Tilbake til artikler

Dekkpleie og vedlikehold

EU-kontroll og dekk – hva bør man tenke på?

Under en EU-kontroll må dekkene også inspiseres før de blir godkjent – les mer om hvilke regler som gjelder og finn nye kvalitetsdekk fra Nokian Tyres.

Dekk spiller en avgjørende rolle for bilens sikkerhet og ytelse, og dette blir spesielt tydelig under en EU-kontroll. Mange bileiere blir overrasket over hvor nøye dekkene blir inspisert, og hvordan små detaljer kan avgjøre om bilen blir godkjent eller ikke. Enten det er snakk om mønsterdybde, slitasje eller alder, kan dekkene dine være avgjørende for å passere. Ved å være klar over kravene til dekk i EU-kontrollen stiller du bedre forberedt.

Hva er en EU-kontroll?

EU-kontroll er et kallenavn for det som egentlig heter periodisk kjøretøykontroll, forkortet PKK. Dette er en obligatorisk inspeksjon som skal sikre at bilen oppfyller minimumskravene til sikkerhet og miljø. I Norge er det krav om EU-kontroll for personbiler hvert annet år, for biler som er eldre enn fire år gamle. 

Inspeksjonen dekker en rekke områder, inkludert bremser, lys, eksosutslipp – og naturligvis dekk. Formålet er å oppdage og rette opp feil som kan utgjøre en risiko for trafikksikkerheten eller miljøet.

Hvordan inspiseres dekk i en EU-kontroll?

Både dekkene og resten av hjulet blir utsatt for en grundig inspeksjon under en EU-kontroll, som også inkluderer felgene. At minimumskravet til mønsterdybde overholdes er selvsagt nødvendig, men det sjekkes også andre aspekter man kanskje ikke vanligvis tenker over.

Dekkene får ikke være for ujevnt slitt, verken på innersiden eller yttersiden. Det ses også etter skader på dekk og felg, som i verste fall kan føre til at man ikke får bilen godkjent. Følgende er noen av de mest sentrale faktorene for dekk under en EU-kontroll:

● Mønsterdybde: Minimumskravet for sommerdekk er 1,6 mm, mens vinterdekk må ha minst 3 mm mønsterdybde for å bli godkjent. Lite mønsterdybde gir dårligere grep og lengre bremselengde, spesielt på vått føre.

● Dekkenes alder: Gamle dekk kan miste elastisiteten og dermed gripeevnen. Dekk bør skiftes ut senest etter omtrent 6 år i aktiv bruk, og ikke være mer enn 10 år gamle fra produksjonsdatoen. Gamle dekk kan få anmerkninger, spesielt hvis de viser tegn på aldring som sprekker eller deformasjoner.

● Skjev slitasje: Ujevn dekkslitasje kan indikere problemer med hjulstilling eller understellet. Dette påvirker både bilens stabilitet og dekkets levetid og kan føre til feil i kontrollen.

● Synlige skader: Eventuelle rifter, sprekker eller buler på dekkene anses som trafikkfarlige og må utbedres før bilen kan godkjennes. ● Dekkdimensjon og godkjenning: Dekkene må samsvare med bilens spesifikasjoner og være godkjent for bruk på kjøretøyet. Feil dimensjon kan føre til at bilen ikke består kontrollen.

Hvordan forberede dekkene til EU-kontrollen

For å unngå anmerkninger relatert til dekk under en EU-kontroll finnes det noen tiltak du kan gjøre. Med noen enkle steg kan du i stor grad forsikre deg om at bilens hjul blir godkjent ved inspeksjon.

1. Sjekk mønsterdybden: Bruk en mønsterdybdemåler for å sikre at dekkene oppfyller kravene.

2. Undersøk dekkenes tilstand: Se etter skader som rifter, sprekker eller buler. Dekk med slike feil bør byttes ut før kontrollen.

3. Vurder dekkenes alder: Selv om eldre dekk kan passere kontrollen, kan det være lurt å bytte dem hvis de viser tegn på aldring. 4. Sjekk lufttrykket: Riktig lufttrykk forbedrer dekkenes ytelse, og kan redusere drivstofforbruket og forhindre ujevn slitasje.

5. Ta en hjulstillingskontroll: Hvis bilens hjulvinkler er skjeve kan en hjulstillingskontroll hos et bilverksted være en verdifull investering. Det sikrer at dekkene slites jevnt og forbedrer bilens kjøreegenskaper.

Gamle dekk på EU-kontroll

Gamle dekk kan være en utfordring under en EU-kontroll, da de ofte ikke oppfyller kravene til sikkerhet og funksjonalitet. Eldre dekk kan få anmerkninger hvis de viser tegn på aldring som sprekker, hardhet eller andre skader som påvirker gripeevnen.

Det anbefales at dekk som er i aktiv bruk skiftes ut etter 6 år, da gummien over tid mister elastisiteten, som reduserer både grep og kjøreegenskaper. Videre anbefales det å ikke bruke dekk der det har gått mer enn 10 år siden produksjonsdatoen, selv om de ikke er utslitt.

Ved en EU-kontroll vil synlige aldringstegn eller andre feil på gamle dekk kunne føre til at bilen ikke blir godkjent, og det er derfor viktig å sjekke både tilstanden og alderen til dekkene i forkant.

Ujevnt slitte dekk

Selv om ujevnt slitte dekk ikke automatisk fører til feil under en EU-kontroll, kan det gi grunnlag for anmerkninger dersom det indikerer større problemer med bilens hjulstilling

eller understell. Årsaken til ujevn slitasje kan variere, men de vanligste årsakene er feil hjulstilling, dårlig balanserte hjul eller kjøring med feil lufttrykk. 

Du kan i stor grad unngå ujevn slitasje ved å følge noen enkle vedlikeholdsrutiner. Regelmessig kontroll av lufttrykket i dekkene er en god start, da riktig trykk sikrer jevn slitasje og optimal ytelse. I tillegg bør du få hjulstillingen sjekket og justert ved behov, spesielt hvis du merker at bilen trekker til én side under kjøring. Ruller dekkenes plassering på bilen mellom for- og bakakselen ved hver service eller for hver 10 000–15 000 kilometer for å fordele slitasjen jevnere.

Hvis det er nødvendig, anbefaler vi å få gjennomført en hjulstillingskontroll hos et anerkjent bilverksted før EU-kontrollen.

Kjør trygt med kvalitetsdekk fra Nokian Tyres

Hvis dekkene dine begynner å bli for gamle eller slitte, kan det være en god idé å bytte dem ut med nye før en EU-kontroll. Da unngår du en potensiell underkjennelse, samtidig som du forbedrer sikkerheten og kjøreopplevelsen. 

Nokian Tyres tilbyr førsteklasses dekk tilpasset alle årstider, som er designet for nordiske kjøreforhold. Med slitesterke materialer, utmerket grep og optimal levetid er dekkene våre et godt og trygt valg. Vi har sommer- og vinterdekk til personbiler, SUV-er, varebiler, og elbiler. Hos oss finner du testvinnende dekk som passer til ditt kjøremiljø og din kjørestil.

Finn dekkene som passer best til din bil

Vennligst husk at det er førerens ansvar å sikre at dekkene er trygge og egnet for kjøretøyet, og å følge kjøretøyprodusentens retningslinjer for riktig bruk og vedlikehold. Kontakt din nærmeste Nokian Tyres-forhandler eller kjøretøyets produsent for spesifikke råd.