Nokian Tyres Hakkapeliitta i 2036

Ved 80-årsmarkeringen til Nokian Tyres' vinterdekkmerke Nokian Tyres Hakkapeliitta har vi fått Heikki Liimatainen, D.Sc. og lektor ved Transport Research Centre Verne ved Tampere University of Technology, Robert Hansson, direktør for Vehicle Dynamics & Active Safety Centre hos Volvo Car Corporation og Juha Pirhonen, viseadm. dir. for Forskning og utvikling hos Nokian Tyres til å fortelle hvordan de ser for seg utviklingen innenfor mobilitet, kjøring og vinterdekk i 2036, året da Nokian Tyres Hakkapeliitta fyller 100 år.

Hvis vi ser 20 år frem i tid, ser vi en helt ny og smart trafikkteknologi, selvkjørende bilder og vinterdekk som er laget av biobaserte materialer. Selv om smart teknologi brukes i interaksjonen mellom miljø, biler og dekk i 2036, vil dekkene fremdeles være bilens eneste kontaktpunkt med underlaget. Det betyr at de er en grunnleggende del av bilens sikkerhetsutstyr.

I fremtiden vil bilene være knyttet til et større trafikksystem rundt dem. Vi vil se at utviklingen av Internet of Things gjør seg gjeldende i interaksjonen mellom biler og andre systemer.

‒ Biler vil kommunisere med andre biler, Internett, skybaserte tjenester eller trafikksystemer og hente inn, sende videre og analysere data i sanntid, sier Robert Hansson, direktør for Vehicle Dynamics & Active Safety Centre hos Volvo Car Corporation.

Robert Hansson, direktør for Vehicle Dynamics & Active Safety Centre hos Volvo Car Corporation
"Biler vil kommunisere med andre biler, Internett, skybaserte tjenester eller trafikksystemer og hente inn, sende videre og analysere data i sanntid."
Robert Hansson, Volvo Car Corporation, Direktør for Vehicle Dynamics & Active Safety Centre

Ifølge Juha Pirhonen, viseadm. dir. for Forskning og utvikling hos Nokian Tyres, vil sensorteknologien i fremtidens dekk hjelpe føreren med å forutse endringer i veibanen og værforholdene 15–20 kilometer fremover. I praksis kan bilens datasystemer analysere disse dataene raskere og grundigere enn føreren.

Innen 2036 kan biler med fører bli et uvanlig syn, siden selvkjørende biler transporterer folk fra sted til sted. Én av faktorene som hindrer overgangen til selvkjørende biler, er at folk stoler mer på egne kjøreferdigheter enn på automatisk styring.

‒ Å gi avkall på føreren krever at vi tenker nytt og investerer i utvikling for å gjøre bilene tilstrekkelig pålitelige, sier Heikki Liimatainen, D.Sc. og lektor ved Transport Research Centre Verne ved Tampere University of Technology. Han har forsket på fremtidens kjøring og mobilitet.

Overraskende nok tror han imidlertid at trafikksikkerheten er en viktig faktor som vil bidra til at selvkjørende biler ser dagens lys.

‒ Når vi forstår hvilken betydning menneskelige faktorer har i trafikkulykker, kan dette stimulere utviklingen i retning av å gjøre føreren til passasjer, fortsetter Liimatainen.

Heikki Liimatainen, Tampere University of Technology’s Transport Research Centre Verne, Doctor of Science, Professor
"Når vi forstår hvilken betydning menneskelige faktorer har i trafikkulykker, kan dette stimulere utviklingen i retning av å gjøre føreren til passasjer."
Heikki Liimatainen, Tampere University of Technology’s Transport Research Centre Verne, Doctor of Science, Professor

Robert Hansson hos Volvo Car Corporation deler dettet synet og tror at selvkjørende biler på sikt kommer til å bidra til større trygghet på veien. Fremtidens biler vil være enda mer oppmerksomme på omgivelsene og kan optimalisere kjøringen og rutevalgene ut fra et sikkerhetsperspektiv.

Fremtidens biler vil være verktøy for mobilitet

Det antas at digitaliseringen vil skape mobilitetstjenester der det å eie bil bare vil være én av flere måter å ha tilgang til og bruke bil på. Ifølge Heikki Liimatainen vil fokuset dreie fra eierskap og over til bruk av bil for å oppnå mobilitet.

‒ Med ulike apper vil du ha tilgang til bil når du trenger den og også kunne sammenligne priser for tjenestene. Slike mobilitetstjenester vil bli standardløsninger når tilstrekkelig mange forbrukere har tatt dem i bruk, forklarer Liimatainen.

‒ I byer vil vi for eksempel kunne få selvkjørende taxier som kjører folk helt til døren. Dette vil i praksis ikke kreve førere, tilføyer Robert Hansson fra Volvo Car Corporation.

Automatisk styring gir føreren og kupédesigneren større frihet

Robert Hansson spår at fremtidens førere av Volvos luksusbiler kan velge om de vil nyte opplevelsen ved å kjøre bilen selv eller la bilen kjøre dem til målet.

