Nokian Tyres gjorde verdensrekord mulig: Å dytte biler handler om ferdigheter, ikke ren styrke
En ny Guinness World Record er satt i Finland, for kjappeste tid å dytte en bil en engelsk mil (1.6 km). Rekorden ble satt av Jussi Kallioniemi, som sier at det ikke var en test på ren styrke – det var heller som et stort puslespill. En viktig del i rekordsettingen var Nokian Hakkapeliitta R3 SUV-dekkene, med sin ekstremt lave rullemotstand.
13 minutter og 26 sekunder. Det var hvor lang tid det tok Jussi Kallioniemi, fra Nokia i Finland, å dytte en passasjerbil på 2.100 kg én engelsk mil (1,609.34 meter). Dermed har han verdensrekorden, som er en forbedring på nesten to minutter fra forrige rekord. Guinness har offisielt bekreftet at han har rekorden “Fastest time to push a car one mile”.
Rekorden ble satt lørdag 24. oktober 2020 på Nokian Tyres sin testbane i Nokia. Til rekordforsøket brukte Kallioniemi sin egen bil, en Saab fra 2006 kjent som «Röhkö». Matti Morri, ekspert i Nokian Tyres, satt i førersetet.
– Folk forteller meg ofte at jeg ikke ser ut som en «strongman» - og det stemmer. Dette ligner mer på et mellomdistanseløp enn på en demonstrasjon av styrke. Det er to måter å oppnå kraften du trenger: Enten øke din egen styrke eller redusere motstanden, sier Kallioniemi.
Når du skyver en bil, er den viktigste delen å mestre rullemotstanden. Desto lavere rullemotstanden på dekkene er, desto lettere vil bilen rulle. Rullemotstand er den totale energien dekket bruker på å skaffe seg veigrep. Det er også et viktig tema for vanlige sjåfører, ettersom dekk med lav rullemotstand både er et miljøvennlig og økonomisk valg.
– Selv eldre biler kan trille lett når de er utstyrt med trygge og komfortable vinterdekk av kvalitet, som Nokian Hakkapeliitta R3. Forutsatt at lufttrykket er korrekt, kan dekk med lav rullemotstand spare deg opptil 0,5 liter drivstoff per 100 km eller gi deg vesentlig utvidet rekkevidde på elbilen, selv om vinteren. Samtidig sparer du miljøet, ettersom du får et lavere CO2-utslipp, sier Morri.
Motivasjon og problemløsning
Ideen om å dytte biler oppstod ved en tilfeldighet. Jussi Kallioniemi led av smerter i ryggen og startet rehabiliteringen av ryggen med å skyve på en tung kasse på treningsstudioet. På et tidspunkt begynte han å tenke på andre ting han kunne gjøre. Da han tilfeldigvis havnet inne på nettsiden til Guinness, kom han på ideen om å dytte en bil.
Kallioniemi sier at han ikke er så interessert i om han ender først eller sist i et løp, men er mer opptatt av å løse problemer og se det store bildet. Rekordforsøket har til og med resultert i en oppfinnelse, som nå har påventende patentsøknad. Sammen med en venn har Kallioniemi laget en fjernkontroll som lar han vri på rattet under øvingsløp, uten å bruke sjåfør.
– Hvis dette kun hadde handlet om ren styrke hadde jeg ikke hatt energi til å gjennomføre prosjektet. Motivasjonen min har handlet om å finne nye problemer å løse. Når du strekker grensene dine til det ytterste, har det mye å si å kunne gjøre det en eller to prosent lettere, sier Kallioniemi.
– Vi har jobbet veldig systematisk med dette. Vi har beveget oss fra de store tingene til de mindre detaljene. En vanlig middelaldrende mann kan faktisk ta en verdensrekord, om han tar alt i betraktning og prøver å få bilen til å rulle så lett som mulig.
Brakt sammen av ønsket om å utvikle seg
Kallioniemi har trent på Nokian Tyres’ testbane i Nokia, Finland, hvor dekkprodusenten har sitt hovedkontor. Han og den globale dekkprodusenten har funnet hverandre gjennom sin lidenskap for utvikling.
