Dette er neste generasjons sikkerhet: Nye NOKIAN HAKKAPELIITTA® 10 gir ultimat vintergrep, kjørekomfort og miljøvennlighet
Nokian Tyres introduserer en ny rekke med flaggskip-piggdekk. Nye Nokian Hakkapeliitta 10 for personbiler og Nokian Hakkapeliitta 10 SUV for SUV og crossovere er laget for å levere ultimat sikkerhet når det trengs som mest. Med neste generasjons sikkerhet gir Nokian Hakkapeliitta 10-produktporteføljen en innovativ kombinasjon av overlegent vinterveigrep, kjørekomfort og miljøvennlighet. Et nytt tilskudd til denne porteføljen er Nokian Hakkapeliitta 10 EV, et dekk laget spesielt for elbiler og hybrider.
Det nye Nokian Hakkapeliitta 10-piggdekket er skreddersydd for å håndtere de tøffe forholdene i Norden på komfortabelt og enkelt vis. Det overlegne grepet på vinterføre som flaggskipsproduktet tilbyr, er et resultat av Nokian Tyres sin moderne piggløsning, et strengt testregime og iherdig forskning. Den unike Double Stud-teknologien gir maksimal sikkerhet på både is og snø. Piggene i midtområdet på dekket forbedrer akselerasjon og bremsegrep, mens piggene på dekkskulderen maksimerer grepet ved svingning og filbytte.
‒ Den viktigste sikkerhetsegenskapen til et piggdekk er hvordan det håndterer kjøring på is. Å bytte fil på en motorvei eller å flette seg inn i travel trafikk fra et isbelagt kryss kan være en utfordring - for ikke å nevne hålke, som er mist like farlig. I tråd med filosofien vår for produktutvikling maksimerer Nokian Hakkapeliitta 10 sikkerheten og grepet under alle kjøreforhold. Vår misjon er å gjøre reisen din trygg og pålitelig hver eneste vinterdag, sier sjef for FoU i Nokian Tyres, Olli Seppälä.
Den nye Nokian Hakkapeliitta 10-serien kommer med et omfattende utvalg på hele 142 produkter, med dekkstørrelser fra 14 til 22 tommer. Nokian Hakkapeliitta 10 kommer med hastighetsmerking T (190 km/t). Mesteparten av produktene er også merket XL, for høyest mulig lastekapasitet. Den nye Nokian Hakkapeliitta 10-produktserien kommer vil å være tilgjengelig høsten 2021. Hovedmarkedene er Norden, Russland og Nord-Amerika.
Nye Nokian Hakkapeliitta 10 er utviklet av verdens nordligste dekkprodusent og oppfinneren av vinterdekket. Selskapet har over hundre patenter relatert til vintersikkerhet og er blant verdens ledende dekkprodusenter når det kommer til sikkerhet og bærekraft.
Moderne piggløsninger gir et overlegent grep på vinterveier
De største utfordringene i vanskelige vinterforhold, er bremsing og dårlig grep ved svinging eller filbytte på snødekte veier. I de mest krevende kjøreforholdene er vinterdekk førstelinjen når det kommer til sikkerhet.
Studier viser at bilister setter særlig stor pris på godt grep på snø og is. I siste brukerundersøkelse fra Nokian Tyres svarte nesten halvparten av respondentene at grep på is var den viktigste egenskapen til et vinterdekk. Dekkets grep på snø var nummer to. Det tredje viktigste aspektet var at dekkene var utviklet for nordiske vinterforhold.
For å møte behovene til bilister har den nye Nokian Hakkapeliitta 10-serien to nye piggdekkfunksjoner. For å forbedre dekkets ytelse på vinterveier har Nokian Tyres forbedret sin Double Stud-teknologi ved å legge til en ny egenskap: innovativ piggplassering. Alle piggene er plassert og posisjonert ved hjelp av toppmoderne piggplasseringsteknologi. De nye, stjerneformede piggene har blitt rotert 180 grader på begge dekkskuldrene. Den nye utformingen forbedrer både sidegrepet og styreegenskapene, særlig på is. Tuppen på piggene er dermed alltid optimalt posisjonert når de treffer overflaten. Denne optimaliseringen gir et utvidet grep, og gir føreren mer tid til å reagere før grepet forsvinner og bilen mister kontroll. Grepet forblir fast, mens både sidegrep og langsgående grep holder seg i balanse.
Nokian Tyres har dessuten økt antall pigger, og plasseringen er skreddersydd til dekkets størrelse. I den mest populære størrelsen på 205/55 R16, er for eksempel økningen i antall pigger på 16 prosent sammenlignet med forrige modell. Dette forbedrer dekkets sikkerhetsegenskaper.
