Ved å stramme hjulene på nytt etter å ha kjørt 100-200 kilometer, sikrer du at boltene eller mutrene på aluminiumsfelgene ikke løsner. Etterstramming av hjulene er viktig for både din egen og andre trafikanters sikkerhet. Etterstrammingen utføres raskt og enkelt på et dekkverksted og er som oftest inkludert i prisen når man skifter dekk.
Hva innebærer det å etterstramme hjulboltene?
Etterstramming av hjulbolter sikter til sjekking og eventuell stramming av felgens bolter på aluminiumsfelger etter at dekkene er blitt skiftet. Normalt utføres etterstramming først etter man har kjørt en stund med de nye dekkene. Dette sikrer at alle bolter eller muttere fortsatt er stramme og strammet til riktig momentinnstilling, som forsikrer at hjulet forblir sikkert festet til bilen.
Bolter på aluminiumsfelger bør strammes på nytt fordi deres egenskaper kan føre til at boltene løsner etter dekkskift. Monteringspunktene på stålfelger er mer fleksible i strukturen, som gjør at de ikke løsner på samme måte.
Når skal man etterstramme hjulbolter?
Det anbefales å stramme felgene på nytt etter man har kjørt 100-200 kilometer. Dette er vanligvis en tilstrekkelig nok avstand for at boltene på aluminiumsfelger skal rekke å bli løse. Et hjul som opprinnelig ble festet og strammet korrekt vil imidlertid ikke nødvendigvis ha blitt løst i løpet av denne perioden.
Etterstram alltid når hjulet har vært fjernet
Hjulboltene bør alltid strammes på nytt når hjulet har blitt fjernet fra kjøretøyet. Dekkskiftet som utføres om våren og høsten er den vanligste årsaken til at hjul fjernes og behovet for å stramme dem på nytt oppstår.
Under flere service- eller reparasjonsjobber kan det være at ett eller flere av bilens hjul må fjernes, for eksempel når deler av bilens understell eller bremser byttes. I slike tilfeller er det også viktig å huske på å stramme felgboltene på nytt, etter man har kjørt 100-200 kilometer.
Hvorfor er det nødvendig å etterstramme hjulbolter?
Bakgrunnen for å stramme boltene på nytt ligger i egenskapene til aluminiumsfelger: de bøyer seg ikke mye.
I en aluminiumsfelg kan et sandkorn, eller annen liten urenhet som blir igjen mellom felgen og hjulnavet under stramming, forårsake at felgen ikke sitter helt perfekt på plass. Dette kan føre til at boltene blir løse etter en kort periode med bruk, ettersom urenheter slites bort ved kjøring.
De fleste moderne biler leveres fra fabrikken med aluminiumsfelger, også kjent som lettmetallfelger. Hvis du er i tvil, kan mekanikerne ved et dekkverksted fortelle deg om bilen din er utstyrt med aluminiumsfelger.
Etterstramming er spesielt viktig for aluminiumsfelger på grunn av egenskapene til boltene, som øker sjansen for at de blir løse – stålfelger krever vanligvis ikke etterstramming.
Etterstramming kan fort bli glemt
Hvis du skifter dekk selv, bør du alltid utføre jobben i et rolig tempo og stramme boltene nøye. Dekkene er det eneste kontaktpunktet mellom bilen og veien, som gjør det ekstra viktig å minimere sikkerhetsrisikoer.
Hvis dekkskift og boltstramming utføres i hastverk, eller hvis det oppstår distraksjoner under monteringen, kan noen bolter utilsiktet forbli utilstrekkelig strammet. Ved å etterstramme hjulbolter sikrer man at de er korrekt montert og sikkert festet.
<H3> Hva kan skje hvis boltene ikke etterstrammes?
Hvis felgene ikke etterstrammes, kan boltene bli løse eller i verste fall falle av. I det verste scenariet kan bolter som løsner føre til at hele hjulet faller av bilen under kjøring.
Et hjul som løsner under kjøring kan ikke bare forårsake omfattende og kostbare materielle skader, men er også en stor sikkerhetsrisiko for deg selv og andre trafikanter.
