to. januar 24 08:15 2008
i kategori
Produkt pressemeldinger
Nokian Hakkapeliitta R: Nytt piggfritt vinterdekk for nordiske forhold Ruller sikkert på is, snø og våte vinterveier
Nokian Tyres lanserer et nytt piggfritt vinterdekk: Nokian Hakkapeliitta R. Dekket er utviklet for nordiske vinterforhold, og spesielt våtegenskapene har blitt betydelig bedre. Dette har imidlertid ikke gått på bekostning av vintergrepet, og dekket gir bedre grep og kjøreegenskaper under ekstreme forhold enn forgjengeren Nokian Hakkapeliitta RSi, som lenge var en testvinner. Nye Hakkapeliitta R er også et miljøvennlig dekk.
Det nye dekkets meget lave rullemotstand – markert på dekksiden med teksten ”ultra low rolling resistance” - reduserer drivstofforbruk og CO2-utslipp. Dermed spares også miljøet. Drivstofforbruket blir opptil en halv liter lavere pr. ti mil.
Lavere rullemotstand har ikke svekket dekkets vinteregenskaper. Nokian Hakkapeliitta R har kortere bremsestrekning på isete, snødekte og fremfor alt på våte veier enn forgjengeren Nokian Hakkapeliitta RSi. Samtidig har dekket klart bedre kjøreegenskaper på bare og tørre veier. Lydnivået er meget lavt.
Som alle andre Nokian Tyres produkter produseres også det nye piggfrie vinterdekket miljøvennlig, uten skadelige kreftfremkallende oljer. Allerede i 2005 begynte Nokian Tyres – som første dekkprodusent i verden – å bruke såkalt lavaromatiske, rensede oljer i sin produksjon.
Godt grep både på våte og isete veier
Klimaendringene har ført til at vintrene blir mer og mer skiftende og ustabile. Ekstreme værforhold og hurtige svingninger i temperatur og vær blir mer og mer vanlig. Snøblandet regn og temperaturer omkring null opplever vi stadig oftere. Resultatet er isglatte veier og vanskelige føreforhold. Dette var utgangspunktet for utviklingsarbeidet med Nokian Hakkapeliitta R – dekket skal mestre alle aktuelle vinterforhold, fra regnvåte veier til frost, snø og is.
Det nye dekket har en helt ny gummiblanding som inneholder både silica og miljøvennlig rapsolje. Gummiblandingen gir bedre våt- og isgrep, samtidig som den gjør dekket mer slitesterkt.
Pumpelameller pumper bort vann
Et viktig mål ved utviklingsarbeidet var å forbedre våtgrepet. Det nye dekket har patenterte pumpelameller som gir bedre grep både på isete og våte veier. Mønsterblokkene på dekkskuldrene har lommeformede lameller som effektivt pumper bort vann mellom dekk og vei og sikrer maksimalt grep.
Dekket er retningsbestemt, og slitebanen er dekket med et tett nett av lameller som forbedrer grepet ytterligere. Det nye dekket har effektive bremseforsterkere, som ble utviklet allerede for Nokian Hakkapeliitta RSi.
Sikkert og forutsigbart også i uventede situasjoner
Piggfrie vinterdekk for nordiske forhold har av og til blitt kritisert for å ha dårligere kjøregenskaper enn eksempelvis piggdekk. Det har blitt sagt at kjøreegenskapene ikke er eksakte og at styreresponsen er dårlig. Nokian Hakkapeliitta R motbeviser dette.
- Vi har utviklet Nokian Hakkapeliitta R spesielt for nordiske forhold. Det nye piggfrie vinterdekket gir forutsigbare kjøreegenskaper uten overraskelser, uansett om det er snø, is eller sørpe på veien. Dekket må gi eksakte og konsekvente kjøreegenskaper ved skifte av fil, forbikjøring og i svinger, sier produktutviklingssjef Teppo Huovila.
Nokian Hakkapeliitta R gir god styrerespons, noe som hjelper bilføreren til å kjenne forandringer i friksjonen. Dekket gir god sikkerhetsmargin, og gir tidlig tilbakemelding om risiko for skrens. Det samarbeider også optimalt med bilens stabilitetssystem.
Det nye dekket har slitebanekonstruksjon med flere gummilag som er spesielt utviklet for et friksjonsdekk, og en ny gummiblanding som gir meget stabile kjøreegenskaper uansett føreforhold. Plasseringen av mønsterblokkene forbedrer styreresponsen også på sporete veier. Ved utviklingen av dekket er det valgt mønsterdesign og gummiblanding i slitebanen som reduserer oppvirvling av svevestøv, nok et miljøvennlig grep.
Dekket har hastighetsmerking R (170 km/t), noe som er høyere enn de fleste konkurrentene.
Markedets bredeste sortiment
Nokian Hakkapeliitta R har teksten ”ultra low rolling resistance” på dekksiden. Dekket har også allerede velkjente Nokian-innovasjoner som slitasjevarsler og inforute. Mudstopper er standard på alle dimensjoner, og alle dekk med 55-profil eller lavere har felgbeskytter.
Slitasjevarsleren (Driving Safety Indicator, DSI) viser med tydelige sifre hvor mange millimeter mønsterdybde som er igjen. På inforuten kan bileieren merke av dekkets plassering på bilen, noe som letter jobben med hjulomlegging neste gang.
Nokian Tyres kan tilby markedets bredeste utvalg av vinterdekk, og Nokian Hakkapeliitta R finnes i 44 forskjellige dimensjoner, fra 13 til 20 tommer. Salget starter høsten 2008, og de viktigste markedene er Norden og Russland.
Mer informasjon:
Teppo Huovila, produktutviklingssjef, tlf. +358 10 401 7701,
[email protected]
Antti-Jussi Tähtinen, markedssjef, tlf. +358 10 401 7940,
[email protected]
Allan Ostrovskis, utviklingssjef, tlf. 070-2448 820,
[email protected]
Bjørn Kamphus, adm. direktør Nokian Dekk AS, tlf. 6484 7740,
[email protected]
Jan-Erik Sofiedal, produktspesialist Nokian Dekk AS, tlf. 6484 7735,
[email protected]
Bilder:
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR