Helårsdekk

Helårsdekk

Tilbake til artikler

Helårsdekk kan være et mulig valg for kjøring hele året i flere land, så hvorfor ikke også i Norge? Selv om det kan være fristende å kjøre med de samme dekkene året rundt for å unngå dekkskift, gjør Norges varierende værforhold at det ikke er tilstrekkelig med ett sett med dekk.

Om vinteren er det behov for dekk som er spesifikt designet for kalde, isete og snødekte veier. Piggdekk og piggfrie vinterdekk designet for nordiske forhold gir det nødvendige veigrepet og forbedrer sikkerheten, selv under tøffe vinterforhold. 

finn de beste dekken til din bil

Hva er helårsdekk?

Helårsdekk er dekk som er designet for bruk året rundt, ment å gi tilstrekkelig ytelse både om sommeren og vinteren, uten behov for å bytte dekk etter årstidene. 
 
Helårsdekk kombinerer egenskaper fra både sommer- og vinterdekk, og er et slags kompromiss mellom de to dekktypene. Helårsdekk er spesielt populære i Sentral- og Sør-Europa, hvor vintrene er mildere og mindre snørike. 
 
I tillegg til helårsdekk er det i visse områder mulig å kjøre med såkalte «allværsdekk». Som navnet tilsier, skal disse fungere godt i alle værforhold. Allværsdekk er spesielt designet for sjåfører i Sentral-Europa og kan være et godt alternativ i områder med svært milde vintre. 

all-season tires

Kan helårsdekk brukes i Norge?

Helårsdekk kan fungere i områder som ikke er påvirket av den strenge og varierte nordiske vinteren. De er imidlertid ikke tilstrekkelige for vinterforholdene i Norge. Som sjåfør er du til enhver tid ansvarlig for at bilen har de riktige dekkene for å gi tilstrekkelig veigrep. De færreste dekkforhandlere fører helårsdekk her til lands, da de ikke er utviklet for norske veier. 

Les mer om vinterdekkforskrifter i Europa. 

I motsetning til vinterdekk designet for nordiske forhold, fokuserer helårsdekk mindre på grep på snø og is. Helårsdekk er laget for det sentraleuropeiske markedet, og er mer egnet for milde vintre, der vått veigrep er viktigere enn grep på is. 

Selv om vinteren kan være mildere og lite snørik i deler av Norge, er helårsdekk fortsatt ikke tilstrekkelige for vinterforholdene her. Selv i sørlige deler av landet, der vinteren typisk er betydelig mildere enn lenger nord, kan veiene fortsatt være farlig glatte. 

Kan de samme dekkene brukes året rundt?

Situasjonen kan variere rundt om i Europa, men i Norge er det ikke forsvarlig å bruke helårsdekk som er designet for å brukes hele året. Det er alltid viktig å velge dekk som er tilpasset sesongen og værforholdene for å sikre trygg ferdsel på veiene. 

Piggfrie vinterdekk kan derimot teknisk sett brukes hele året. Mange fristes til å "slite ut" vinterdekkene om sommeren når de er for slitte til vinterbruk. Likevel er vinterdekk aldri et godt valg for sommerveier. Bruk av dekk som ikke er tilpasset forholdene reduserer sikkerheten betydelig, gjør at de slites ut raskere, og reduserer bilens drivstoffeffektivitet. 

all-

Vinterdekk utgjør en reell sikkerhetsrisiko i sommervarmen, og et godt sommerdekk yter bedre med god margin. Når du kjører med vinterdekk om sommeren, kan bremselengden øke med flere titalls meter sammenliknet med sommerdekk. Risikoen for vannplaning blir også betydelig større, da vinterdekk ikke drenerer bort vann like effektivt.

Hvordan skiller helårsdekk seg fra vinter- og sommerdekk?

Helårsdekk er et slags kompromiss mellom vinter- og sommerdekk. De kan fungere godt når de brukes under mindre utfordrende kjøreforhold, i motsetning til det norske vintre potensielt kan by på. 
 