Et hjul som faller av bilen kan forårsake skade på karosseri, understell og bremser, samt på felgen og dekket selv. Et løsnet hjul fører til at man mister kontroll over kjøretøyet, som i verste fall kan lede til personskader. Hjulet kan også rulle inn i annen trafikk og forårsake store skader.
Må man alltid etterstramme hjulbolter?
Hvis du har kjørt en stund og utført flere etterstramminger, kan det hende at du har lagt merke til at felgboltene vanligvis ikke løsner etter et hjulskift.
Aluminiumsfelger blir ikke alltid løse etter et dekkskifte, ettersom urenheter ofte ikke blir værende mellom boltene og navet. Likevel bør man alltid utføre etterstramming på aluminiumsfelger, hver gang et hjul er fjernet fra bilen. Dette er den eneste måten å sikre at hjulene sitter skikkelig.
Etterstramming av felger er en liten innsats sammenlignet med de potensielle konsekvensene av å ikke gjøre det, som i verste fall fører til at hjulet løsner.
Gjelder forsikringen hvis etterstramming ikke ble gjennomført?
Hvis bilens bolter ikke etterstrammes på et dekkverksted eller i henhold til dekkverkstedets instruksjoner, kan det påvirke erstatningen som utbetales av forsikringsselskapet, samt erstatningens størrelse ved en skade. Dekningen kan variere mellom forsikringsselskaper, og det anbefales å sjekke direkte med ditt eget forsikringsselskap.
Mange dekkverksteder inkluderer etterstramming av felger i prisen for et dekkskifte, og det kan raskt utføres, ofte uten at du trenger å vente. Profesjonell etterstramming av en erfaren mekaniker sikrer en trygg reise.
Hvordan utføres etterstramming av felger?
Etterstramming av felger gjøres på riktig måte ved å først løsne bolten litt, og deretter stramme den til riktig moment med en momentnøkkel.
Hver bolt eller mutter må sjekkes under etterstrammingen. Etterstramming gjøres alltid i et kryssmønster, som vil si at motsatte bolter strammes etter hverandre. Hvis bilens felg har fem bolter, strammes annenhver bolt først.
En momentnøkkel bør brukes til etterstrammingen for å sikre at boltene eller mutterne strammes til riktig moment uten å skade felgen, boltene eller gjengene. Ikke bruk en slagskrutrekker til etterstramming for å unngå å stramme for hardt og forårsake skade på felgen.
Kan man etterstramme hjulbolter på egenhånd?
Det er mulig å etterstramme hjulboltene selv, forutsatt at du har det nødvendige verktøyet tilgjengelig, samt at du vet hvordan strammingen utføres.
Du finner de riktige momentene i bilens instruksjonsbok eller ved å forhøre deg hos et bilverksted. Merk at mange elektriske biler har spesielt høye moment.
Hos mange bilverksteder er etterstramming av hjulene inkludert i prisen når man får utført et dekkskifte. Fagfolk utfører etterstrammingen raskt, korrekt og med passende verktøy. Det sendes vanligvis ingen påminnelse for etterstramming, så du må huske å dra innom bilverkstedet selv – etter at du har kjørt 100-200 kilometer.
Den enkleste måten å sikre korrekt etterstramming av felgene på, er ved bruke et anerkjent bilverksted.
Nokian Tyres-forhandlere har ikke bare pålitelige dekk av høy kvalitet, men utfører også en rekke servicer for dekk og bil. Hos våre forhandlere kan du få utført dekkskift og etterstramme felgene, blant mange andre dekkservicer.
Få gjennomført etterstrammingen av hjulboltene raskt og pålitelig hos din nærmeste Nokian Tyres-forhandler, og fortsett reisen trygt.
Du kan enkelt finne din nærmeste forhandler ved å bruke vår søkefunksjon. Søk etter nærmeste forhandler basert på adresse eller ved å bruke posisjonsfunksjonen på din enhet.
Vennligst husk at det er førerens ansvar å sikre at dekkene er trygge og egnet for kjøretøyet, og å følge kjøretøyprodusentens retningslinjer for riktig bruk og vedlikehold. Kontakt din nærmeste Nokian Tyres-forhandler eller kjøretøyets produsent for spesifikke råd.