må. mars 7 07:41 2011 i kategori Produkt pressemeldinger

Nye Nokian Hakka Green: Lettrullende og miljøvennlig sommerdekk



Snart er det på tide å legge om til sommerdekk på bilen. Er mønsterdybden mindre enn fire millimeter, er det også på tide å kjøpe nye dekk. Det sikreste valget er dekk utviklet for nordiske forhold, med trygge kjøreegenskaper under skiftende temperatur- og føreforhold.

Nokian Hakka Green er et nytt sommerdekk som ruller meget lett, noe som reduserer både drivstofforbruk og CO2-utslipp. Dessuten leveres dekket med en omfattende garantipakke som inneholder Hakka-garanti, tilfredshetsløfte og Hakka veihjelp.

Nye Nokian Hakka Green har 15 prosent lavere rullemotstand enn sin forgjenger, noe som gir tre prosent lavere drivstofforbruk. Sammenlignet med de vanligste sommerdekkene på markedet i dag, gir dekket 5-8 prosent lavere drivstofforbruk, og samtidig reduseres også bilens CO2-utslipp.

Dersom alle Norges ca. 2,2 millioner personbiler kjørte med nye Nokian Hakka Green sommerdekk, så ville man kunne spare inn ca. 95 millioner liter drivstoff årlig! Besparelsen tilsvarer den drivstoffmengden som rommes i 1.728 tankbiler med tilhenger.

CO2-utslippene ville bli redusert med ca. 224 532 tonn pr. år. I gjennomsnitt ville drivstofforbruket gå ned med 43 liter, og CO2-utslippene med 102 kilo pr. år.*)

Mange nye innovasjoner



Dekkets Hakka Green Silica gummiblanding kombinerer sikkerhet og miljøvennlighet. Hel silica blandingen, som inneholder furuolje, gir meget godt våtgrep ved alle temperaturer.

Nokian Hakka Green har mange nye tekniske innovasjoner som gir dekket lavere rullemotstand og økt slitestyrke. På sidene av de langsgående ribbene finnes små halvrunde hull som ligner overflaten på en golfball. Deres oppgave er å avkjøle dekket og redusere lydnivået. Denne nye Silent Groove-designen reduserer dekkets luftmotstand og bilens drivstofforbruk, og dette betyr flere mil på samme mengde drivstoff.

Det stabile og robuste Nokian Hakka Green gir meget god beskyttelse mot vannplaning når sommerens kraftige tordenbyger plutselig er over oss. De polerte hovedsporene gjør at vannet dreneres raskt bort mellom dekk og vei. Hovedsporenes optimerte og åpne design gir dem større volum og reduserer risikoen for vannplaning.

På dekkets indre og ytre skuldre finnes såkalte venturi spor som forbedrer beskyttelsen mot vannplaning ytterligere. De spesielle sporene mellom mønsterblokkene på skulderområdet gjør at vannet strømmer raskere bort mellom dekk og vei. Sammenligningstester viser at Nokian Hakka Green gir fire prosent bedre beskyttelse mot vannplaning enn sommerdekk med miljøprofil fra hovedkonkurrentene.

I tillegg til slitasjevarsleren (DSI – Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patentert, har det nye dekket også en vannplaningsvarsler. Vanndråpesymbolet i dekkmønsteret forsvinner når mønsterdybden er 4 millimeter, og minner om at risikoen for vannplaning da øker.

Nokian Hakka Green passer til små og mellomstore personbiler, og dekket leveres i hastighetsklassene T, H og V. Det nye dekket vil erstatte både Nokian Hakka i3 og Nokian Hakka H produktene.

Trygt dekkjøp



Nokian Tyres gir alle Nokian Hakka sommerdekk en utvidet Hakka-garanti. Dersom et dekk som er korrekt montert og brukt til normal kjøring ved et uhell blir ødelagt, får kunden et nytt tilsvarende dekk uten kostnad. Hakka-garantien gjelder til mønsterdybden er 4 millimeter eller til dekket er ett år gammelt. Dekket har dessuten et Hakka tilfredshetsløfte. Dette innebærer at kunden kan returnere eller skifte ut dekkene mot nye dersom han eller hun ikke er fornøyd med sine nye Nokian Hakka dekk.

For å øke tryggheten enda mer, lanserer Nokian Tyres i år Hakka veihjelp som sikrer at kunden får hjelp langs veien dersom dekk går i stykker. Telefon til et servicenummer er alt som trengs for å få en servicebil til å rykke ut med hjelp. Derom skaden ikke kan utbedres på stedet, taues bilen til nærmeste dekkverksted som selger Nokian Tyres produkter. Hakka veihjelp er tilgjengelig døgnet rundt i Norge, Sverige og Finland.

*)
Forutsetninger for beregningen er en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på ca. 15.000 kilometer. Ca. 60 prosent av distansen, 9.000 km, kjøres med sommerdekk. I utregningen er drivstoffbesparelsen med Nokian Hakka Green 6 prosent. Samme prosenttall er brukt ved utregning av redusert CO2-utslipp med Nokian Hakka Green, siden all CO2 skapes som resultat av forbrenning av drivstoff.
Ifølge offisielle tall var gjennomsnittlig CO2-utslipp fra norske personbiler i 2007 191,47 g/km. Tilsvarende tall for 2009 har ikke vært tilgjengelig, men med stadig mer utslippsgunstige motorer har vi anslått 2009-tallet til 189 g/km.

Bilder: www.nokiantyres.com/HakkaGreen

Mer informasjon:

Teppo Huovila, produktutviklingsdirektør, tlf: +358 10 401 7701, teppo.huovila(at)nokiantyres.com

Jan-Erik Sofiedal, produktsjef, tlf: 6484 7700 – jan-erik.sofiedal(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.no


Nokian Tyres er den eneste dekkprodusent i verden som konsentrerer sin virksomhet om produkter og tjenester for sikker bilkjøring under nordiske forhold. Innovative dekk for person- og lastebiler, samt anleggsmaskiner og annet tungt materiell markedsføres hovedsakelig i områder der det er snø og skoger, og krevende kjøreforhold på grunn av ulike årstider. Nokian Tyres utvikler produkter der målet er holdbar sikkerhet og miljøvennlighet gjennom hele dekkets levetid. Nokian Tyres eier dekkjeden Vianor, som har over 750 avdelinger i mer enn 20 land. Nokian Tyres omsetning i 2010 var ca. 1.058 millioner euro, og antall ansatte er ca. 3.500. Nokian Tyres aksje er notert på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer informasjon: www.nokiantyres.com