Vinterdekk som er utviklet for nordiske veier har en gummiblanding designet for kalde temperaturer, og som ikke blir hard når gradestokken faller under frysepunktet. Sommerdekk har på sin side en gummiblanding som tåler høye temperaturer godt, noe som reduserer dekkslitasje og forbedrer dekkets ytelse og drivstofføkonomi. 
 
Kjøring med feil dekk under kalde værforhold kan utsette dem for skader, da gummiblandingen blir hardere. Når gummiblandingen hardner reduseres dekkets styreevne og bremseytelse, som igjen kan føre til farlige situasjoner i trafikken. 

Ytelsen til vinterdekk kan forbedres med spesielle mønstre i slitebanen, som gir bedre grep på glatte veier selv uten pigger. Dekk godkjent for vinterbruk kan identifiseres ved 3PMSF-merket, eller snøfnuggsymbolet, på dekkets sidevegg.. 

Tips for sikker kjøring året rundt:

  • Velg dekk etter forholdene: Bruk sommerdekk laget for varme værforhold om sommeren, de gir utmerket grep selv på våte veier. Velg piggdekk eller piggfrie vinterdekk laget for nordiske kjøreforhold.
  • Følg lover og anbefalinger: Vintertid for dekk går fra 1. november til første søndag etter 2. påskedag (egne regler for Nordland, Troms og Finnmark). Bilen skal alltid være utstyrt med forsvarlige dekk, avhengig av værforholdene. Skift dekk i tide når vinteren nærmer seg, og ikke vær for rask med å bytte til sommerdekk i tilfellet frosten returnerer. 
  • Sjekk dekkenes tilstand: Kontroller mønsterdybden på dekkene regelmessig og sørg for at de oppfyller kravene. Utilstrekkelig mønsterdybde reduserer dekkets grep om vinteren og øker faren for vannplaning om sommeren. Sommerdekk har et minstekrav om 1,6 mm mønsterdybde, mens vinterdekk krever minst 3 millimeter. 
  • Sjekk dekktrykket: Regelmessig kontroll og justering av dekktrykket forbedrer både kjøresikkerheten og dekkets ytelse. Lufttrykket synker om vinteren, så husk å øke det med omtrent 0,2 bar. 

Trygge dekk for sommer- og vinterkjøring

Norges krevende og varierte værforhold krever utmerket ytelse og høy pålitelighet fra dekkene, noe helårsdekk ikke kan tilby. Selv om helårsdekk kan være et godt kompromiss under mildere forhold i Sentral-Europa, er de ikke tilstrekkelige for de harde nordiske vintrene. 

Unngå kompromisser som kan sette sikkerheten og kjørekomforten i fare. Velg pålitelige dekk for vinterkjøring, og kjør trygt selv gjennom frost, snø, is og slaps. 

Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 er et piggdekk laget for krevende vinterforhold, der blant annet dekkets Double Stud-teknologi forbedrer sikkerheten på is og snø. Hakkapeliitta 10 har en vinteroptimalisert slitebanesammensetning som reduserer rullemotstanden, som også gjør det stillegående og mer økonomisk. 

Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 er et piggfritt vinterdekk med Arctic Grip Crystals-partikler, som sikrer topp ytelse på is uten å gå på bekostning av kjørekomfort og sikkerhet. 

Begge dekkene er også tilgjengelige i EV-versjoner designet for elbiler. Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV og Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV sørger for at tunge elbiler stopper trygt og sikkert, selv på glatte veier. Dekkets lave rullemotstand bidrar også til å forlenge bilens rekkevidde.  

finn dekkene som passer best til din bil

Vennligst husk at det er førerens ansvar å sikre at dekkene er trygge og egnet for kjøretøyet, og å følge kjøretøyprodusentens retningslinjer for riktig bruk og vedlikehold. Kontakt din nærmeste Nokian Tyres-forhandler eller kjøretøyets produsent for spesifikke råd.