– I tillegg til sikkerhet, har vi mål om å redusere veislitasjen og forbedre dekkets levetid. Den moderne piggteknologien, kalt Eco Stud 10-konseptet, kombinerer ekstra tykkelse i bunnlaget og en spesiell gummipute med luftdempingsteknologi. Luftrommet i midten av bunnflensen gir god demping mot støt og reduserer slitasje på veien. Takket være Eco Stud 10-konseptet har vi kunnet forbedre veigrepet om vinteren og redusere støyen fra dekkene betydelig, samtidig som vi oppfyller de regulatoriske kravene til piggdekk, sier Mikko Liukkula, utviklingsansvarlig i Nokian Tyres.
Nokian Tyres har forlenget levetiden til Nokian Hakkapeliitta 10 ved å forbedre piggvarigheten på dekkene. Mer gummi i bunnen betyr at piggene er bedre festet og holder seg på plass lengre. Sammenlignet med den forrige modellen, Nokian Hakkapeliitta 9, er akselerasjon på is forbedret med hele 7 prosent.
– Kjøreegenskaper på is er forbedret betydelig. I likhet med de tidligere dekkene i produktrekken, vil også Nokian Hakkapeliitta 10 gi god styringsrespons. Det brede grepet gir også god kontrollerbarhet, legger Liukkula til.
Kontrollerte kjøreegenskaper og god stabilitet
Selv om godt grep på is er essensielt, er stabil og allsidig ytelse på våte, tørre og snødekte veier også en nøkkelfunksjon i varierende vinterforhold. Den neste generasjonen retningsbestemt mønster til Nokian Hakkapeliitta 10 er kraftig seipet, noe førerne vil merke i form av forbedret stabilitet og et avansert grep på snø. Det dynamiske slitebanedesignet maksimerer grepet og stabiliteten, mens selvlåsende 3D-seiper presser mønsterblokkene sammen ved veikontakt. Det forbedrer kjøreegenskapene i svinger og ved hurtige manøvreringer.
– Midtområdet i dekkmønsteret er veldig stivt. Stivheten oppnås ved å binde den langsgående midtribben og skulderområdet sammen, ved hjelp av ribber som ligger mellom mønsterblokkene. Dette gjør dekket stivere, noe som igjen gir mer presis kjørerespons på bare veier - uten å gå på akkord med is- og snøgrepet. Slitebanemønsteret og den multifunksjonelle seipingen gir en perfekt kombinasjon av førsteklasses grep, stabilitet og håndtering på alle overflater, forklarer Liukkula.
Nokian Hakkapeliitta 10 passer til alle vinterlige værforhold, og gir pålitelig ytelse – enten du kjører på vått underlag, snø eller slaps. Sistnevnte kan være et av de vanskeligste forholdene å håndtere, særlig når det er litt frossent mellom filene på travle motorveier. Den nye slitebanen er utviklet for å forhindre farlig vann- og slapsplaning, og har et sammenhengende spor som effektivt fjerner vann og slaps som havner mellom dekket og underlaget.
Akselerasjons- og bremseforsterkerne er spesielt designet for å forbedre grepet på snø, og gir et forbedret langsgående grep. Det er viktig under både bremsing og akselerasjon. De aggressive Deep Snow-sporene på skulderområdene gir ekstra grep når du kjører i dyp snø.
Miljøvennlig og behagelig – i alle temperaturer
Nokian Hakkapeliitta 10 er designet for krevende og kald vinter, så vel som tørre og varmere dager. Den nye slitebanen forbedrer det imponerende vintergrepet ved å holde seg fleksibel og gi godt grep, selv når termometeret viser minusgrader. Ved bruk av banebrytende teknologi og råvarer med høy ytelse, tilbyr den neste generasjons vinter-gummiblandingen i Nokian Hakkapeliitta 10 jevn ytelse - også i mildere vær.
I tillegg til Nokian Tyres bærekraftige produksjon, bidrar mengden biobaserte materialer som brukes i slitebanen til dekkets grønne natur. Nye, innovative råvarer som furuharpiks og rapsolje utgjør 30 prosent av alle materialene i slitebanen. Av alle oljene som brukes i slitebanen, er over halvparten biobaserte.
Nokian Tyres har også redusert dekkets rullemotstand. Lav rullemotstand gir drivstoffbesparelser og reduserer skadelige utslipp. Den ressurseffektive bruken av råvarer kombinert med et mønster som ruller lett, gjør Nokian Hakkapeliitta 10 til et mer bærekraftig valg for sjåfører.