– Vår lidenskap for dekkutvikling kan sammenlignes med Jussis lidenskap for trening. Vi tester produktene våre til det ytterste under alle forhold. Samtidig er menneskelig velvære også veldig viktig for oss. Kroppen og sinnet må være i balanse hvis vi skal kunne bruke vår skandinaviske kunnskap og kreativitet til å lage verdens tryggeste og mest miljøvennlige dekk, sier Matti Morri fra Nokian Tyres.
Ytterligere data om rekorden
Det ble samlet inn og brukt mye data under rekordsettingen, ettersom prosjektet også inkluderte Myontec Oy – som spesialiserer seg på smarte klær og muskelmonitorering – og sportselektronikkselskapet Polar Electro Oy.
– Jussi har brukt en Polar-monitor under treningen, og han kontaktet oss for å måle rekordforsøket. Det var lett for oss å engasjere oss, da vi så at rekordforsøket hadde et skikkelig grunnlag takket være god, allsidig trening. Opp igjennom årene har Polars produkter blitt brukt både i verdensrommet og i Formel 1-racerbiler, så det å måle et verdensrekordforsøk hørtes ut som en spennende utfordring. Under forsøket fulgte Jussi planen sin nøye, og begynte ikke for hardt. Dataene produsert av multisensorenheten som måler Jussis ytelse, ble sendt i sanntid til backend-tjenesten ved hjelp av det siste innen IoT-radioteknologi, sier Smart Coaching Manager Ville Uronen fra Polar.
Makspulsen under rekordforsøket var veldig lav, bare 164 slag i minuttet. Dette til tross for at hastigheten økte gradvis de første 100 meterne og nådde 10,4 km/t. Muskelaktivitet var omtrent 41% av den målte maksimale verdien og mot midten av forsøket brukte Jussi bare 35% av muskelkraften sin.
– Aktivitetsnivået var høyere på venstre side, på fremre og bakre lår, og på setemuskelen, noe som indikerer muskelbalanse. Det kan sannsynligvis også skyldes at banen gikk i en sirkel. Muskelbelastningen forblir dermed moderat, noe som gir jevn ytelse og forhindrer muskeltretthet. Jussis trening har vært veldig vellykket. Styrkekontrollen hans var beundringsverdig under rekordsettingen, ettersom han presset bilen ved å bare bruke 35–40% av sin maksimale kapasitet, sier ekspert Heidi Jarske fra Myontec.
– Suksess gir meg en innsprøytning av energi og glede. Jeg føler at den siste brikken i puslespillet har falt på plass, sier Kallioniemi.
Fakta: Jussi Kallioniemi
– 47 år gammel. Bor i Nokia, Finland, sammen med familien sin
– Har verdensrekorden for “Fastest time to push a car one mile”
– Har tidligere satt rekorden “Fastest marathon carrying a 60 lb (27.2 kg) pack”, som var på 4 timer, 34 minutter og 24 sekunder.
– Har økt sin muskelstyrke og utholdenhet spesielt mye i 2019
– Har totalt rundt 600 km med trening med å dytte biler i 2020
– Har funnet opp en ny fjernkontroll til bruk under trening, som avventer en patentsøknad
Fakta: Rekordbilen “Röhkö”
– Saab 97-X 5.3i Arc
– Motor: 5.3 l V8, 304 hk
– Vekt: 2,170 kg
– Har gått mer enn 211,000 km
– Går på biogass
– Slipper ut et fint stønn når du starter (“röhkäisy” på finsk)
Fakta: Nokian Hakkapeliitta R3 vinterdekk
– Nordisk piggfritt vinterdekk som har funnet en rekke tester
– Har en perfekt kombinasjon av sikkerhet og kjørekomfort for alle typer vintervær
– Cryo Crystal 3-grepspartikler i gummiblandingen gir grep til underlaget
– «Snow Claws» mellom mønsterblokkene forbedrer grepet ytterligere
– Tilbyr redusert drivstofforbruk og økt rekkevidde for elbiler
– Førstevalget for miljøvennlig kjøring
– Dekkstørrelsen brukt til rekorden: 255/55 R18
For ytterligere spørsmål:
World record holder Jussi Kallioniemi,
tel. +358 400 966 558, [email protected]
Manager, Content & Product Marketing Teemu Sainio,
Nokian Tyres plc, tel. +358 10 401 7296, [email protected]