Er du klar for sommerdekksesongen? Her får du noen tips og råd
Etter en uvanlig kjølig mars måned er våren endelig i gang og det er straks tid for å bytte til sommerdekk. Hvis du skal skifte dem selv er det viktig at det blir gjort riktig og at sommerdekkene er i god stand. Hvis ikke kan det bli både farlig og dyrt.
Dette må du tenke på når du skifter dekk
I tillegg til mønsterdybden er det viktig å sjekke dekkets slitasje. Hvis dekkene har ujevne overflater eller hvis de er ulikt slitt, kan det gi ustabil, ubehagelig og ikke minst utrygg kjøring.
Om du skifter dekk selv er godt verktøy avgjørende. Mange skader oppstår som en følge av feil bruk av jekk når bilen heves. Underlaget der du gjennomfører dekkskifte må være jevnt og fast. En god jekk er det viktigste verktøyet til dekkskiftet, i tillegg til god dømmekraft.
I følge dekkeksperter er det også veldig viktig å sjekke om dekkene har bestemt rulleretning, eller en innside/utside konstruksjon.
- Det gjelder å være nøye. Hvis et dekk med en bestemt roteringsretning monteres feil kan det i verste fall føre til vannplaning, som kan være katastrofalt. Andre monteringsfeil kan få dekkene til å vibrere slik at både bil og dekk blir skadet, sier Kjetil Røssel, produktsjef i Nokian Tyres.
Til slutt må du sjekke luftrykket. I bilens instruksjonsbok finner du informasjon om bilprodusentens anbefaling, lufttrykket bør sjekkes rett etter dekkskiftet siden feil luftrykk gir dårligere sikkerhet, høyere drivstofforbruk og kortere levetid for dekkene.
- Denne sjekken er rask og enkel. Luften koster ingenting og selve kontrollen tar kun få minutter, men hvis trykket er feil kan det få store konsekvenser, advarer Røssel.
Stadig flere outsourcer hjulskiftet
Det blir stadig vanligere å la profesjonelle ta hånd om dekkene. I følge Ann Kristin Storholm i Vianor øker etterspørselen etter både dekkhotell og hjulskift. Under høysesong om våren og høsten øker bemanningen på mange verksteder for å kunne ta unna etterspørselen etter raskt og profesjonelt bytte av hjul.
- Veksten i etterspørselen kommer nok som følge av at du lett kan få raskt og sikkert hjulskift. Vi ser også at folks mangel på lagringsplass har en effekt, samtidig som at hjulene bare blir større og jobben tyngre. Dessuten får kundene råd og anbefalinger mange setter pris på, forteller Storholm.
Vårveier sliter på dekkene
Det finnes over tre millioner registrerte biler i Norge. Mange av dem har farlig slitte dekk med en mønsterdybde under lovens minstekrav for sommerdekk på 1,6 millimeter. Dekkeksperter anbefaler en mønsterdybde på minst fire millimeter for at de skal kunne ivareta sikkerheten fra sesongstart til vinteren kommer. Spesielt øker risikoen for vannplaning når mønsterdybden blir mindre enn fire millimeter.
- Sommerdekk bør aller helst ha 4 millimeters mønsterdybde når de monteres på bilen. På våren er asfalten ekstra grov og veien gjerne hullete etter vinteren. Det gjør at dekkene slites mye mer enn midt på sommeren. Hvis mønsterdybden er tre millimeter eller mindre når de monteres på bilen kan de raskt bli ulovlig slitte på hullete vårveier, sier Røssel.
Tips for dekkskiftet
- Sjekk dekkenes tilstand og alder før du setter dem på bilen. Mønsterdybden bør vær minst fire millimeter for at de skal kunne gi sikre kjøreegenskaper. Anbefalt aldersgrense er maks seks til ti år avhengig av når dekkene ble montert på bilen.
- Sørg for at dekkene ikke har skader, rifter eller utbulinger på sidene som kan påvirke sikkerheten. Hvis de har ujevn slitasje eller slites uvanlig fort kan bilen ha behov for justering av hjulstilling eller balansering av dekkene.
- Skift dekkene på jevnt og fast underlag. En god jekk som tåler bilens vekt er viktig, i tillegg til verktøy som kan skru boltene godt fast i tråd med bilprodusentens anbefaling.
- Etter montering av sommerdekkene er det tid for å sjekke luftrykket. I bilens instruksjonsbruk står bilprodusentens anbefaling. Husk også å sjekke lufttrykket i reservehjulet, hvis du har det. Se vår video om sjekk av lufttrykk.
- Husk å etterstramme boltene etter rundt 10 mil.
- Oppbevar vinterdekkene temperert og tørt. De må ikke komme i kontakt med olje eller løsemidler. Det tryggeste er å bruke et profesjonelt dekkhotell.
Mer informasjon: www.nokiantyres.no
Kjetil Røssel, produktsjef, tel. 911 55 274
[email protected]