Stillhet av en annen verden
Ettersom vintrene våre stadig blir mildere og mindre snørike, blir støynivået viktigere enn noen gang. Mindre snø betyr imidlertid ikke at veiene blir mindre glatte. Når vann og slaps fryser over natten, må sjåførene håndtere glatte veier og villedende hålke om morgenen.
– Ulempen med å bruke pigger har alltid vært støynivået. Vi har forsket og testet mye for å finne en løsning på dette problemet med Nokian Hakkapeliitta 10, slik at vi kunne redusere støynivået så mye som mulig. Piggplasseringen er dataoptimalisert, slik at støtbølgene fra de enkelte piggene aldri forsterker hverandre. Effekten dette har hatt på interiørstøy er dramatisk, sier Liukkula.
Nokian Tyres har optimalisert piggplasseringen for hver eneste dimensjon og støpesegment. Ingeniører har utformet plasseringen slik at støybølgene til de enkelte piggene ikke forstyrrer hverandre. For å si det enkelt, når en pigg møter veidekket, genererer det en kraftbølge. Kraftbølgen beveger seg gjennom slitebanen til dekkets stålbelte. Stålbeltet fører bølgen frem til slitebanen og sideveggene. Vibrasjonen i sideveggene sprer seg gjennom felgen, inn i bilens konstruksjon og videre til førerhuset. Fordelen med den optimaliserte piggplasseringen er at den eliminerer de mest fremtredende frekvenstoppene som ørene våre opplever forstyrrende.
– Resultatet av utviklingen av støyaspektet ved Nokian Hakkapeliitta 10, er et jevnt og behagelig lydbilde. Dette ble oppnådd gjennom hundrevis av datasimuleringer, ubarmhjertig testing på testbanene våre og ved å lytte til kundenes behov. Vi er stolte av nye Nokian Hakkapeliitta 10. På toppen av neste generasjons sikkerhet, vil kundene våre oppleve neste generasjon komfort, legger Liukkula til.
Nokian Hakkapeliitta 10 - Neste generasjon sikkerhet
- Optimal sikkerhet - overlegent grep på is og snø
- Stabile og presise kjøreegenskaper, selv på bare veier
- Utmerket kjørekomfort med behagelig støynivå
- Forbedret kjørelengde og lavt drivstofforbruk
Nokian Hakkapeliitta 10 SUV - Bedre holdbarhet og balansert grep
Kraftige SUV'er krever mye av dekkene. Dekkene må være sterke og faste for å holde høye, tunge kjøretøy stabile, selv i høye hastigheter eller ved dårlige veiforhold. Nye Nokian Hakkapeliitta 10 SUV er skreddersydd for å møte behovene til store og kraftige SUV'er. Nokian Hakkapeliitta 10 SUV er utstyrt med de samme sikkerhetsfunksjonene og den moderne teknologien som personbilmodellen. I tillegg gir de ytterligere holdbarhet og stabilitet, samtidig som de håndterer de høye belastningene på hjulene på presist og pålitelig vis.
Nokian Hakkapeliitta 10 SUV har et skreddersydd, stivt mønster med støtteribber i skulderområdene. Støtteribbene kombinert med at undergummien løftes gir mindre bevegelse i mønsteret. Denne funksjonen forbedrer både stabiliteten og holdbarheten. Dekkets neste generasjons vinter-gummiblanding er skreddersydd for allsidig SUV-bruk. Den spesielle gummiblandingen fungerer over et bredt spekter av temperaturer, gir utmerket slitestyrke og sikrer både trygt grep og stabile kjøreegenskaper.
Vintervær byr på mange utfordringer for sjåfører. Fra snø- og isdekte veier, til store sprekker og hull i veien. Som med alle sine SUV-produkter, har Nokian Tyres innlemmet sin revolusjonerende Aramid Sidewall-teknologi i Nokian Hakkapeliitta 10 SUV-dekkene.
Aramid Sidewall-teknologien gir holdbarhet og beskyttelse under krevende kjøreforhold. De sterke, syntetiske Aramid-fibrene som tilføres gummiblandingen, forsterker sideveggene. Fibrene gjør dekket mer motstandsdyktig mot støt og kutt som ellers kunne ødelagt det. Uheldige dekkskader kan medføre høye kostnader. De Aramid-forsterkede sideveggene beskytter dekket mot skader fra støt og skarpe gjenstander, som kanten til et hull i veien eller en fortauskant.