‒ Automatisk styring vil gi et paradigmeskifte innen utformingen av bilens kupé. Det gjør det mulig for passasjerene å bruke reisetiden til andre aktiviteter, for eksempel til strømmetjenester eller rett og slett slappe av, forklarer Hansson.

Bil- og dekkbransjen har som mål å redusere karbonfotavtrykket

Robert Hansson tror at innen 2036 vil bilens miljøfotavtrykk være betydelig redusert, selv om det gjenstår noen utfordringer.

– Elektriske biler vil stjele stadig flere markedsandeler fra biler med forbrenningsmotor, selv om de sistnevnte vil være mer miljøvennlige enn de er i dag. Det perfekte vil være å oppnå en bilkjøring som er helt risikofri og uten utslipp, oppsummerer han.

I 2036 vil det første vinterdekket, Nokian Tyres Hakkapeliitta, feire 100-årsjubileum. Hvilke typer dekk kommer vi til å bruke i fremtiden? Juha Pirhonen, viseadm. dir. for Forskning og utvikling hos Nokian Tyres, tror at bærekraftig utvikling vil være standard praksis innenfor dekkproduksjon om 20 år, siden utviklingen allerede beveger seg aktivt i denne retningen.

‒ Mer enn 80 % av dekkets karbonfotavtrykk oppstår når dekket er i bruk. Vi fokuserer derfor spesielt på å redusere dekkenes rullemotstand for å minske miljøpåvirkningen. Lav rullemotstand sparer energi, og dette øker for eksempel rekkevidden til elbilene.

‒ Allerede nå arbeider vi aktivt med å redusere dekkenes rullemotstand, men det vil kreve betydelig utviklingsinnsats å øke elbilenes rekkevidde slik at de skal bli virkelig attraktive, legger Pirhonen til.

Dekkene vil fortsatt være bilens viktigste sikkerhetskomponent

Det antas at klimaendringene vil gi høyere temperaturer på den nordlige halvkulen, og selv i Finland begynner man å venne seg til snøfattige vintrer med skiftende temperaturer. Ifølge Juha Pirhonen hos Nokian Tyres vil temperaturer som varierer rundt frysepunktet og store forskjeller mellom dag- og nattetemperaturen, kreve vinterdekk med enestående grep både på våte og isete veier. Samtidig ønsker førerne kjørekomfort, for eksempel gode kjøreegenskaper og lavt støynivå.

‒ Vi ønsker dekk med sikkerhetsegenskaper som bremseeffekt og grep i tillegg til egenskaper som reduserer drivstofforbruket og støy. Vi vil at dekkene våre, liksom alle de andre delene av bilen, skal innfri høye miljøkrav, sier Robert Hansson om Volvos målsetning.

Hvordan vil vinterdekkene se ut om 20 år?

‒ I fremtiden kan vi få miljøvennlige dekk som kun er fremstilt av biobaserte materialer og utstyrt med sensorteknologi. De kan hente inn data som deretter brukes i nettverkstilkoblede, selvkjørende eller robotassisterte biler. Innen 2036 vil målrettet produktutvikling også ha ført til store fremskritt innen rullemotstand, sier Juha Pirhonen, viseadm. dir. for Forskning og utvikling hos Nokian Tyres.

– Dekkene vil fortsatt være en sentral sikkerhetsfaktor, siden de til tross for revolusjonerende teknologi er bilens eneste kontaktpunkt med veien, understreker Pirhonen.

Further information:

Heikki Liimatainen, Assistant Professor, D.Sc., Transport Research Centre Verne, Tampere University of Technology, tel. +358 408490320
[email protected]
, Member of the Finnish Climate Change Panel: https://www.ilmastopaneeli.fi/en/

Robert Hansson, Director Vehicle Dynamics & Active Safety, Volvo Car Corporation

Vice President, Research and Development Juha Pirhonen, Nokian Tyres, tel. +358 10 4017708
[email protected]

Transport Research Centre Verne 
http://www.tut.fi/verne/en/

Volvo Cars 
http://www.volvocars.com/

Concept 26 ‒ Introducing A new Symbol of automotive freedom 
https://www.volvocars.com/en-kw

Intellisafe autopilot 
https://www.ilmastopaneeli.fi/en/

Nokian Tyres Safer driving: 
www.nokiantyres.com/innovation/

Les mer:

Nokian Tyres Safer driving:
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/

80 år med Nokian Tyres Hakkapeliitta:
Historien til en mester på vinterføre

Første vinterdekk oppfunnet for over 80 år siden:
Nokian ”Kelirengas” klarte svingene trygt på snøføre 
Fra verdens første vinterdekk til dagens piggfrie vinterdekk 
Hvordan ble verdens beste vinterdekk oppfunnet?
Nokian Tyres vinterdekk over 80 år

Smart traffic technology and bio-based materials:
Nokian Tyres Hakkapeliitta er en pioneer innen dekkteknologi og sikkerhet 
Nokian Tyres Hakkapeliitta-vinterdekkene kombinerer kreativitet, erfaring og toppmoderne teknologi