on. desember 14 12:27 2016 i kategorier Produkt pressemeldinger, Selskapsnyheter

Lanserer revolusjonerende sikkerhetsteknologi: Automatiske skannere i veien varsler når du må skifte dekk

Med 3D-skanning og IoT vil Nokian Tyres redusere dekkrelaterte bilulykker med 25 prosent.

Nokian Tyres ruller nå ut SnapSkan i Finland, et revolusjonerende sikkerhetskonsept. Ved utvalgte knutepunkter i trafikken plasseres målesensorer som ved hjelp av 3D-teknologi måler mønsterdybden til dekkene på passerende biler. Et kamera identifiserer bilen via registreringsnummeret og sender en sikkerhetsrapport via SMS eller e-post til sjåføren, helt gratis.

Nokian Tyres SnapSkan

- Mange kjører på livsfarlige dekk uten å vite det. Med denne teknologien kan vi advare sjåfører som kjører på slitte dekk og bidra til å forbedre trafikksikkerheten, sier dekkekspert og produktsjef i Nokian Tyres Norge, Fredrik Hauge.

25 prosent færre ulykker

En undersøkelse fra 2014 viser at 25 prosent av alle dekkrelaterte bilulykker skyldes slitte dekk. Nokian Tyres ønsker å redusere dette ved å få flere bilister til å bytte til kvalitetsdekk med riktig mønsterdybde. Slitte dekk gir sjåføren mindre reaksjonstid i kritiske situasjoner og dårligere beskyttelse mot blant annet vannplaning. SnapSkan gir raskt og enkelt sjåføren full kontroll over sin egen dekksikkerhet.

- Det er altfor mange som ikke har oversikt over kvaliteten på dekkene sine. Barrieren for å bytte utslitte dekk er rett og slett for høy. Som dekkprodusent har vi selvsagt en økonomisk interesse i at folk kjøper nye dekk, men for oss kommer trafikksikkerhet alltid først. Derfor vil vi vise fram faren ved slitte dekk ved hjelp av teknologiske løsninger som SnapSkan, sier Hauge.

På høy tid å digitalisere dekkene

SnapSkan er resultat av et samarbeid mellom flere parter. Selve tjenesten vil bli levert av verkstedkjeden Vianor, med teknologipartnerne Futurice og Affecto. Bak det hele står Nokian Tyres som har tatt i bruk unik 3D-teknologi fra britiske Sigmavision. Dekkprodusenten mener at det er viktig at dekkbransjen også følger med i digitaliseringen.

- I et samfunn der utviklingen skjer lynraskt og det ene feltet digitaliseres etter det andre, har dekkbransjen blitt liggende bak. Det er på høy til å digitalisere dekkene og endelig la teknologien komme sjåførene til gode, sier administrerende direktør i Nokian Tyres, Ari Lehtoranta.

Det første SnapSkan-punktet vil bli å finne i et Q-parkanlegg i Helsinki. Tjenesten vil rulles ut fortløpende og forventes til Norge de neste årene.

– Prøveprosjektet starter i Finland, men trafikksikkerhet er for viktig til å ikke sette alle kluter til. Derfor jobber vi aktivt for å få dette også til Norge, forteller Hauge.

For mer informasjon:
www.nokiantyres.com/snapskan

Bilder:
www.nokiantyres.com/snapskan-photos

Video:
https://youtu.be/zMkBRnf-Zzo

Kontaktinformasjon:

Fredrik Hauge Produktsjef, Nokian Dekk. Tlf: 64 84 77 00 [email protected]