Den ekstra holdbarheten og sikkerheten som Aramid Sidewall-teknologien gir, gjør at sjåførene kan nyte kjøreturen og unngå farlige eller kostbare dekkskader.
Nokian Hakkapeliitta 10 SUV - Neste generasjons sikkerhet
- Ultimat sikkerhet - overlegent grep på is og snø
- Førsteklasses stabilitet og kjørekomfort
- Forbedret kjørelengde og lavt drivstofforbruk
- Aramid forsterkede dekksider gir unik holdbarhet og beskyttelse
Nokian Hakkapeliitta 10 EV - Komfortabel og miljøvennlig kjøring
Digitalisering og elektrifisering er en global megatrend også innen bilindustrien. Når du velger dekk til hybrid- eller elbil, er de viktigste kriteriene sikkerhet, lav rullemotstand og lavt støynivå. I Nokian Tyres brukerundersøkelse trakk hybrid- og elbileiere frem lavt rullestøy, økt rekkevidde som følge av lav rullemotstand og en stabil, pålitelig kjørefølelse som de tre viktigste egenskapene til et dekk.
Et nytt tilskudd til Nokian Hakkapeliitta-familien er nyheten Nokian Hakkapeliitta 10 EV. Nokian Hakkapeliitta 10 EV er designet og utviklet med miljøvennlig teknologi og gir utmerket komfort og sikkerhet for el- og hybridbiler.
Elbiler er mer stillegående enn tradisjonelle biler med forbrenningsmotorer. Den eneste støyen fra elbiler kommer som regel fra vindmotstand eller dekk. Under utvikling av Nokian Hakkapeliitta 10 EV, hadde Nokian Tyres spesielt fokus på lydbølgeisolasjon. Selv om støynivået allerede er usedvanlig lavt på personbilmodellen, tar SilentDrive™-teknologien i nye Nokian Hakkapeliitta 10 EV kjørekomforten til nye høyder. Det eksepsjonelt lave støynivået oppnås ved å legge et lag med akustisk skum på innsiden av dekket. Silent Drive-teknologi er inkludert i alle Nokian Hakkapeliitta 10 EV-modeller.
– Elektriske kjøretøy er stillegående, noe som gjør lav rullestøy ekstra viktig for komforten. Når dekkene ruller på veien, møter dekkets pigger og mønster veidekket. Dette vekker egen-frekvensen i dekkenes hulrom, og kan forårsake en irriterende støytopp rundt 200 Hz. Den nye Silent Drive-teknologien absorberer denne vibrasjonen, noe som resulterer i et generelt lavere støynivå, mindre innvendig støy og bedre kjørekomfort. Avhengig av høyden på sideveggen og dekkets størrelse, kan skummets støydempende effekt være på opptil 9 dB. Dette er en veldig viktig faktor, ikke bare på grunn av det totale støynivået, men også fordi det gjør reisen mer behagelig og mindre slitsom for sjåføren. Dette, kombinert med den dataoptimaliserte piggplasseringen, gjør Nokian Hakkapeliitta 10 EV til et perfekt valg for en moderne elbil, sier Hannu Onnela, senior utviklingsingeniør i Nokian Tyres.
Elbiler bruker som regel mer kraft og veier mer enn biler med forbrenningsmotorer. Dette setter spesifikke krav til dekkene. Nokian Tyres har tilpasset Nokian Hakkapeliitta 10 EV til elektriske kjøretøy ved å gi de en sterkere stamme og legge til ekstra gummi i dekkmønsteret. Den sterke stammen gir overlegen stabilitet, mens dekkmønsteret er utviklet for å tåle et høyt dreiemoment og en høy belastning fra bilen. Den ekstra gummien forbedrer dekkets støydempende egenskaper.
Lavere rullemotstand gir bedre rekkevidde for elektriske kjøretøy. For å senke rullemotstanden ytterligere, er det brukt neste generasjons grønne materialer i Nokian Hakkapeliitta EVs vinter-gummiblanding. Dekkets sidevegg har tynne spor og er aerodynamisk, noe som øker rekkevidden ytterliggende.
Nokian Hakkapeliitta 10 EV – neste generasjons sikkerhet
- Utmerket sikkerhet – overlegent grep på is og snø
- SilentDrive™-teknologi – ultra-lavt støynivå
- Forlenget rekkevidde, fantastisk stabilitet
Grundig testing under ekstreme forhold
Å utvikle verdens beste piggdekk krever over fire års forskning og utvikling, med utallige kilometer med testing under reelle kjøreforhold. Utviklingen av dekkmønster, stamme og gummiblandinger i nye Nokian Hakkapeliitta 10, krevde tusenvis av timer med datasimulering, laboratoriesammenligninger og autentisk testing i varierende forhold. Mye av dette ble gjennomført i Lappland, Finland, ved Nokian Tyres eget White Hell-testsenter. Nokian Hakkapeliitta 10 representerer den skandinaviske toppkvaliteten og ekspertisen Nokian Tyres er kjent for.
