilder:
www.nokiantyres.com/hakkapeliittaR2
Nokian Hakkapeliitta R2 – nordisk komfort: http://youtu.be/1KtYGth-4-k
Tester under ekstreme forhold:
http://youtu.be/f4TSgk_1TQU
Nokian Hakkapeliitta – Legendarisk vinterdekk:
www.youtube.com/watch?v=JA-YfJDKvwE&feature=share&list=PL1BE04B7BAC224A97
Testvinneren Nokian Hakkapeliitta:
www.youtube.com/watch?v=IkQotSMzSfs&feature=share&list=UUv-VDEjbdBkuZ-eSvYOn0FA
Nokian Hakkapeliitta: Verdensrekord for kjøring på is 331,16 km/h:
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/utviklingsarbeid/fastest-on-ice/verdensrekord-i-iskjoring-2011/=
ERA og Nokian Hakkapeliitta: Verdensrekord for elbil på is 252,09 km/h
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/utviklingsarbeid/fastest-on-ice/verdensrekord-forelbiler-pa-is/=
Hakkapeliitta-vinterkjøreskole
http://www2.nokiantyres.com/vinterkjoreskolee
Hakkkapeliitta-testførerblogger
http://community.nokiantyres.no/
Hakka-garanti: www.hakkaclub.no
Mer informasjon:
Nokian Tyres plc,
Produktutviklingssjef Juha Pirhonen, tel. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com
Sjef for teknisk kundeservice Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com
Produktchef Fredrik Hauge, tlf. 64847700
fredrik.hauge(at)nokiantyres.com
Allan Ostrovskis, teknisk sjef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com