Dekkstøy kommer i to forskjellige former: FoU tar hensyn til både ekstern rullestøy og innvendig støy
Støy er en av nøkkelfaktorene som påvirker kjørekomforten din. Etter hvert som de stillegående elbilene har blitt mer og mer populære, har også flere og flere bilister blitt opptatt av dekkstøy. Utvikling av nye dekk er en balansekunst, hvor alle egenskaper påvirker hverandre.
Når man handler nye dekk, er det veldig vanskelig å vite hvilke som vil skape minst støy på bilen man kjører. Dekkstøy påvirkes nemlig av flere faktorer, som blant annet modell, type kjøretøy, felger, gummiblanding, vei, kjørehastighet og værforhold. Selv på bilmodeller som er veldig like, kan det være forskjeller. Det gjør det vanskelig å gjøre eksakte sammenligninger, uten å sammenligne nøyaktig samme biler i helt identiske forhold.
Noen generelle antakelser kan imidlertid gjøres: Jo mykere dekkets slitebane er, desto mer vil det sannsynligvis redusere støyen. Dekk med høy profil er også generelt mer behagelige og stille å kjøre med, sammenlignet med de med lav profil.
Sommerdekk og piggfrie vinterdekk har EU-merkingen som indikerer støynivå, men denne merkingen gjelder kun for ekstern rullestøy. Ekstern og intern rullestøy kan nemlig være direkte motsetninger, og ved å redusere den ene kan den andre øke.
– Det du hører inne i bilen er en kombinasjon av mange ting. Dekkstøy kommer fra dekkets kontakt med veien, ved at dekkstrukturen vibrerer fra grovheten i veibanen. Derfra beveger vibrasjonen seg gjennom dekk, felg og andre deler av kjøretøyskonstruksjonen, helt inn til kupeen, hvor det blir til merkbar støy, sier senior utviklingsingeniør i Nokian Tyres, Hannu Onnela.
Simulering bidrar til å eliminere forstyrrende lyder
Dekkstøy er ekstra tydelig i stillegående elbiler og hybridbiler. Ettersom bilister har blitt mer og mer opptatt av støynivå, fokuserer dekkprodusentene også mer av sitt utviklingsarbeid på dette området. Produsenter setter i økende grad lyddempende skum i dekkene for å redusere støyen, noe som spesielt hjelper på innvendig støy.
Dekkdesign handler alltid om å finne det beste kompromisset. Endring av én egenskap på dekket vil påvirke de andre egenskapene. Sikkerhet er alltid det viktigste, men utviklere prøver å finjustere alle egenskaper slik at resultatet blir optimalt. Støyaspektet tas med i vurderingen på mange forskjellige måter under utviklingsprosessen, for eksempel ved utforming av mønsteret.
– Piggdekk er noe helt annet. Vi jobber med å utvikle forskjellige alternativer for å redusere støy fra piggene, ved hjelp av smarte materialer. Piggene er også blitt mindre og flere, noe som har forbedret støyegenskapene til dekkene. Vi har til og med laget en prototype med pigger som kan trekkes inn og ut av dekket, sier FoU-sjef Olli Seppälä fra Nokian Tyres.
– Produktutviklingen er forskjellig fra marked til marked. Nordiske piggfrie vinterdekk er for eksempel blant de mest stillegående dekkene som finnes, spesielt ved lavere hastigheter. Dekkets påvirkning på innvendig støy blir spesielt tydelig når man kjører imellom 50 og 100 km/t.
Hastigheten påvirker også støy, ettersom støyen varierer ut fra hvor fort du kjører. Nokian Tyres har nylig utviklet en metode som kan brukes til å simulere dekkstøy allerede før dekket er produsert. Simuleringen kan brukes til å sikre at ingen individuelle, forstyrrende kilder til støy kan oppstå – uansett hvilken hastighet du kjører i. For eksempel kan man optimalisere dekkmønsteret for minst mulig støy, uten at det påvirker dekkets andre egenskaper. Denne simuleringsmetoden har allerede blitt brukt i utviklingen av nye produkter.
Testing krever både måleinstrumenter og menneskelige ører
Selv om kvaliteten på modellen er god, kan man ikke alltid forutse fremtiden. Dette er grunnen til at en allsidig testing av dekk er viktig. Halvparten av dekkets utviklingsbudsjett blir faktisk brukt på forskjellige former for testing.
Til nå har Nokian Tyres kun utført støytester på testbanen i Nokia i Finland, men nå blir et nytt testsenter ferdigstilt i Santa Cruz de la Sarza i Spania. Det har en 1,9 kilometer lang "komfortvei"-bane, som gir enda bedre testmuligheter enn før. Fasilitetene i Spania gjør det mulig å teste dekk på forskjellige typer asfalt og grove veier, samt brosteinsgater.
– Nokian Tyres måler innvendig støy med et måleinstrument som ligner på et menneske med hode og skuldre. Mikrofonene er plassert hvor ørene normalt sett ville vært. Dette gjør at vi kan måle og studere lyden slik et menneskene ville hørt det. Siden målerne ikke forteller oss alt vi trenger å vite, utfører vi også mange kvalitative tester der det er ekte mennesker som står for vurderingen. Det er viktig å finne ut om det er forstyrrende støy som ikke et måleinstrument klarer å oppdage, forklarer Hannu Onnela.
Jevn slitasje reduserer dekkstøy
Siden dekkskiftesesongen nærmer seg, bør man merke seg at endringer gjør oss følsomme for støy. Siden veiene er glattet ut av sommerdekk, kan piggdekk høres bråkete ut inntil ørene dine tilpasser seg det nye lydbildet. Gamle dekk har også mindre mønsterdybde, noe som skaper et annet lydbilde enn nye dekk med en dypere mønsterdybde.
Som sjåfør kan du faktisk påvirke dekkstøy til en viss grad. Først bør du sørge for at bilen og dekkene dine er i god stand. Hvis fjæringen ikke er i samsvar med produsentens spesifikasjoner, slik at du får skjevhet i styringen, vil dekkene slites ujevnt og dermed generere ekstra støy. Du bør også rotere dekkene for at de skal slites så jevnt som mulig, selv om hjulene er riktig justert.
Lufttrykk i dekkene kan også påvirke støyen fra dekkene, og du kan eksperimentere med forskjellige nivåer av lufttrykk for å se hvilket som gir minst støy.
Hannu Onnela har også et siste tips, som er nyttig å vite når du sitter bak rattet:
– Hvis du ser tydelige hjulspor i veien, kan du prøve å kjøre parallelt med dem. Det vil gi en mer behagelig lydopplevelse.
For ytterligere spørsmål:
Kjetil Røssel, produkt og Markedssjef
[email protected]
+47 911 55 274