Slik utvikles og testes premium-dekk hele året

Slik utvikles og testes premium-dekk hele året

Tilbake til artikler

Utviklingen av nye dekk er en omfattende prosess der praktisk testing utgjør en helt sentral del. Hos Nokian Tyres testes dekk under ekstreme forhold, slik at forbrukerne kan være sikre på at dekkene yter optimalt i de mest kritiske situasjonene. Nokian Tyres' tre ulike typer testsentre i Finland og Spania gjør det mulig å teste dekk under de nøyaktige forholdene de er designet for.  

Utviklingen av nye dekk tar vanligvis mellom to og fem år. Med et bredt spekter av eksperter – kjemikere, IT-fagfolk, lydteknikere og testførere – arbeider vi for å skape hvert enkelt dekk. Testing under faktiske forhold spiller en avgjørende rolle og basert på resultatene fortsetter vi utviklingsprosessen til vi har et trygt og pålitelig produkt av høyeste kvalitet. Det er viktig å teste og videreutvikle dekk under de faktiske forholdene de er ment for. Om et dekk presterer godt under de mest utfordrende forholdene, vil det også utmerke seg i andre miljøer.   

– Ivalo White Hell testsenter, som dekker over 700 hektar, har med rette fortjent sitt tøffe rykte som verdens største og mest allsidige testmiljø for vinterdekk. I tillegg til de godt vedlikeholdte testbanene som strekker seg over mer enn hundre kilometer, har vi tilgang til en 700 meter lang ishall som lar oss teste under konsekvente og nøyaktige forhold. Nokias testbane lar oss teste dekk under nordiske sommerforhold, mens vi i Spania har testbanen Hakka Ring, som egner seg for ekstreme hastigheter og høye temperaturer. Denne kombinasjonen av testsentre gir oss allsidighet og testmuligheter året rundt, sier Petri Peltoniemi, testsjef hos Nokian Tyres. 

Testførere kjører hundretusenvis av kilometer, registrerer og evaluerer

Testsenterets rolle er virkelig avgjørende for å sikre dekkenes ytelse når det gjelder. På White Hell-testsenteret pågår normalt testing av vinterdekk fra november til april. I løpet av en sesong testes det i snitt 20 000 dekk, som tilbakelegger over 40 000 testkilometer. Testing krever ekstrem faglig kompetanse, presisjon og tusenvis av repetisjoner for å kunne stole på dataene som samles inn. 

Nokian Tyres' testførere kjører hundretusenvis av kilometer årlig, føler, sanser og evaluerer. Så snart testførerne har lært seg å kjenne bilen ut og inn, vet de hvordan dekket føles. 

– Uansett om det dreier seg om sidegrep, stivhet eller for eksempel styrerespons når man unngår en hindring, kommer vi til bunns i det, sier testfører Petri Paananen hos Nokian Tyres.  

For Paananen handler det ikke om farten, men snarere om å få en følelse av og analysere dekket. Selvfølgelig vil du kjøre fort av og til, men fokuset er alltid på dekkets funksjonalitet. Testførere legger merke til hvordan bilen oppfører seg, hvor raskt dekket stabiliserer seg etter skrens og hvordan det oppfører seg under bremsing, akselerasjon, slalåm og bratte opp- og nedoverbakker. Testførerne rapporterer resultatene fra testene og identifiserer dekkenes gode egenskaper og forbedringspotensial.   

– Vi ønsker å teste dekk under ekstreme forhold, slik at kundene våre kan være sikre på at dekkene yter optimalt i de mest kritiske situasjonene. Sikkerheten er førsteprioritet i alt vi gjør, sier Paananen. 

Testsentre i Spania og Nokia støtter produktutvikling

Hakka Ring-testsenteret i Santa Cruz de la Zarza i Spania støtter sterkt nordisk produktutvikling gjennom hele året. De varierte banene og det moderne utstyret på Hakka Ring gjør det mulig å teste i vått og tørt vær, og sikrer at kraftig regn eller glohet varme ikke fører til overraskelser. På testsenterets sju kilometer lange ovale bane kan man teste dekk i hastigheter over 300 km/t. 

I Finland tar Nokias testsenter hele tiden tak i utfordringene som krevende forhold måtte by på. 

– Testsenteret i Nokia er nær knyttet til fabrikken og produktutviklingen, noe som gjør at vi raskt og effektivt kan utføre tester for spesifikke egenskaper når det er nødvendig. Med testbanen nært markedet kan vi optimalisere dekkene spesielt for nordiske veier, sier Peltoniemi.   

Innendørs testing er en viktig del av produktutviklingen

Testikeskusten lisäksi Nokian Renkailla tehdään paljon sisätiloissa tapahtuvaa indoor-testausta, joka antaa oleellista tietoa renkaiden kumisekoitusten, pintamallien ja rengasrakenteiden ominaisuuksista ja toimivuudesta. Sillä myös varmistetaan, että renkaat ovat normien ja vaatimusten mukaisia kaikkialla maailmassa.  

I tillegg til testsentrene utfører Nokian Tyres omfattende innendørs testing, og gir viktig informasjon om egenskapene og ytelsen til gummiblandinger, slitebanemønstre og dekkstrukturer. Dette sikrer også at dekkene overholder standarder og krav over hele verden.  

– Innendørs testing er en avgjørende del av produktutviklingen, og dekkene testes som regel på ulike maskiner før de kjører på banen. Testmaskiner vurderer dekkenes strukturelle styrke og hastighetsegenskaper. Vi overvåker også den feilfrie ytelsen til dekkene gjennom gjentatte tester for å sikre kvaliteten og den tekniske påliteligheten til produktene, sier Peltoniemi. 

 

Finn ut mer:  

Unik testing under ekstreme forhold – testfører Petri Paananen (EN): https://youtu.be/p8djI2z6T8w 

White Hell testsenter – testanleggsleder Matti Suuripää (EN): https://youtu.be/vkIZVn1x5W4 

Dekktesting under ekstreme forhold  

 
Finn de riktige dekkene for deg 

Vennligst husk at det er førerens ansvar å sikre at dekkene er trygge og egnet for kjøretøyet, og å følge kjøretøyprodusentens retningslinjer for riktig bruk og vedlikehold. Kontakt din nærmeste Nokian Tyres-forhandler eller kjøretøyets produsent for spesifikke råd.