to. april 4 09:04 2024 i kategori Produkt pressemeldinger

Eksperttips: Velg trafikksikre sommerdekk med lav rullemotstand

Vårsolen er godt i gang med å smelte snøen på veiene, og det er på tide å sjekke tilstanden til sommerdekkene og evt. kjøpe nye om nødvendig. Når du skal velge sommerdekk, er det et par ting du bør være klar over for å sikre gode kjøreegenskaper under de varierende værforholdene her oppe i nord og for å minimere drivstofforbruket. Noen sjåfører velger å bruke opp siste rest av de piggfrie vinterdekkene sine om sommeren. Det er en utrolig dårlig ide både av sikkerhetsmessige og drivstofføkonomiske årsaker, og kan resultere i farlige situasjoner.

Varierende værforhold og dårlige, sporete veier stiller høye krav til dekkene. På tørre veier er forskjellen i grepet til sommerdekk ikke like kritisk som i regnvær, men når kraftige regnbyger fyller veien med vann, kan man fort få kostbar opplæring i hvorfor det er verdt å investere i sommerdekk av høy kvalitet.  

– Skal kjøpe sommerdekk, er det viktig å sjekke dekkenes våtgrep for å sikre at de har gode egenskaper i regnvær og har god motstand mot vannplaning. EUs-dekkmerkingssystem viser lett hvordan de forskjellige dekkene presterer så man kan sammenligne våtgrepet. I klassifiseringen av våtgrep indikerer A det beste og E det dårligste grepet», sier Kjetil Røssel, Produkt og Markedssjef sjef i Nokian Tyres. 
 
I tillegg til våtgrepet er også dekkets mønster og mønsterdybde avgjørende for å unngå vannplaning. Jo dypere sporene er, desto mer effektivt fjerner de vannet mellom dekket og veibanen for å opprettholde dekkets kontakt med underlaget. Ifølge loven skal sommerdekk ha en mønsterdybde på minimum 1,6 millimeter, men i praksis forringes sikkerhetsegenskapene i dekket, og risikoen for vannplaning øker betydelig når mønsterdybden blir mindre enn fire millimeter. 

Dekk med lav rullemotstand gir bedre drivstofføkonomi  

Jo lavere rullemotstanden til et dekk er, desto mindre drivstoff bruker det. Dette gir kostnadsbesparelser for sjåføren og reduserer kjøringens miljøpåvirkning. Utviklingsarbeidet bak et høykvalitetsdekk gjenspeiles i rullemotstanden: grundig testede gummiblandinger, dekkmønstre og strukturelle løsninger reduserer rullemotstanden, slik at dekkene ruller lett og stillegående. For sjåfører av elektriske biler betyr lav rullemotstand ekstra rekkevidde før man må lade. 
 
– Selv om premiumdekk kan være dyrere på kjøpstidspunktet, vil det på sikt gi kostnadsbesparelser, ikke bare i drivstoffutgifter, men også i dekkjøp. Det er fordi høykvalitetsdekk som oftest varer lenger og ikke må byttes ut like raskt, sier Røssel. 

Bruk av vinterdekk om sommeren utgjør en sikkerhetsrisiko 

I tidligere utførte undersøkelser i Norge svarer over 20 prosent at de har kjørt en hel sommer på piggfrie vinterdekk. Dette frarådes på det sterkeste av flere grunner, og kan til og med forårsake ulykker. 

– Gummiblandingen i vinterdekk er mye mykere enn i sommerdekk, og i sommertemperaturer vil vinterdekkene gi betydelig dårligere grep. Spesielt på våt vei er bremseegenskapene til vinterdekk dårlige, og selv med gode vinterdekk vil det lettere oppstå vannplaning enn med dårlige sommerdekk, sier Røssel. 
 
Vinterdekk slites også mye raskere i sommertemperaturer enn i kaldt vær, noe som betyr at du også må kjøpe nye dekk oftere. Gummiblandingen i vinterdekk blir for varm under bruk om sommeren, og etter hvert som varmen trenger dypere inn i dekkets struktur, kan dekkomponentene i verste fall løsne fra hverandre og du kan få en separasjon.  I tillegg øker drivstofforbruket fordi rullemotstanden til vinterdekkene er høyere om sommeren. 

Kjør trygt i varierende sommervær med Nokian Tyres Hakka sommerdekk 

Sommerdekkfamilien Nokian Tyres Hakka tar utfordringene fra varierende sommervær på strak arm, noe som gir deg en trygg kjøreopplevelse på både humpete hytteveier og hurtige motorveier. I den omfattende Nokian Tyres Hakka-sommerdekkfamilien finner du dekk for alle behov, fra kompakte bybiler til større SUV-er.  

– Nokian Tyres Hakka-sommerdekk er utviklet og testet for å sikre optimal ytelse selv under skiftende værforhold, og gir stabile kjøreegenskaper også i ekstreme situasjoner med bråbremsing og unnamanøver», sier Røssel. 

Nokian Hakka Green 3 for mindre og mellomstore familiebiler er en miljøvennlig følgesvenn, med en slitestyrke som er 35 % bedre enn forgjengeren. Dette gir opptil 10 000 ekstra kjørte kilometer, alt etter kjørestil og veiforhold. Dekket sparer også drivstoffutgifter med sin lave rullemotstand. 

Nokian Tyres Hakka Blue 3 er utviklet for mellomstore personbiler og sportslige familiebiler. Det er lettkjørt, har gode våtgrepsegenskaper og god motstand mot vannplaning.  

Nokian Tyres Hakka Black 3 er et UHP-dekk utviklet for høye hastigheter og aktiv kjøring, og gir pålitelig grep, god holdbarhet samt en stillegående kjøreopplevelse. 

Finn dekk til elbiler med ELECTRIC FIT®-symbolet 

Nokian Tyres har designet og testet dekk for elbiler i over 10 år. Som bevis på at dekkene også passer til elektriske biler så vel som biler med forbrenningsmotor, har Nokian Tyres introdusert ELECTRIC FIT®-symbolet til alle Nokian Tyres® Hakka og Hakkapeliitta dekk. I tillegg tilbyr Nokian Tyres en spesialtilpasset EV-serie for elbiler, som sikrer maksimal komfort og utvidet rekkevidde. 

 

 

For mer informasjon: 

 

Nokian Dekk AS 

 

Produkt og Markedssjef Kjetil Røssel, tlf: 911 55 274 

[email protected]