Slitasjeindikator – for din sikkerhet
Den patenterte Winter Safety-indikatoren (WSI) i dekkmønsteret forbedrer sikkerheten ytterligere. Den viser gjenværende mønsterdybde ved hjelp av et snøfnuggsymbol. Snøfnugget er synlig helt til fire millimeter mønsterdybde gjenstår. Når snøfnugget er slitt helt vekk, betyr det at du bør kjøpe nye vinterdekk for å sikre en trygg kjøreopplevelse.
Plassering- og lufttrykkindikatorene i informasjonsområdet på dekkets sidevegg forbedrer også sikkerheten. Informasjonsområdet gjør det mulig å registrere riktig lufttrykk og hvor på bilen dekkene skal plasseres når du bytter mellom vinter- og sommerdekk.
Viktigste innovasjoner:
Double Stud-teknologi. Maksimal sikkerhet på is og snø. Piggene i dekkets senter område forbedrer akselerasjon og bremsegrep, mens piggene på skulderområdene gir førsteklasses grep under sving eller når du skifter fil. De stjerneformede piggene på dekkskuldrene er rotert 180 grader, noe som gir utmerket sidegrep og styreegenskaper. Et behagelig støynivå og høy kjørekomfort oppnås gjennom dataoptimalisert piggplassering.
Eco Stud 10-konseptet. Mindre veislitasje, høyere komfort. En Eco Stud-pute med et luftrom midt i bunnflensen, samt et lag med myk gummi under piggen og økt underlag mellom pigg- og stålbeltene, demper piggenes påvirkning på veien. Det miljøvennlige, moderne piggdesignet mykner kontakten med veien og sørger for et behagelig støynivå.
SilentDrive™-teknologi. Maksimal komfort. Eksepsjonelt lavt lydnivå oppnås ved å legge et lag med akustisk skum på innsiden av dekket. Det akustiske skummet absorberer resonans fra dekket, noe som resulterer i lavere støynivå og økt kjørekomfort. Denne teknologien brukes på Nokian Hakkapeliitta 10 EV-serien.
Neste generasjons vintermaterialer. Imponerende vintergrep og lav rullemotstand. Det nye dekkmønsteret er fleksibelt og har god gripeevne i temperaturer under frysepunktet og har også jevn ytelse i mildere værforhold. Nye, innovative råmaterialer som furuharpiks og rapsolje utgjør 30 prosent av alle ingrediensene i dekket, mens over 50 prosent av alle oljer som brukes i dekket er biobaserte. Den lave rullemotstanden gir drivstoffbesparelser og reduserer skadelige utslipp.
Aramid Sidewall-teknologi. Holdbarhet og beskyttelse i overraskende situasjoner. Sideveggene inneholder ekstremt sterke Aramid-fibre, noe som gjør de eksepsjonelt holdbare og punkteringsbestandige. Det samme materialet brukes av luftfarts- og forsvarsindustrien. Aramid-fibrene forsterker gummiblandingen i sideveggene slik at den tåler ytre støt mot hjulflensen.
Brems- og akselerasjonsforsterkere. Spesielt designet for å forbedre grepet på snø. Det skarpe, sag-lignende mønsteret til forsterkerne forbedrer det langsgående grepet som trengs for brems og akselerasjon.
Deep Snow-sporene. De aggressive sporene i dekkskuldrene gir ekstra godt grep ved kjøring i dyp snø.
Selvlåsende 3D-seiper. Bedre kjørepresisjon. De selvlåsende 3D-seipene låser mønsterblokkene sammen ved veikontakt, noe som forbedrer kjøreegenskapene i svinger og ved hurtige manøvreringer.
Les mer om disse produktene
Last ned produktbilder og video
*Brukerundersøkelsen 2020. Dataene er basert på en undersøkelse gjennomført mellom februar og mars 2020 av Nokian Tyres i samarbeid med YouGov. Undersøkelsen ble gjennomført i tre land (Finland, Sverige og Norge) med 1000 respondenter fra hvert land.
For mer informasjon:
Nokian Tyres plc
Head of Product Management Marko Saari, tel. +358 10 401 7339
[email protected]
Manager, Content & Product Marketing Teemu Sainio, tel. +358 10 401 7296, [email protected]