Vet du hvordan du justerer lufttrykket for vintertemperaturer eller hvordan du sikrer jevn dekkslitasje? Er du klar over de største forskjellene mellom piggdekk og piggfrie dekk? Les fakta om de tre mest vanlige vrangforestillinger om vinterdekk og kjør trygt i vinter.
Vinterdekk som er designet for tøffe nordiske forhold gjør at du kan kjøre trygt på slaps, snø og is. Med litt elementær kunnskap om dekk kan du ytterligere øke vintersikkerheten og dekkenes ytelse, sier Kjetil Røssel, produktsjef hos Nokian Dekk AS.
«Det er ikke mange som sparker i dekket for å sjekke lufttrykket lenger, men det er imidlertid fortsatt noen dekkrelaterte vrangforestillinger ute blant norske sjåfører», bemerker Røssel.
Her kommer en del fakta for å avkrefte noen av de mest vedvarende vrangforestillingene om vinterdekk:
Vrangforestilling #1: "Lufttrykket kan ikke være høyere enn anbefalingen fra bilprodusenten"
"Heller for høyt lufttrykk enn for lavt," råder Kjetil Røssel, som jevnlig kommer over oppfattelsen om at du ikke kan heve lufttrykket over bilprodusentens anbefalinger. Som et resultat kjører mange rundt med for lavt lufttrykk, forklarer Røssel.
Når bilen er fullpakket, for eksempel når du skal på juleferie, må du øke lufttrykket. Det er også viktig å forstå at trykket synker sammen med temperaturen.
«Hver gang temperaturen synker med 10 grader, faller lufttrykket med 0,1 bar», sier Røssel.
Siden tilstrekkelig lufttrykk er nøkkelen til sikker kjøring, spesielt om vinteren, anbefaler eksperten å sjekke lufttrykket minst en gang i måneden eller enda oftere, hvis du kjører mye.
«For lavt lufttrykk skaper alltid problemer: Å kjøre med et dekk uten nok luft er ubehagelig, og i verste fall kan det til og med skli av felgen», advarer Røssel. Du trenger sjelden å bekymre deg for at trykket er for høyt. Et lufttrykk 0,2 bar over bilprodusentens anbefaling er vanligvis det beste for sikker vinterkjøring, råder han.
Vrangforestilling #2: "Jeg kan ikke endre dekkenes posisjon etter at de er montert"
Bilens fire dekk slites ikke alltid jevnt. Derfor anbefaler Røssel å rullere dekkenes plassering på bilen en gang i løpet av vintersesongen så lenge alle fire dekkene er like store.
Å rullere dekkenes plassering mellom drivaksel og den som er frittrullende sikrer du at slitasjen fordeles jevnt over alle dekk. «En jevnere mønsterdybde gir bedre grep og en mer stabil kjørefølelse, noe som reduserer risikoen for ulykker», forklarer han.
En jevnere slitasje forlenger også dekkenes levetid, noe som igjen sparer penger for bilføreren.
«Å rullere dekkenes plassering én gang i løpet av vinteren kan koste deg litt penger eller krefter der og da, men du kan spare deg for flere tusen kroner ved å utsette behovet for å kjøpe nye dekk», bemerker Røssel.
"Å opprettholde riktig lufttrykk og endre dekkenes posisjon gjennom vinteren er de viktigste faktorene for at vinterdekkene dine skal fungere pålitelig og trygt."
Vrangforestilling #3: "Om du fjerner piggene, fungerer piggdekk som piggfrie vinterdekk"
Nordiske piggdekk er designet for å holde sjåføren, passasjerene og omgivelsene trygge, spesielt på isete glatte veier.
"Noen tror at hvis du fjerner piggene fra et piggdekk, vil dekket fungere som et piggfritt vinterdekk. Men det er ikke tilfelle, understreker Røssel.
"Piggdekkets gummiblanding og mønster er spesielt utviklet for å holde piggene fast og er ikke optimalisert for å fungere uten pigger. Piggfrie nordiske vinterdekk er designet for å gi maksimalt grep på is uten pigger."
For å sikre at dekkene dine er egnet for sikker kjøring gjennom den nordiske vinteren, anbefaler Røssel å velge premium vinterdekk designet for tøffe vinterforhold. Piggdekket Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 har pigger som er designet for overlegent grep på snø og is, mens det piggfrie vinterdekket Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 er designet for sikker kjøring i nordisk vinter noe som snø- og isgrepsmerkingen viser.
Dekktips for sikker vinterkjøring
- Sjekk lufttrykket regelmessig. Sørg alltid for at dekkene er kalde og ikke varme fra kjøring før du måler.
- Legg til minst 0,1 bar trykk når temperaturen synker 10 grader. Det er bedre med et lufttrykk som er litt for høyt enn litt for lavt.
- Kontakt din lokale dekkforhandler hvis du er usikker på riktig lufttrykk.
- Ruller dekkenes plassering mellom for- og bakaksel en gang i løpet av vinteren hvis mulig.
- Bruk piggdekk eller piggfrie vinterdekk designet for Norden. Sjekk sideveggen for is- og snøgrepsmerking.
- Ikke fjern pigger fra dekkene dine, da piggdekk ikke er designet for å fungere uten dem.
Vennligst husk at det er førerens ansvar å sikre at dekkene er trygge og egnet for kjøretøyet, og å følge kjøretøyprodusentens retningslinjer for riktig bruk og vedlikehold. Kontakt din nærmeste Nokian Tyres-forhandler eller kjøretøyets produsent for spesifikke råd.